اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

ساخت پروانه‌های پلیمری ضد اسید اولین بار در کشور

مدیرعامل شرکت پژواک صنعت پارتاک تاو گفت: به همت متخصصان و مهندسان توانمند این شرکت برای اولین بار در ایران ، پروانه های پلیمری پمپ های اسیدگریز از مرکز ساخته شد.

ساخت پروانه‌های پلیمری ضد اسید اولین بار در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محسن برنون، مدیرعامل شرکت پژواک صنعت پارتاک تاو اظهارداشت: به همت متخصصان و مهندسان توانمند این شرکت برای اولین بار در ایران ، پروانه های پلیمری پمپ های  اسیدگریز از مرکز ساخته شد.

وی افزود: پروانه های پلیمری پمپ های  اسید گریز پیشتر از مرکز کمپانی فریاتک ایتالیا و تریلیوم آمریکا برای محیط های خورنده بسیار اسیدی (با اسید رقیق شده) خریداری می‌شد که اکنون این محصول برای نصب و بهره برداری در ناحیۀ ۱۰۰ کارخانۀ اسید مجتمع ملی صنایع مس ایران به صورت یک تکه با هسته وسط فولادی و پلیمر تزریقی در اطراف به وزن حدودی ۱۳ کیلوگرم  از متریال گرید PVDF  و  PE1000  بومی سازی و داخلی سازی شد .

برنون خاطر نشان کرد:  ساخت قالب های یک تکه بسته برای تزریق قطعات پلیمری با متریال از گرید PVDF و PE1000 بهمراه مغزی فولادی ثابت بعنوان ماهیچه وسط و ماهیچه های فدا شونده از جنس آلومینیومی برای پروفایل ارشمیدسی پره، با وزنی حدود  ۹ تا ۱۳ کیلوگرم،  یکی از تکنولوژی های روز و انحصاری دنیا برای تولید پروانه های پمپ های اسید با خصوصیت کار در محیط های اسید رقیق شده ۷۸ درصد سولفوریک و ذرات بسیار ساینده به شمار می رود که در انحصار چند کمپانی اروپایی و آمریکایی است .

مدیریت عامل شرکت پژواک صنعت پارتاک تاو در خصوص این موضوع،  بیان داشت:  این پروانه ها پس از تزریق و خارج کردن ماهیچه های آلومینیومی ارشمیدسی از بین پره‌ها در چند مرحله تکمیلی فرایندهای ماشینکاری CNC ، در نهایت پس از بالانس در دور 3000 RPM و همچنین انجام چند مرحله تست گرم و سرد هنگام بهره برداری و  نصب بر روی پمپ های اسید سری ۴۰۱ از گرید PVDF و پمپ های اسید فریاتک شماره ۱۰۱ ، ۱۰۲ ، ۱۰۳ و ۱۰۶ از گرید PE1000  کارخانه اسید شرکت ملی مس ایران مورد تایید قرار گرفت.

لیلا نصر، رئیس هیأت مدیره شرکت پژواک صنعت پارتاک تاو گفت: متخصصان این شرکت با مهندسی معکوس هندسه ، عملکرد و متریال نمونه ایتالیایی این پروانه ، اقدام به طراحی،  آنالیز المان محدود  و ساخت  قالب های بسته پیچیده با ماهیچه فولادی ثابت در وسط و قطعه فدا شوندۀ آلومینیومی در پروفایل ارشمیدسی این پروانه کردند.

وی یادآور شد: این پروانه پس از آزمایش و تزریق حداقل ۲۰ نمونه از آن به صورت آزمایشی در فشار و دمای های مختلف و استفاده از گرانول متریال های PVDF و PE1000  جهت تعیین پارامتری های تجربی فشار و دمای بالای این نوع متریال ها ساخته شد.

 نصر، رئیس شرکت خدمات بازرگانی معادن و فلزات غیر آهنی مجری بازرگانی و تامین قطعات و تجهیزات مورد نیاز شرکت ملی مس ایران اظهار داشت : تدوین دانش فنی تولید، بومی سازی و ساخت داخلی پروانه های پلیمری یک تکه از گرید PVDF و PE1000  توسط متخصصان و مهندسان شرکت پژواک صنعت پارتاک تاو، با قابلیت تولید تا قطر نیم متر برای استفاده در پمپ های گریز از مرکز مستقر در واحدهای کارخانه های اسید صنایع مس ، پتروشیمی ، شیمیایی ، فولاد ، معادن ، نفت ، کشور را از واردات این محصول استراتژیک بی نیاز ساخت و مانع از خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور برای خرید این کالا شد .

از مزایای نمونه های تولید شده این محصول در مقایسه با مشابه خارجی را  تنوع تولید در سایز های مختلف، استفاده از رنج وسیع متریال گرانول های ضد اسید و ضد سایش هنگام تزریق متناسب با محیط های مختلف اسیدی رقیق شده کاری، قابلیت کاهش یا افزایش وزن هستۀ مرکزی در صورت نیاز کاربر، تغییر سایز رزوۀ داخلی هسته نسبت به سایز شافت های مورد استفاده در دور های بالاتر برای پمپ ها ، بهینه سازی پارامتر های دبی ، سرعت و حجم سیال انتقال یافته و استفاده از تکنولوژی تولید با قالب بسته و ماهیچۀ وسط جهت رسیدن به بالانس بسیار دقیق تر در دور های بالا با کوچکترین کاهش وزن پس از تزریق بیان کرد .

با بومی سازی و داخلی سازی این پروانه ها ،  حداقل برای هر واحد تولیدی در یک کارخانۀ اسید به طور متوسط با 12 پمپ اسید در مدار ، مبلغی بالغ بر ۱۰۰۰۰۰۰ دلار صرفه‌جویی ارزی حاصل شد.

پایان پیام/۳۸۱۳

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول