اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

برگزاری دومین جشنواره صنایع‌دستی در همدان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان از برگزاری دومین جشنواره صنایع‌دستی با مشارکت بسیج هنرمندان در همدان خبر داد.

برگزاری دومین جشنواره صنایع‌دستی در همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، محسن معصوم‌علیزاده بعد از ظهر امروز در نشست خبری در اداره‌کل میراث فرهنگی اظهار کرد: صنایع دستی برگرفته از روح هنرمند از درون خود است که با خلاقیت محصولی را تولید می‌کند و وقتی به دست مصرف‌کننده می‌رسد، وابستگی ایجاد می‌کند.

وی افزود: صنایع‌دستی ریشه در تمدن ما دارد و باید تا می‌توانیم آن را تقویت کنیم زیرا جدای از اینکه در اقتصاد و اشتغال خانگی موثر است باعث اشتغالزایی به صورت گروهی با کمترین هزینه می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان عنوان کرد: صنایع دستی صنعتی نیست که نیاز به کارگاه‌های بزرگ و سرمایه‌گذاری کلان داشته باشد بلکه با داشته‌ها و سرمایه اندک نیز می‌توان خلق هنر کرد.

وی از برگزاری دومین جشنواره صنایع‌دستی در استان خبر داد و گفت: این جشنواره در سراسر کشور از ۹ تا ۱۵ دی با هدف حمایت از هنر ماندگار و در راستای احیای هنرهای منسوخ شده و اتصال شبکه تولید به توزیع برگزار می‌شود.

معصوم‌علیزاده با بیان اینکه سال گذشته اولین دوره جشنواره در نهاوند برگزار شد و امسال در همدان برگزار می‌شود عنوان کرد: این جشنواره که به شکل نمایشگاه صنایع‌ دستی است، در مجتمع شهید آوینی برپا بوده و از ساعت ۱۵ تا ۱۹ میزبان بازدیدکنندگان است.
 
وی با بیان اینکه تاکنون ۲۳ نفر در این جشنواره شرکت کرده‌اند افزود: هنرمندان در ۱۱ رشته تراش سنگ‌های قیمتی، کاشی هفت‌رنگ، نقاشی روی سفال، پته‌دوزی، قلاب‌بافی، نقاشی روی شیشه، معرق چوب، سراجی سنتی، صنایع چوبی، زیورآلات سنتی و عروسک‌بافی اعلام آمادگی کرده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی گردشگری همدان با بیان اینکه این آثار نمایشگاهی در کمیته داوران بررسی و ارزیابی می‌شوند خاطرنشان کرد: به نفرات اول تا سوم جوایزی اهدا می‌شود و نفرات برتر در جشنواره کشوری شرکت کرده و رقابت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه صنایع دستی در استان ۳۳ کارگاه را به خود اختصاص داده است عنوان کرد: ۴۵ هزار نفر در این کارگاه‌ها مشغول به کار هستند که توانایی بسیاری در صنایع دستی دارند.

معصوم‌علیزاده با بیان اینکه استان دارای دو شهر جهانی لالجین در سفال و ملایر در مبل و منبت و شهر ملی مبل و منبت گلریز تویسرکان است گفت: دو روستای اشترمل و داویجان نیز در صنایع‌دستی حرف برای گفتن دارند.

وی از صدور ۲ هزار و ۸۵۰ مجوز و تمدید پروانه انفرادی و ۶۸۰ مورد مجوز کارگاهی در سال جاری خبر داد و افزود: آموزش پاشنه‌ آشیل صنایع‌ دستی است و هرچه آموزش زیاد باشد هنرمندان ما نیز خلاق‌تر خواهند بود و در برندسازی و معرفی آثار به بازار می‌توانند موفق باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان با بیان اینکه باید هنرمندان صنایع دستی نیاز جامعه را بشناسند افزود: حضور در نمایشگاه نیز مهم است در این راستا هفتمین نمایشگاه ملی صنایع دستی برگزار شد که همدان جزو ۱۰ استان برگزیده نمایشگاه بود.

وی با بیان اینکه ۶۳ هنرمند در ۱۴ نمایشگاه شرکت کردند چراکه شرکت در نمایشگاه خارجی اولویت ماست افزود: امیدواریم در ارمنستان نیز نمایشگاه صنایع‌ دستی را برگزار برنامه اقوام نیز برقرار شود تا هنرمندان در آن شرکت کنند.

معصوم‌علیزاده با بیان اینکه بازارچه‌های صنایع‌ دستی اولویت ریاست جمهوری است بیان کرد: استاندار نیز دستور برپایی بازارچه‌های دائمی و موقت را داده‌ که قرار است در همدان، نهاوند و ملایر تشکیل شود.

وی با بیان اینکه استقرار ۱۹ بازارچه موقت تابستانی نیز پیش‌بینی شده است افزود: یک‌هزار و ۹۷۴ هنرمند در نمایشگاه‌ها به ارائه محصولات پرداخته‌اند.

رئیس بسیج هنرمندان استان همدان نیز گفت: دومین نمایشگاه صنایع‌دستی بسیج هنرمندان با همکاری میراث فرهنگی برگزار می‌شود.

آقابیگی با اشاره به فعالیت انجمن صنایع دستی بسیج افزود: امیدواریم با همراهی میراث فرهنگی بتوانیم مشارکت خوبی در معرفی هنر صنایع دستی داشته باشیم.

وی گفت: سال قبل ۳ هزار کارگاه در زمینه صنایع‌دستی در استان افتتاح کردیم که ۴۰۰ کارگاه در ملایر مستقر شد و کمک‌های ما در بسیج نیز ارائه تسهیلات بلندمدت و قرض‌الحسنه برای کارآفرینان بود.

این مقام مسئول اظهار کرد: در حوزه بازاریابی نیز سال گذشته کارهای خوبی انجام شد و به کمک بسیج سازندگی توانستیم برای افرادی که در منازل خود کارگاه‌هایی را مستقر کرده بودند به شغل دائمی برسانیم.

پایان پیام/۸۹۰۰۳/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول