اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

کالکالیست: در اسرائیل بحث بر سر وضعیت نابسامان کسب و کار غیرقانونی شده است

کارشناسان صهیونیست با اذغان به اینکه اثر ضربات جنگ به اقتصاد رژیم صهیونیستی در 2024 علنی‌تر می‌شود، گفتند، در شرایطی که کابینه نتانیاهو اطلاعات ناقضی درباره خسارات ناشی از جنگ ارائه می‌دهد، بحث بر سر وضعیت نابسامان کسب و کار هم در اسرائیل غیرقانونی شده است.

کالکالیست:  در اسرائیل بحث بر سر وضعیت نابسامان کسب و کار غیرقانونی شده است

گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، «هر روز که می‌گذرد، شدت بحران اقتصادی اسرائیل آشکارتر می‌شود و بحث در مورد زندگی عادی، مانند کار یا کسب درآمد، تقریباً غیرقانونی شده است» این را مدیر عامل «من پاور اسرائیل»( Manpower Israel) بزرگترین آژانس استخدام اسرائیل، میشل دان هارل در گفت‌وگو با کالکالیست بیان می‌کند.

وی می‌گوید: اقتصاد اسرائیل شاهد موج شوکی شبیه به اوج همه‌گیری کرونا شد، زیرا با شروع جنگ بخش‌های زیادی از اقتصاد اسرائیل به طور کامل به مدت دو هفته متوقف شد و مردم در شوک بودند.  تأثیر اعزام نیروهای ذخیره بر اقتصاد چشمگیر بوده است، زیرا آنها در حالی به ارتش اعزام شدند که از زمان بازگشتشان اطلاعی ندارند و هیچ کسی هم انتظار نداشت که آنها برای مدت سه ماه یا بیشتر به خدمت سربازی بروند.

کارشناسان در داخل و خارج رژیم صهیونیستی اذعان دارند که اقتصاد اسرائیل در نتیجه جنگ غزه دهها میلیارد دلار خسارت مادی متحمل شده است، علاوه بر اینکه ساکنان سرزمین‌های اشغالی و سرمایه گذاران داخلی و خارجی به امکان دستیابی رژیم اشغالگر به ثبات  طی روزها و سال های آتی بی اعتمادند.

با وجود اینکه ماشین رسانه‌ای تحت حاکمیت مقامات رژیم اشغالگر به دنبال گسترش خوش بینی برای تقویت اعتماد ضعیف شده و تثبیت سرمایه گذاری‌هاست،  گزارش ناظران صهیونیست خارج از سلطه حاکمیت این رژیم به عینیت نزدیک‌تر است و  نادرست بودن ادعاهای خوشبینانه جعلی مطرح شده در زمینه تبلیغات سیاسی و جنگ روانی را افشا می‌کند.

در حالی که  رژیم صهیونیستی طی همه سال‌هایی که بر سر نوار غزه بمب ریخته از ارائه اطلاعات دقیق در مورد خسارات اقتصادی خود اجتناب کرده است، اما پیامدهای اقتصادی ناشی از جنگ جاری که از سه ماه پیش تاکنون به راه افتاده آشکارتر از این است که این رژیم بخواهد آن را پنهان کند.

واشنگتن پست به نقل از اقتصاددانان نوشته است که تأثیر جنگ غزه تا کنون با بدترین وضعیت همه گیری کرونا قابل مقایسه است، اما اگر رژیم اشغالگر بخواهد به تجاوزات ویرانگر خود علیه غزه ادامه دهد، ممکن است از این خسارات فراتر رود.

این روزنامه آمریکایی امروز دوشنبه در تشریح خبری که دیروز درباره خسارت اقتصادی رژیم صهیونیستی از جنگ غزه منتشر کرده بود، نوشت که از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر گذشته، هزینه‌های کابینه رژیم صهیونیستی و استقراض آن افزایش یافته، درآمدهای مالیاتی کاهش یافته است و رتبه‌ اعتباری این رژیم هم با وجود تعلل آشکار سه آژانس رتبه‌بندی اصلی آمریکایی(مودیز، فیچ و استاندارد اند بورز) برای اعلام آن تحت تأثیر قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، بانک مرکزی رژیم صهیونیستی هم پیش بینی می‌کند که  رشد تولید ناخالص داخلی این رژیم در سال ۲۰۲۴ به ۱ درصد کاهش یابد که نسبت به انتظارات قبلی در سال ۲۰۲۳  ۳ درصد کاهش می‌یابد.

ضربه جنگ به ستون اقتصادی اسرائیل در بخش فناوری پیشرفته

 اقتصاددانان در گفت‌وگو با روزنامه آمریکایی واشنگتن پست با پیش‌بینی انقباض اقتصادی رژیم اشغالگر در سال ۲۰۲۴ گفتند، پیامدهای جنگ بر بخش فناوری پیشرفته که موتور اقتصاد اسرائیل است، نگران کننده است زیرا بسیاری از نیروهای شرکت‌های فناوری به عنوان نیروی ذخیره فراخوانده شدند و در هر روزی که آنها در غزه هستند کارفرمایانشان برای ادامه سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه و حفظ سهم خود در بازار می‌جنگند.

اشغالگران صهیونیست مبالغ هنگفتی را برای استقرار بیش از ۲۲۰ هزار نیروی ذخیره در جنگ و پرداخت حقوق آنها خرج کرده‌اند، در حالی که بسیاری از این نیروهای ذخیره کارمند یا کارگر در بخش‌های فناوری پیشرفته در زمینه‌های اینترنت، کشاورزی، مالی، ناوبری، هوش مصنوعی، دارو و راه حل‌های آب و هوایی هستند.

بخش فناوری در رژیم صهیونیستی به سرمایه گذاری خارجی وابسته است؛ اما این بخش حتی قبل از جنگ نیز رو به افول بود، زیرا طرح اصلاحات قضایی کابینه نتانیاهو موجب بی ثباتی و ناآرامی سیاسی در رژیم صهیونیستی و به تبع آن برانگیختن هراس سرمایه گذاران شده بود.

اسرائیل مجبور است به فراری‌ها از مرز فلسطین اشغالی جا و غذا بدهد

علاوه بر این مقامات رژیم صهیونیستی مجبور است از حدود ۲۰۰ هزار نفری که از شهرک‌های اطراف نوار غزه و در امتداد مرز با لبنان تخلیه شده اند حمایت کنند و بسیاری از آنها را با هزینه کابینه در هتل‌های شمال و جنوب پناه داده و غذا می‌دهند.

جنگ غزه گردشگری در سرزمین ‌ای اشغالی را کاملا متوقف کرده است، زیرا سواحل تل آویو و بخش قدیمی قدس خالی از خارجی‌هاست. لغو جشن‌های کریسمس در بیت لحم در کرانه باختری اشغالی هم حدود ۲۰۰ میلیون دلار به اسرائیل خسارت وارد کرده است. کار ساخت و ساز که معمولاً به کارگران فلسطینی از کرانه باختری متکی است، متوقف شده است زیرا اسرائیل از زمان آغاز جنگ غزه مجوز کار بیش از ۱۰۰ هزار فلسطینی را به حالت تعلیق درآورده است.

همچنین صادرات رژیم صهیونیستی در همه زمینه‌ها کاهش یافته است. تولید از میادین گازی اسرائیل در دریای مدیترانه، مانند تامار، در اوایل جنگ متوقف شد، هرچند که اکنون تا حدی عملیاتی شده است.

واشنگتن پست به نقل از اقتصاددانان برآورد کرده است که جنگ غزه تاکنون حدود ۱۸ میلیارد دلار یا ۲۲۰ میلیون دلار در روز برای کابینه اسرائیل هزینه داشته است.

در این زمینه، معاون سابق رئیس بانک مرکزی رژیم صهیونیستی و استاد برجسته دانشگاه تل آویو، زوی اکشتاین، به همراه همکارانش، بر اساس حسابرسی‌های خود به این نتیجه رسیدند که تأثیر جنگ بر بودجه کابینه از جمله کاهش درآمدهای مالیاتی، برای سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۱۹ میلیارد دلار بوده است که احتمالاً در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ به ۲۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

واشنگتن پست آورده این برآورده‌ها بر اساس این فرض است که جنگ به لبنان سرایت نکند؛  اما اگر جنگ گسترده‌تری با حزب‌الله آغاز شود، به طور قطع خسارات رژیم صهیونیستی افزایش خواهد یافت.

بر اساس گزارش روزنامه مالی  کالکالیست اگر جنگ بین ۵ تا ۱۰ ماه دیگر طول بکشد، ممکن است تا ۵۰ میلیارد دلار برای رژیم اشغالگر هزینه داشته باشد که معادل ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی است.

در این رابطه، یارون زلیخا، استاد کالج آکادمیک اونو، اقتصاددان سابق وزارت دارایی رژیم صهیونیستی، می‌گوید که درک پیامدهای جنگ بسیار مهم است.

وی با اشاره به هزینه سرسام آور جنگ غزه، کاهش شدید فعالیت‌های اقتصادی و در نتیجه کاهش درآمدهای رژیم صهیونیستی گفت. هزینه‌های کسری بودجه منجر به هزینه‌های وام می‌شود که بعد از توقف جنگ نیز تا مدت‌ها بر بودجه تاثیر می‌گذارد و همین سال ۲۰۲۴ بدترین سال برای اقتصاد اسرائیل خواهد بود.

بازگشت اعتماد به بازار اسرائیل دشوار است

کالکالیست به نقل از اقتصاددانان نوشت: حملات حماس یک فاجعه برای اقتصاد بود، زیرا اعتماد شهروندان، شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران به کابینه و ارتش اسرائیل را از بین برد، در حالی که بازگرداندن این اعتماد دشوار خواهد بود.

فراخوان ۳۶۰ هزار نیروی ذخیره تخلیه شهرک‌های صهیونیست نشین و اثرات غیرمستقیم جنگ منجر به بیکاری ۲۰ درصد از کارگران اسرائیلی شده است.

اریل مارگالیت، کارآفرین صهیونیست در زمینه فناوری پیشرفته و یک سرمایه‌دار با اشاره به تکرار تجاوزهای نظامی رژیم صهیونیستی طی سال‌های گذشته علیه نوار غزه و چالش‌هایی که در نتیجه انتفاضه‌ها و مقاومت فلسطین با آن روبه رو بوده است، می‌گوید: «اسرائیل در ۲۵ سال گذشته با وزنه‌هایی روی پاهایش از کوه بالا می‌ ‌رفته است.»

این عضو سابق کنست گفت، طرح کابینه نتانیاهو قبل از جنگ برای محدود کردن قدرت قوه قضاییه که باعث اعتراضات گسترده‌ای شد که چندین ماه به طول انجامید، به سرمایه گذاری بین المللی آسیب زد.

وی  تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه را یک ضربه اضافی به اقتصاد اسرائیل برشمرد و گفت: اسرائیل برای تقویت بخش‌های مربوط به نوآوری، آموزش و فعالیت‌های تجاری جدید در شمال و جنوب (سرزمین‌های اشغالی) که از جنگ بیشترین خسارت‌ها را متحمل شده  است نیاز به  طرح جدیدی مشابه معامله فرانکلین روزولت دارد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول