اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

شهرستان خدابنده با قول وزیر صاحب موزه می‌شود

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خدابنده گفت: زیرزمین قدیمی بقعه قیدار نبی(ع) با قول مساعد وزیر میراث‌فرهنگی و گردشگری در حال پاک‌سازی است تا در مرحله بعدی با مشارکت و مساعدت میراث فرهنگی و انجام بهسازی و نصب تجهیزات موردنیاز تبدیل به موزه فرهنگی و تاریخی شهرستان خدابنده شود.

شهرستان خدابنده با قول وزیر صاحب موزه می‌شود

علی ذوالقدری، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خدابنده در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در زنجان اظهار داشت: با انتقال مدرسه علمیه بقعه حضرت قیدار نبی (ع) به ساختمان جدید 28 حجره قدیمی این مجموعه تبدیل به زائرسرای سنتی و فروشگاه عرضه صنایع‌دستی و گردشگری می‌شود و از فروردین سال آینده آماده خدمت‌رسانی به زائرین، مسافرین و گردشگران است.
 
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خدابنده با بیان اینکه اداره اوقاف در راستای اجرای طرح جامع این بقعه متبرکه بیش از 2 میلیارد تومان برای بهسازی و تغییر کاربری این حجره‌ها هزینه کرده است، افزود: سفیدکاری مجدد، ایجاد تأسیسات سرمایشی و برقی، ساخت آشپزخانه مرکزی با گنجایش ارائه هم‌زمان خدمات به ده خانواده، تعویض درب‌های قدیمی با درب‌هایan> جدید شیشه رنگی و ساخت 4 حمام و سرویس بهداشتی مجزا برای استفاده زائرین و مسافرین از جمله این اقدامات بوده است.
 
وی ادامه داد: همچنین زیرزمین قدیمی این مجموعه واقع در قسمت زیرین حجره‌ها با قول مساعد وزیر میراث‌فرهنگی و گردشگری در حال پاک‌سازی است تا در مرحله بعدی با مشارکت و مساعدت میراث فرهنگی و انجام بهسازی و نصب تجهیزات موردنیاز تبدیل به موزه فرهنگی و تاریخی شهرستان خدابنده شود.
 
ذوالقدری با بیان اینکه اداره اوقاف شهرستان خدابنده در راستای اجرای طرح جامع این بقعه از 3 سال پیش تاکنون و بدون استفاده از اعتبارات دولتی، بیش از 36 میلیارد تومان از محل عواید موقوفه قیدار نبی(ع) هزینه کرده است، تصریح کرد: این مبلغ برای آزادسازی حریم و خرید املاک مجاور بقعه به تعداد 16 واحد، سنگ‌فرش و دیوارکشی محوطه با مساحت 9 هزار متربع و ساخت 40 سرویس بهداشتی مدرن با زیربنای یک هزار و 500 متربع، هزینه شده است که مهرماه امسال با حضور استاندار زنجان افتتاح شد. 
 
گفتنی است، شهر ۸۰ هزارنفری قیدار که در قرن هشتم قمری و زمان ایلخانان، روستایی کوچک بود توسط غازان خان به کابین  بلغان خاتون همسرش درآمد و این بانو نیز به‌خاطر نیک‌اندیشی و تمایل به انجام کار خیر و ماندگار  این روستا را با نیت‌های صرف در هزینه‌های جاری بقعه، مساعدت به طلاب علوم دینی و کمک به فقرا و انجام امور خیر، وقف بقعه حضرت قیدار نبی(ع) کرد. 
 
اکنون باتوجه‌به تبدیل روستا و به شهر، همه املاک مسکونی و تجاری و اداری مستأجر موقوفه محسوب می‌شوند و اجاره سالیانه پرداخت می‌کنند که در نیات این موقوفه صرف و خرج شده و بخشی از آن نیز بابت توسعه و سرمایه‌گذاری در همین موقوفه مصرف می‌شود.

پایان پیام/2308

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول