اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

طرح ترکیه برای استفاده از موتور «اف-16» در جنگنده بومی خود

منابع خبری روز شنبه گزارش کردند که ترکیه از شرکت آمریکایی سازنده موتور هواپیما تقاضا کرده از موتور جنگنده «اف-16» در جنگنده بومی خود استفاده کند.

طرح ترکیه برای استفاده از موتور «اف-16» در جنگنده بومی خود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع خبری روز شنبه گزارش کردند که ترکیه از آمریکا تقاضا کرده از موتورهای جنگنده «اف-۱۶» در جنگنده‌های ساخت خود استفاده کند.  

روزنامه یونانی «کاثیمرینی»  به نقل از شبکه خبری «بلومبرگ» گزارش کرد که  ترکیه از ایالات متحده درخواست مجوز تولید مشترک موتورهای مورد استفاده در جت‌های «اف-۱۶» با هدف استقرار آنها در جنگنده ساخت خود به نام «کان» کرده است.

افراد مطلع گفتند که ترکیه می‌خواهد موتورهای اف-۱۱۰ ساخت شرکت «جی اوییشن» را در ترکیه بسازد تا از تامین موتور جنگنده کان که قرار است اولین پرواز خود را در ماه آینده انجام دهد، اطمینان حاصل کند.

مقامات آمریکایی از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرده‌اند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌ جمهور ترکیه در ماه آگوست گفته بود که جنگنده کان قبل از پایان سال ۲۰۲۳ اولین پرواز خود را انجام خواهد داد.

کارشناسان بر این باورند که ممکن است یک دهه یا بیشتر تا عملیاتی شدن  این هواپیما طول بکشد. «جم دوگوت» کارشناس هوافضا و امور دفاعی گفته است :«ما یک دوره ۱۰ ساله در پیش داریم و هیچ تضمینی وجود ندارد که این روند به آرامی و به موقع به پایان برسد.»

 ترکیه مدعی است که جنگنده نسل پنجم کان به طیف گسترده‌ای از تسلیحات از جمله موشک‌های هوا به هوا، موشک های هوا به زمین و بمب مجهز است. سامانه پیشرفته اویونیک این جنگنده نیز شامل رادار، یک مجموعه جنگال و یک سیستم نمایشگر نصب شده روی کلاه ایمنی برای خلبان است.

تحلیلگران بر این باورند که با توجه به اینکه  جنگنده کان تا اواسط دهه ۲۰۳۰ به آمادگی رزمی دست یابد و هزینه‌های مرتبط با آن نیز بالاست، این کشوراحتمالاً به تقویت ناوگان جت‌های اف-۱۶ خود و خرید هواپیماهای اضافی ادامه خواهد داد.

 پایان پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول