اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

حفظ سالانه 900 میلیون دلار ارز در کشور با افزایش کشت موز

سالانه نزدیک به یک میلیون دلار برای واردات موز، ارز از کشور خارج می‌شود اما افزایش سطح کشت موز در کشور، مانع از خروج این میزان ارز خواهد شد.

حفظ سالانه 900 میلیون دلار ارز در کشور با افزایش کشت موز

گروه اقتصادی خبرگزاری فارس:‌ «قیمت 70 هزار تومانی موز گران است» این را مردم می‌گویند و معتقدند این روزها در مهمان‌های اگر موز کنار دیگر میوه‌ها نباشد،‌ انگار چیزی بین میوه‌های مراسم، کم است، علی کارمند یکی از بانک‌ها که در حال پرداخت پول میوه‌‌های خریداری‌شده است، می‌گوید شاید به دلیل وارداتی بودن موز، قیمت آن بالاست و اگر در داخل تولید کنیم، قیمتش منطقی می‌شود.

در این‌باره، رئیس اتحادیه بارفروشان تهران مصطفی دارایی‌نژاد می‌گوید که «سالانه بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون دلار برای واردات موز، ارز از کشور خارج می‌شود» که می‌توان با افزایش تولید داخل، از خروج ارز جلوگیری کرد، هندوستان کشت موز را ۵ سال پیش آغاز کرد و امروز دومین کشور تولیدکننده موز جهان است، پاکستان هم روزانه ۲ هزار تن موز صادر می‌کند.

با ۹۰۰ میلیون دلار و احتساب دلار ۴۹۷۰۰ هزار تومانیِ آزاد، می‌توان ۶۴ هزار دستگاه تراکتور برای کشاورزان خریداری و به صورت اقساط به آنها واگذار کرد؛ در حال حاضر ۴.۲ میلیون نفر کشاور در کشور فعالیت می‌کنند.

 

 

بر اساس آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران، در سال ۱۴۰۱ بیش از ۵۷۲‌ هزار و ۲۲۲ تن موز سبز تازه یا خشک‌ به ارزش ۸۳۶۶ میلیارد و ۲۰۴ میلیون و ۴۶۷‌هزار تومان  از ۹ کشور وارد شده است.

مدیر‌کل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسری وزارت جهاد کشاورزی هم گفته است که سالانه بین 90 تا 120 هزار تن موز در مناطق جنوب کشور تولید می‌شود، این میزان حدود یک‌هزارم تولید کل محصولات کشاورزی کشور است.

موز در ارتفاع 1500 متر از سطح دریا و با رطوبت نسبی 85 درصد به خوبی رشد می‌کند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول