اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

پویش ملی سلامت؛ فشار خون و دیابت تان را اندازه گیری کنید

مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت از همه افراد بالای 18 سال خواست تا با مشارکت در پویش سلامت، به بهبود سلامت خود و جامعه کمک کنند.

پویش ملی سلامت؛ فشار خون و دیابت تان را اندازه گیری کنید

گروه سلامت خبرگزاری فارس:۲۰ آبان لغایت ۱۵ دی ماه بازه زمانی است که وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به عنوان برگزاری پویش ملی سلامت برای غربالگری و کنترل فشار خون و دیابت افراد 18 سال به بالا تعیین کرده است.

تاکنون بالغ بر 31 میلیون نفر از افراد جامعه در این غربالگری شرکت کرده اند.بیماری پر فشاری خون و دیابت به عنوان دو بیماری بسیار مهم غیر واگیر نقش بسیار زیادی در بروز مرگ و میرها در دنیا و ایران دارند.این بیماری ها با مصرف دارو قابل کنترل هستند اما هیچ وقت به طور کامل درمان نمی‌شوند.

پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر در ارتقاء سطح سلامت شهروندان و پیشگیری از مرگهای زودرس ناشی از بیماری‌های غیرواگیر بویژه بیماریهای قلبی عروقی و دیابت از  اهمیت زیادی برخوردار است.

اهداف اجرای پویش ملی سلامت افزایش نسبی شناسایی و  افزایش مراقبت و درمان در بیماران مبتلا به دیابت و پرفشاری خون و افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل دیابت و پرفشاری خون است.

 

نفیسه حسینی یکتا،مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با بیان اینکه افزایش شیوع بیماریهای غیرواگیر در جهان و ماهیت مزمن، پیش رونده و ناتوان کننده آنها بسیار نگران کننده است؛ اظهار داشت: تقریباً سه مورد از هر چهار مرگ در سراسر جهان به دلیل این بیماری‌هاست؛ به همین علت امروزه بیماری‌های غیرواگیر به عنوان یک اولویت بهداشتی در دنیا مورد توجه قرار گرفته است.

وی یادآور شد: در ایران نیز بیش از 82 درصد از آمار مرگ و میرها به بیماری‌های غیرواگیر اختصاص دارد که این آمار پیشرونده ضرورت شناسایی عوامل خطر اولیه و کنترل آن را به ما نشان می‌دهد.

حسینی یکتا تصریح کرد: زندگی ماشینی و سبک زندگی ناسالم عوامل ایجاد کننده‌ بیماری‌های مزمن از جمله دیابت و پرفشاری خون در جهان است که می‌توان با رعایت خودمراقبتی از ابتلا به این بیماری‌ها پیشگیری و با تشخیص زودهنگام و به موقع آن را کنترل کرد؛ بنابراین یکی از راه‌های مهم مراقبت از سلامت، ترویج سبک زندگی سالم است که در آموزه‌های طب ایرانی بر آن تاکید زیادی شده است.

وی با بیان اینکه اولویت در طب ایرانی حفظ سلامت و پیشگیری است، گفت: حفظ سلامت با رعایت شش اصل ضروری حفظ سلامتی یعنی آب و هوا، خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها، حرکت و سکون، خواب و بیداری، استفراغ و احتقان و اعراض نفسانی امکان پذیر است. رعایت این اصول می‌تواند در بهبود کیفیت زندگی، کنترل و پیشگیری از بروز بیماری‌های مزمن نقش مهمی ایفا کند.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت پویش ملی سلامت، گفت: این پویش فرصت مناسبی برای ترویج سبک زندگی سالم در جامعه است که امیدواریم افراد بالای 18 سال با مشارکت در این پویش، به بهبود سلامت خود و جامعه کمک کنند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول