اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

روایت کابل؛ از علاقه افغان‌ها به زبان فارسی تا دخترانی در انتظار مدرسه

دو سال از حکومت طالبان می‌گذرد و کابل همچنان با مشکلاتی مانند ترافیک، قطعی برقی و مشکل آموزش زنان مواجه است، اما از طرفی رونق بازارها و تامین نسبی امنیت از مواردی است که این روزها در کابل می‌توان به آن پی برد.

روایت کابل؛ از علاقه افغان‌ها به زبان فارسی تا دخترانی در انتظار مدرسه

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، دو سال پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان و انتشار اخبار ضد و نقیض از تحولات این کشور، هیات رسانه‌ای ایران برای پوشش مناسب واقعیت افغانستان به این کشور سفر کرد.

اصرار مقامات طالبان برای انتشار واقعی اخبار این کشور، تامین امنیت در کابل، گشت و گذار عادی زنان با حجاب متعارف، فارسی صحبت کردن افغان‌ها و تابلوها و دیوار نوشته‌ها به فارسی، ترافیک و آلودگی شدید، حضور پرتعداد مردم در خیابان‌ها و زرق و برق بازار بخشی از واقعیت امروز کابل است که شاید در بحبوحه انعکاس منفی اخبار این کشور پنهان مانده باشد. 

زبان فارسی در جای جای کابل 

وارد میدان هوایی (فرودگاه کابل) که می‌شوی در همهمه و ازدحام جمعیت برای استقبال از مهمانان، دری صحبت کردن مردم بسیار جلب توجه می‌کند، تابلو مغازه‌ها، دیوار نوشته‌ها در پایتخت افغانستان اکثرا به زبان فارسی بوده و به شما احساس ورود به یک کشور غریبه نمی‌دهد. در بازار، خیابان‌ها و  ادارات دولتی کابل همه در حال فارسی صحبت کردن هستند و حتی در دیدار با مقامات ارشد طالبان به جز در چندین مورد اندک همه بر زبان فارسی مسلط بوده و گفتگوهای صمیمی به این زبان شیرین انجام می‌شود.

 

 

پس از قدرت گرفتن طالبان در افغانستان برخی از رسانه‌ها اعلام کردند که طالبان به دنبال حذف زبان فارسی بوده و در حال پاک کردن این زبان از سر در دانشگاه و تابلوهای شهر است. واقعیت این موضوع را از جواد محسنی، رئیس تلویزیون تمدن جویا شدیم؛ وی گفت که این اخبار صحت ندارد و اگر در موارد اندکی مکاتبات به زبان پشتو در حال انجام است به این دلیل بوده که مقامات طالبان قادر به خواندن زبان دری نبوده و مجبورند به زبان خود نامه نگاری کنند، موضوعی که به مرور حل خواهد شد. 

از طرف دیگر امیرخان متقی، وزیر خارجه دولت موقت طالبان نیز در این خصوص گفت که زبان دری و پشتو دو زبان رسمی کشور افغانستان بوده و هیچ قصد و نیتی برای حذف این زبان در دستور کار نیست و تمام تلاش بر این است که این زبان در افغانستان تقویت شد.قاری یوسف احمدی، رئیس صدا و سیمای ملی افغانستان نیز که در تمام زمان حضور هیات به زبان پشتو صحبت کرده بود، گفت که کتاب تمام شاعران فارسی زبان را خوانده و چندین جلد نیز شعر به زبان فارسی دارد، وی حتی چندین بیت به زبان فارسی و در رسای امام اول شیعیان جهان خواند که در ذیل مشاهده می‌کنید:

 

 

 

حجاب و حضور زنان در عرصه عمومی

یکی دیگر از مواردی که در بدو ورود به کابل جلب توجه می‌کرد حضور پررنگ زنان با حجاب متعارف در خیابان‌های پایتخت بود. در مناطق مختلف شهر کابل زنان با حجاب متعارف و بدون پوشاندن صورت خود در خیابان تردد می‌کردند و این برخلاف آن چیزی بود که در رسانه‌ها در خصوص برخورد با زنان بدون پوشش برقع منعکس شده است. 

 

 

به دنبال قدرت گرفتن طالبان در افغانستان این گروه محدودیتی برای حضور زنان در ادارات دولتی و دانشگاه و آموزش این قشر مهم ایجاد کرده و حتی به رسانه‌ها گفته که زنان برای حضور باید حتما ماسک پوشند.در بازید از تلویزیون طلوع نیوز این خبر را از کارمندان جویا شدیم که اعلام کردند که زنان برای خواندن خبر باید حتما ماسک بپوشانند، اما اجازه کار در رسانه را دارند. 

رئیس طلوع در این خصوص گفت که در حال حاضر حضور زنان در این شبکه افزایش یافته و تلاش شده است که زنان در بخش های مختلف تولید استفاده گردد و در کنار همکار آقا این افراد نیز به کار گرفته شده و تعداد آنها نسبت به دوره جمهوریت افزایش یافته است. 

 

 

 

در خصوص آموزش زنان و بازگشایی مجدد مدارس دخترانه نیز اکثر مقامات دولتی طالبان اعلام کردند که این موضوع در حال حل است و به زودی درهای مدارس بازگشایی خواهد شد. هر چند تاکنون اقدام خاصی در این حوزه صورت نگرفته است. 

خیرالله خیرخواه، وزیر اطلاعات و فرهنگ طالبان در این خصوص می‌گوید که 95 درصد مشکل آموزش زنان حل شده و به زودی این موضوع حل خواهد شد. وی گفت که اکثر مقامات طالبان در این خصوص اتفاق نظر دارند که مشکل زنان برای ورود به مدارس برطرف شده و هر روز که از زمان قدرت گرفتن سپری شده و براساس ضرورت محدودیت نیز کمتر خواهد شد. 

 

 

گسترش روابط با ایران و موضوع حقآبه

مقامات طالبان در خصوص رابطه با کشورهای همسایه و ایران بارها به هیات رسانه‌ای تاکید کردند که با توجه به نزدیکی و همسایگی میان دو کشور روابط دوجانبه بسیار بااهمیت بوده و این ظرفیت میان دو کشور وجود دارد که سطوح مختلف روابط از جمله موضوعات اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور افزایش یابد. 

شیرعباس استانکزی، معاون سیاسی وزارت خارجه طالبان در این خصوص به هیات ایرانی گفت: روابط میان دو کشور بسیار حائز اهمیت بوده و طی دو سال گذشته ما تلاش داشتیم این روابط گسترش پیدا کند. در خصوص برخی مشکلات مرزی نیز این مقام طالبان تاکید کرد که این مشکلات ناچیز تاثیری در روابط میان دو کشور نخواهد داشت. 

 

 

امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان نیز گفت که قدمت و فرهنگ مشترک میان دو کشور از جمله عواملی است که باعث گسترش روابط میان دو کشور خواهد شد. وی در خصوص حقآبه ایران نیز گفت که طالبان در این خصوص به قرارداد میان دو کشور پایبند بوده و به رغم گلایه طرف مقابل ما هیات ایرانی را پذیرفتیم. 

این مقام طالبان تاکید کرد که در زمان که آب کافی در افغانستان باشد ما به موافقنامه پایبند بوده و حقآبه ایران را پرداخت خواهیم کرد. 

زندگی در میان دود و بی‌برقی

یکی دیگر از موارد جالب توجه در خصوص کابل آلودگی و ترافیک شدید در این شهر است که هر رهگذری را درگیر خود کرده، دود سیاه در هنگام شب نفس کشیدن را در این شهر مشکل کرده و بوی دود ناشی از سوختن زغال سنگ و چوب و غبار سنگین دود حتی بعد از سفر نیز آثار خود را بر لباس و چمدان‌ها گذاشته بود. 

بخاری که در وسط مهمان خانه با سوخت زغال سنگ در حال سوختن است تعجب هم سفران را برانگیخته و با تعجب هرکس دوست دارد شاید برای اولین بار زغال سنگ را از نزدیک ببیند، بوی دود چوب و زغال سنگ نفس کشیدن را سخت کرده و تمام فضا را اشغال کرده است. 

 

 

مردم کابل مجبور هستند در فقدان برق کافی و گاز برای گرم کردن خانه‌های خود از چوب و زغال سنگ استفاده کنند. در برخی خانه‌های بالای شهر مردم در صورت وجود برق از لوازم برقی استفاده می‌کنند، اما اکثر مردم از مواد فسیلی استفاده می‌کنند که این موضوع منجر به شکل گیری غبار عجیبی روی شهر کابل می‌شود.

وقتی این موضوع را از یکی از مقامات طالبان سوال کردیم، وی با خنده گفت که شما دوستان که به آلودگی تهران عادت دارید نباید از این موضوع تعجب کنید و کمبود برق باعث شده که مردم مجبور به استفاده از زغال سنگ شوند که به مرور حل خواهد شد. 

نماد قدس بر بلندای تپه وزیر اکبرخان

مسجدی به شکل نماد قدس در کنار پرچم بزرگ طالبان در منطقه وزیر اکبر خان کابل قد برافراشته است. همزمان با ادامه حملات رژیم صهیونیستی به غزه تاکنون از 3 نماد  قدس در مناطق مختلف این کشور رونمایی شده است. 

نماد قدس تپه وزیر اکبر خان روزانه میزبان هزاران نمازگزار کابل است که همه برای سیاحت به این منطقه خوش آب و هوا آمده و هم برای عبادت به این مکان مراجعه می‌کنند.

 

 

وزیر اکبرخان نام محله‌ای اعیان‌نشین در مرکز شهر کابل است و بسیاری از نهادهای مهم دولتی از جمله ارگ افغانستان و  هم‌چنین محل استقرار دفاتر بسیاری از مؤسسات خارجی و سازمان‌های بین‌المللی و میزبان شماری از سفارت‌های خارجی است.

مقامات طالبان بارها حمله اسرائیل به غزه را محکوم کرده و خواهان پایان حملات شدند. امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان در این خصوص گفت که یکی از موضوع مشترک میان ایران و افغانستان غزه است و این دو کشور در این حوزه در کنار همدیگر قرار دارند و باید تلاش کنند دیدگاه وی در این حوزه داشته باشند. 

زندگی روزمره و بازار و امنیت

بازار پررونق کابل،  انواع میوه‌های تازه، فروشگاه‌های خرید و مال‌های بزرگ در منطقه شهر نو و جنب و جوش جمعیت نشان می داد که برعکس انتشار اخبار منفی در خصوص نداشتن غذای کافی و یا احتمال فروپاشی اقتصاد افغانستان، همه چیز در پایتخت این کشور عادی است. در هنگام گشت و گذار در شهر راننده توضیح می‌دهد که در دوران جمهوریت جمعیت کمتری به دلیل ناامنی در شهر تردد داشت، اما در حال حاضر به واسطه تامین امنیت شهر آرام است و وقتی شهر آرام و امن باشد بازار پرونق خواهد بود. 

هرچه به مرکز شهر نزدیک می‌شویم با جنب و جوش بیشتر و ترافیک شدیدتر می‌شود. نبود پلیس راهنمایی و رانندگی و کمبود چراغ قرمز در شهر خودنمایی می کند و سخنگوی پلیس کابل نیز می‌گوید که در افغانستان خبری از جریمه راهنمایی و رانندگی وجود ندارد، این موضوع باعث شده که کمی شهر بی‌نظم بنظر رسد و تردد در شهر با اندکی مشکل مواجه شود.

 

 

 

مال و فروشگاه‌های بزرگ در منطقه شهر نو توجه را جلب کرده و  مال‌های که در آن انواع رستوران های ترکیه و هندی و سایر کشورها به مشتریان پرو پاقرص خود خدمات می‌دهند  و خلاصه اینکه در شهر کابل زندگی عادی در کنار هم مشکلات در جریان است و بازار برخلاف انعکاس منفی اخبار آن همچنان رونق خود را دارد.

 

 

از لطیف نظری، معاون شیعه وزارت اقتصاد طالبان نیز در خصوص اوضاع اقتصادی و  چگونگی تامین بودجه سوال کردیم که وی گفت: در دولت گذشته 85 درصد بودجه را کشورهای خارجی تامین می‌کردند و با این خیال که اگر این کمک‌ها قطع شود، افغانستان روی پای خود نخواهد ایستاد، از کشور خارج شدند، اما در حال حاضر اقتصاد افغانستان فرو نپاشیده بلکه هر روز در حال شکوفایی است. 

وی گفت: مالیات ستانی منظم و فسادزدایی از ادارات کابل و ثبات ارزی از عواملی است که توانستیم در دو سال گذشته اعتماد مردم را جلب کرده و حقوق تمام کارمندان به موقع پرداخت شده و در حال حاضر با کشورهای جهان از جمله چین، ایران و روسیه روابط اقتصادی خوبی برقرار شده و ادامه این روند یعنی ثبات اقتصادی را بهمراه خواهد داشت. 

امید برای افغانستان آباد

با آمدن طالبان به افغانستان فصل جدیدی از تحولات این کشور رغم خورده و به دور از انعکاس منفی اخبار در رسانه‌های مختلف، و در کنار مشکلاتی اقتصادی، بی‌برقی و ترافیک  امید در چهره مردم افغان برای ایجاد تغییر در این کشور نمایان است. مقامات طالبان نیز در طی دیدارهای مختلف اعلام کردند که تنها هدف آنها در حال حاضر بدور از تمامی مشکلات، پیشرفت و ایجاد اشتغال برای مردم است تا از یک طرف مهاجران به امید به کشورشان برگردند و از طرف دیگر پس از 4 دهه جنگ و تامین امنیت تصویری مثبتی از افغانستان به جهان مخابره شود. 

 

 

پایان پیام/ 3321

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول