اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  رفاه و آسیب های اجتماعی

جزئیات جدیدی از طرح ارائه سبد غذایی رایگان به مادران شیرده و کودکان دارای سوءتغذیه

معاون وزیر کار جزئیات جدیدی از طرح ارائه سبد غذایی رایگان به مادران شیرده و کودکان دارای سوءتغذیه را تشریح کرد.

جزئیات جدیدی از طرح ارائه سبد غذایی رایگان به مادران شیرده و کودکان دارای سوءتغذیه

به گزارش خبرنگار رفاه اجتماعی خبرگزاری فارس، علیرضا عسگریان، معاون رفاه وزیر کار امروز سه‌شنبه ۵ دی ۱۴۰۲ در نشست خبری با رسانه‌ها اظهار کرد: یکی از اصلی ترین و مهمترین طرح دولت در حوزه امنیت غذایی از ابتدای دولت مطرح بوده و از سال ۱۳۹۲ به بعد تا سال ۱۳۹۹؛ میزان مصرف کالری در خانواده‌ها کاهش پیدا کرده بود و یکی از وظایف دولت تقویت تغذیه و سفره مردم است.

وی افزود: در سال گذشته تمرکز ویژه‌ای داشتیم و در قدم اول یارانه و ارز ترجیحی را افزایش دادیم؛ میزان یارانه حدود ۹ برابر افزایش یافت و یارانه به ۲۷ هزار میلیارد تومان در ماه رسیده است و هیچ تأخیری در پرداخت نداشته ایم.

چند نفر در ایران یارانه می‌گیرند؟

معاون رفاه وزیر کار گفت: امروز از ۸۵میلیون و ۷۰۰ هزار نفر؛ ۶۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر یارانه دریافت می‌کنند. حدود ۲۰۰ هزار فروشگاه تجهیز شده در کشور داریم که دارای بارکد خوان بوده و به شبکه سوییچ ما وصل هستند و ارتباط بین اینها برقرار است.

عسگریان گفت: میزان استقبال از طرح ۲۰ آبان تا ۲۰ اذر ماه به ۱۵.۸ درصد جمعیت ۶۱ میلیون رسیده است و قریب به ۱۰ میلیون نفر است که به نسبت ماه گذشته ۷ درصد پیشرفت داشته است.

 کالاهایی که مردم با کارت یارانه خریدند!

وی تاکید کرد: میزان تراکنش های ما در ابتدایی ترین ماه ها ۱۰۰ هزار نفر بود و تا پایان طرح در سال به ۲۵ درصد می‌رسد اما این کفایت نمی‌کند. بیشترین استقبال در دهک‌های ۲، ۳، ۱، ۴، ۵ ،۶ و ۷ بوده است.

عسگریان عنوان کرد: میزان مصرف کالا به ترتیب برنج، روغن، ماکارونی، لبنیات،قند و شکر، حبوبات و گوشت مرغ و گوشت قرمز است.

شناسایی ۱۴۰ هزار کودک دارای سوءتغذیه

معاون وزیر با اشاره به آمار کودکان شناسایی شده در طرح مذکور، عنوان کرد: تاکنون ۱۴۰ هزار کودک شناسایی شده که ۱۵ هزار از آن کودکان در دهک‌های بالا قرار دارند و ۱۲۳ هزار دهک ۱ تا ۷ هستند. دهک های یک تا ۵ به ازای هر کودک یک میلیون تومان پرداخت شده و در حساب سرپرست خانوار وجود دارد و از دهک ۶ تا ۷ به ازای هر کودک ۶۰۰ هزار تومان پرداخت می شود.

وی یادآور شد:  برای کودکان ۱۱ قلم تبدیل به ۱۶ قلم  شده است و در  این سبد جدید، لبنیات میوه در نظر گرفته شده است. هر ۶ ماه یکبار خانه های بهداشت سلامت و  رشد بچه ها را چک می کنند و اگر این گونه نباشد یارانه آن کودک قطع می شود.

عسگریان یادآور شد: ما از کودکان  در آستانه ۶ ماهگی حمایت می‌کنیم.

معاون رفاه وزیر کار ادامه داد: خانوادها دو ماه فرصت دارند تا برای کودکان خرید کنند و اگر این خرید را در آن بازده انجام ندهند فرصتی برای ذخیره ندارند.

بیشترین کودکان دارای سوء تغذیه در استان‌های مرزی کشور

وی یادآور شد: استان‌های محروم بیشتر این طرح استقبال کرده اند و استان‌های مرزی ما بچه های و کودکان بیشتری دارند. ما در میانه طرح هستیم و بیشتر از ۶۰ هزار کودک از این طرح استفاده کرده اند. از زمانی مشمول این طرح می شوند که از شیرخوارگی خارج شده اند.

یارانه کودکان دوماه یکبار پرداخت می شود

عسگریان درباره یارانه پرداختی به کودکان محروم گفت:  یارانه  آذرماه پرداخت شده است و دی ماه هم پرداخت می شود و یک ماه پیشاپیش پرداخت می شود و می توانند زودتر خرید خود را انجام دهند اما خانواده ها باید طوری مراعات کنند که هزینه یک ماه آن‌ها این هزینه شود.

بیشترین کودکان شناسایی شده در این استان‌ها هستند

وی گفت: استان سیستان و بلوچستان،اصفهان‌ و خراسان رضوی بیشترین کودکان را شناسایی کرده اند و قم گیلان و البرز کمترین مشمولان را دارند.به طور متوسط هر نفری با اولین مغازه زیر ۲۰۰ فاصله دارد و هرجایی خلأیی باشد آن را برطرف می کنیم و یک زمانی می رسد که این فاصله زیر ۱۰۰ متر می‌شود.

عسگریان درباره یارانه افرادی بی سرپرست و بدسرپرست نیز گفت: کودکی که بدسرپرست باشد شش ماهه یکبار چک می شود و اگر کودک رشد نکرده باشد، یارانه قطع می شود.

آغاز طرح حمایت از مادران دارای فرزند شیردده در ۸ استان کشور

معاون وزیر رفاه درباره حمایت از مادران دارای فرزندان شیرده گفت: طرح مادران و حمایت از آنها نوپا است و در ابتدا دهک یک مادران شیرده در ۸ استان خراسان شمالی و جنوبی، هرمزگان، لرستان فارس،گلستان، ایلام، و یاسوج شناسایی شده اند و در این استان‌ها ۲۷ هزار مادر شناسایی شده است و از این تعداد ۲۲ هزار نفر مشمول طرح شده اند گه به آنها نفری ۴۰۰ هزار تومان پرداخت می شود.در آینده جدید طرح هایی می آید که در آن جامعه را پوشش  خواهد داد و اختیارات مختلفی را به آنها داد.

وی درباره پرداخت یارانه به مادران در طرح یسنا گفت: از امروز همه حساب ها شارژ می شود وامیدواریم ماه های  بعدی دهک های بعدی را تعیین کنیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول