اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

اختتامیه جایزه پژوهش سینما؛ از تاکید بر تاسیس اندیشکده سینما تا اعلام اختلاف نظر در نمایش خانگی

اختتامیه ششمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران در حالی برگزار شد که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی از آن با انتقاد از نادیده گرفتن دستاوردهای سینمای ایران گفت:«امروز سینمای خانگی بخشی از سینما است و ما انتقاد جدی داریم و یک مقدار هم اختلاف نظر در رابطه با مرکز تنظیم‌گری آن داریم که بیشتر بروز می‌کند».

اختتامیه جایزه پژوهش  سینما؛ از تاکید بر تاسیس اندیشکده سینما تا اعلام اختلاف نظر در نمایش خانگی

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، اختتامیه ششمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران با حضور رئیس سازمان سینمایی محمد خزاعی، رئیس فرهنگستان هنر مجید شاه حسینی، دبیر این دوره از جایزه قادر آشنا و دیگر هنرمندان در حال برگزاری است.

در ابتدا فضه‌سادات حسینی از قادر آشنا دبیر این دوره از جایزه پژوهش سال سینمای ایران دعوت کرد تا به‌عنوان اولین سخنران مراسم روی سن برود.

وی در ابتدا ضمن خوش‌آمدگویی به حضار و تقدیر و تشکر از مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و عوامل این دوره از جایزه گفت: تلاش کردیم با همکاری اساتید بزرگ کشورمان این دوره را برگزار کنیم که در نهایت جشنواره خوبی هم برگزار شد.

آشنا در ادامه ضمن اعلام مجدد محورهای فراخوان جشنواره گفت: عمده آثار رسیده در محورهای اعلام شده بود و در نهایت ۱۲۵ اثر شامل ۵۲ مقاله،۲۳ اثر پژوهشی و باقی آثار در قالب پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکترا بود.

وی ادامه داد: باید تلاش کنیم بین پژوهشگران، سیاست گذاران و کنشگران ارتباط برقرار کنیم تا پژوهش تبدیل به مبنای سیاست‌گذاری و تولید در سینمای ایران باشد. باید زمان بیشتری برای فیلمنامه صرف کنیم تا به محصول تراز انقلاب اسلامی برسیم.

آشنا همچنین با اشاره به نزدیکی  سالروز شهادت سپهبد شهید قاسم سلیمانی گفت: سردار دلها بین خود و خدایش را اصلاح کرده بود تا خدا بین او و مردم را اصلاح کند.

وی در پایان به بیان خاطره‌ای از دوران اسارتش در جنگ تحمیلی پرداخت.

سپس نغمه مستشارنظامی شاعر آئینی برای قرائت شعری پشت تریبون رفت.

تاسیس اندیشکده سینما یک ضرورت است 

در ادامه محمدخزاعی رئیس سازمان سینمایی پشت تریبون رفت.

وی درابتدا گفت: اگر قرار باشد حرکتی ماندگار باشد باید مبنای پژوهشی داشته باشد. اگر امروز می‌خواهیم سینمای خوبی در همه عرصه‌ها داشته باشیم باید مبنای همه اقدامات سازمان سینمایی پژوهش باشد.

خزاعی گفت: امروز یک پژوهش خوب باید بگوید که چرا ذائقه مخاطب به سمت کمدی رفته و برخی آثار نمی‌توانند با مخاطب ارتباط برقرار کنند.

رئیس سازمان سینمایی گفت: ما امروز می‌خواهیم سینمای اسلامی را ترویج دهیم و یک پژوهش درست می‌تواند پاسخ دهد که باید چه کنیم تا بین ۳ کشوربرتر دنیا در سینما باشیم.

وی افزود: تاسیس اندیشکده سینما یک ضرورت است و بارها در شورای عالی سینما مطرح شده است که وجود یک اندیشکده در سینما ضرورت دارد و تلاش داریم آن را تشکیل دهیم.

خزاعی مطرح کرد: امروز سالروز ولادت بانوی بزرگ جهان اسلام و سالروز ولادت بنیان‌گزار انقلاب اسلامی امام خمینی است؛ امیدوارم همیشه از این شخصیت‌ها الگو بگیریم.

ارزش دارد که امروز بازیگر انقلاب اسلامی باشید

وی افزود: در نزدیکی سالروز شهادت شهید سلیمانی با خود می‌گفتم گه آیا ارزش داشت شهید سلیمانی و بسیاری از شهدا و حتی حاضرانی که خودشان را فدای انقلاب کردند جوانی‌شان را برای انقلاب اسلامی بگذارند؟

وی پاسخ داد: بله ارزش دارد که امروز بازیگر انقلاب اسلامی باشید؛ به همه دوستان که توسط دیکتاتورهای رسانه‌ای مورد حمله قرار می‌گیرند تبریک می‌گویم که نامشان را در تاریخ ثبت کردند.

خزاعی گفت: ما قدردان همه افرادی هستیم که تلاش کردند مسائل انقلاب به درستی تبیین شود و به افرادی که در مسیر اشتباهی هستند می‌گویم ارزشی ندارد که صدای دیکتاتورهای رسانه‌ای باشید.

سینما وارث همه هنرها است

در ادامه این مراسم تجلیل از دکتر احمد ضابطی جهرمی برگزار شد.

وی در ابتدا پشت تریبون رفت و گفت: ممنونم از اینکه یاد من بودید، حضور در این جلسه برای من مایه مباهات است من جز همین خانواده هستم، در دوره دوم جایزه پژوهش سال سینمای ایران افتخار داشتم در قامت دبیر علمی همکاری داشته باشم.

وی ادامه داد: در دوره دوم همه هنرمندان روحیه همکاری قوی‌ای نشان دادند و وظیفه خود می‌دانم از برگزار کنندگان آن دوره یاد کنم و خداراشکر بگویم که جایزه به دوره ششم رسید.

ضابطی جهرمی گفت: این جایزه روحیه خوبی را به فضای افراد این حوزه تقویت کرد و امید دارم که راه درستی در این مسیر انجام شده است.

این استاد سینما تصریح کرد: روز اولی که این ایده شکل گرفت به‌نظرم ایده درخشانی بود. من در سینما همه کارهارا تجربه کردم، مواردی هست که با تجربه به دست می‌آید.

وی افزود: سینما همه چیزش انضباط است و کار افرادی است که مثل پولاد هستند؛ تقدیر از هرکسی در سینما جایز نیست سینما وارث همه هنرها است و برای تفکر و کار در این رشته دانش بیکرانی لازم است و نباید افراد معمولی وارد این حوزه شوند.

ضابطی جهرمی ادامه داد: عشق به سینما در نوجوانی شعله می‌گیرد و تا آخرین نفس در جان ما وجود دارد.

اسن استاد سینما بیان کرد: سینما آرزوی بشر بوده و جدا از اختراع لومیر تفکر بصری در بشر وجود داشته است. که یک نمونه بی‌نظریش سبک خراسانی در شعر پارسی است.

وی در پایان بیان کرد: اگر امروز از من بپرسند که آیا می‌شود تدوین را در ایران به شکل دیگری تدریس کرد بعد از نیم قرن تجربه در این حوزه می‌گویم که قطعا امکان پذیر است، قبلا تدوین را از کتب خارجی تدریس می‌کردند اما اگر به من اجازه دهند یک ترم تدوین را از روی شاهنامه فردوسی تدریس خواهم کرد.

در رابطه با مرکز تنظیم‌گری نمایش خانگی اختلاف نظر داریم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی محمد مهدی اسماعیلی به‌عنوان نفر بعدی پشت تریبون رفت و ضمن تبریک روز مادر بیان کرد: به سالروزشهادت شهید سلیمانی نزدیک می‌شویم و به روح بلند این شهید والا مقام که اسطوره ما ایرانی‌ها و هر آزاده‌ای در جهان است درود می‌فرستیم و خوشحالیم که چنین شخصیتی پرورش یافته مکتب انقلاب اسلامی است.

وی ضمن تشکراز برگزار کنندگان گفت: خوشحالم توفیق تقدیر از استاد ضابطی جهرمی را پیدا کردیم که از چهره‌های مهم هنر ایران اسلامی هستند.

اسماعیلی ادامه داد: ما امروز با واقعیتی به نام سینما روبه‌رو هستیم که علی‌رغم تحیلی که در سال‌های گذشانه وجود داشت که با وجود سینمای خانگی صنعت سینما رو به ضعف می‌رود و کرونا هم به آن دامن زد؛ امروز مشاهده می‌کنیم که سینما زنده است و جلو می‌رود.

وی افزود: ما امروز در کشورهای مختلف شاهد این هستیم که هر روز بر تعداد سینماها افزوده می‌شود. ما با ۵۷۰ سینما شروع کردیم و امروز در آستانه افتتاح ۹۰۰ سالن سینما هستیم

اسماعیلی ادامه داد: اگر کسی دوست داشته یا نداشته باشد امروز سینمای ایران در حال رویش است؛ مخاطبش در حال رسیدن به ۳۰ میلیون نفر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ارتباط دانشگاه و پژوهش با هنر باید تقویت شود و به سوالات ما در این حوزه پاسخ دهد و آینده سینما را ترسیم کند‌.

وی افزود: پژوهش باید ناظر به رفع مشکلات سینما باشد؛ وقتی فروش سینما خوب نیست انتقاد می‌شود و وقتی خوب است بازهم انتقاد می‌شود که چرا فقط طنز فروش دارد، امروز یک پویانمایی بیشاز ۵۰ میلیارد فروخته است.

وی افزود: امروز سینمای خانگی بخشی از سینما است و ما انتقاد جدی داریم و یک مقدار هم اختلاف نظر در رابطه با مرکز تنظیم‌گری آن داریم که بیشتر بروز می‌کند.

اسماعیلی بیان کرد: می‌توانیم جامعه را نسبت به خشونت و تزلزل خانوادگی عادی کنیم؟ خانواده‌های ایرانی در پیمایش‌ها از نظر همبستگی بی‌نظیر است، ما این خانواده را چطور نشان می‌دهیم.

وی گفت: ما در مبحث ورود آثار خارجی عدد خاصی نداریم؛ همه اثرات با یک دوبله خیلی سریع در دسترس مردم قرار می‌گیرند و باید دید که آیا نظارتی بر محتوای این آثار وجود دارد؟

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: قطعا نظارت بر آثار خارجی دست سازمان سینمایی است و باید برای آن تلاش کرد تا این ضعف حل شود.

در بخش بعدی این مراسم از برگزیدگان ششمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران تقدیر شد.

 

اسامی برگزیدگان این رویداد بدین شرح است:

*بخش پایان‌نامه

۱. لوح تقدیر بخش پایان‌نامه دکترا به همراه هدیه نقدی به الهه کسمایی مولف پایان‌نامه «فرهنگ فیلم‌های پایان‌نامه دانشکده سینما (چهاردهه سینمای آنالوگ)» اهدا شد.

۲. لوح سپاس و تندیس پایان‌نامه برگزیده کارشناسی ارشد به همراه هدیه نقدی به امین یوسفی مولف پایان‌نامه «نظارت بر فیلم‌های سینمایی از منظر حقوق بشر»، به خاطر اهمیت حقوق مخاطب در سینمای ایران و ضرورت پرداختن به پژوهش‌های دانشگاهی با موضوع حقوق معنوی مخاطب اهدا شد.
۳. لوح تقدیر بخش پایان‌نامه کارشناسی ارشد به همراه هدیه نقدی به محمد سعید جوبند مولایی مولف پایان‌نامه «گونه‌شناسی کاراکترهای فیلم‌های کمدی سینمای دفاع مقدس با استفاده از تیپ‌های شخصیتی پیشنهادی اسکات سدینا (مطالعه موردی فیلم‌های لیلی با من است، گاهی به آسمان نگاه کن، اخراجی‌های ۱ و ۲ و ضد گلوله) اهدا شد.

۴. لوح تقدیر بخش پایان‌نامه کارشناسی ارشد به همراه هدیه نقدی به لیلا ناصربخت مولف پایان‌نامه «بررسی زیبایی شناسانه تصاویر رویا و خاطره در سینمای پس از انقلاب اسلامی» اهدا شد.

*بخش مقاله
۱. لوح سپاس و تندیس مقاله برگزیده به همراه هدیه نقدی به علی اوصانلو و علی شیخ مهدی نویسندگان مقاله «تحلیل نحوه بازنمایی معماری و شهرسازی ایرانی-اسلامی در فیلم‌های سینمایی ایران با رویکرد نظریات استوارت هال» به‌خاطر انسجام در شاکله مقاله و استفاده از منابع معتبر و انطباق با اولویت‌های موضوعی جایزه پژوهش سینمایی سال اهدا شد.
۲. لوح تقدیر بخش مقاله به همراه هدیه نقدی به کرم حبیب‌پورگتایی به خاطر مقاله «بررسی نقش سینمای ایران در تغییر شاخص‌های توسعه اجتماعی» اهدا شد.

۳. لوح تقدیر بخش مقاله به همراه هدیه نقدی به مصطفی دری و نواب حضرتی، نویسندگان «مجموعه مقالات فقه در سینما» اهدا شد.

*بخش پژوهش
۱.لوح سپاس و تندیس پژوهش برگزیده به همراه هدیه نقدی به سیاوش صلواتیان مولف پژوهش «آسیب‌شناسی سیستم نظارت در سینمای ایران با رویکرد نگاشت نهادی و ارائه پیشنهادی اصلاحی» به‌خاطر روشمندی، هدفمندی و سودمندی برای سینمای ایران اهدا شد.
۲. لوح تقدیر به همراه هدیه نقدی به فروزنده جعفرزاده مولف پژوهش «روند تحول مسائل و مشکلات مرتبط با گسست نسلی در ایران، در فیلم‌های سینمایی ۴۰ سال گذشته» اهدا شد.
۳. لوح تقدیر به همراه هدیه نقدی به مجید کیانیان مولف پژوهش «تحلیل تحولات فنی صدا و تصویر در صنعت سینمایی دیجیتال جهان (از آغاز تا تحولات پیش روی)، به سوی راهبرهای اجرایی در سینمای ایران» اهدا شد.

*بخش طرح‌نامه (پروپوزال)
لوح سپاس و تندیس این بخش به همراه هدیه نقدی به سارا مومنی نویسنده طرح‌نامه «تدوین راهبردهای رسانه‌ای مبتنی بر تحلیل تصویر خانواده ایرانی در سینمای ایران» اهدا شد.

*بخش جنبی
۱. لوح تقدیر بخش جنبی به همراه هدیه نقدی به علی نقی طاهری، به‌خاطر مجموعه فعالیت‌ها در حوزه پژوهش‌های سینمای بومی استان خوزستان و پژوهش «سیاه، سفید، خاکستری، روایت خوزستان در سینمای ایران» اهدا شد.
۲. لوح تقدیر بخش جنبی به همراه هدیه نقدی به پانته‌آ خاموشی اصفهانی و زهره فتحی، به‌خاطر مجموعه فعالیت‌های پژوهشی در حوزه سینما و تالیف مجموعه کتاب‌های «بانوان سینماگر ایران» اهدا شد.

حسن بلخاری قهی، محمدرضا حسنایی، مجید شاه‌حسینی، رامتین شهبازی، توحید محرمی، مسعود نقاش‌زاده، بهمن نامور مطلق، از اساتید حوزه سینما و فرهنگ و هنر داوری آثار رسیده به ششمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران را برعهده داشتند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول