اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

دانشکده علوم پایه خداحافظ؛ دانشکده علوم و فناوری همگرا سلام

رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه تقلیدکردن باعث نابودی تمدن خواهد شد، گفت: رابطه انسان و فناوری باید به نفع مردم باشد و در فناوری باید مولد بود، به همین دلیل اعلام کردیم دانشکده علوم پایه خداحافظ و دانشکده علوم و فناوری همگرا سلام علیک.

دانشکده علوم پایه خداحافظ؛ دانشکده علوم و فناوری همگرا سلام

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی امروز در نخستین رویداد حل مسئله و همایش ملی علوم و فناوری‌های همگرا و کوانتومی، با اشاره به فلسفه تحولات در حیات بشری گفت: خداوند در حیات اول بشری آزادی مواجه حال‌نگر با ریسک بالا و در چرخه دوم دوران بلوغ سازمان را قرار داده است، مرحله سوم چرخه سازمان مباهات به دستاوردها و دوران چهارم دوران افول سازمان و درون خود ریختن است.

وی افزود: برای اینکه این مفهوم به درستی در ذهن مردم شکل بگیرید، کتاب مقدس قران از کاشت یک درخت و برداشت محصول مثال آورده است، سازمان بالنده سازمانی است که زمانی که به مرحله مباهات در دستاورد خود رسید، شکل‌گیری جدیدی را رقم بزند و پس از برداشت محصول با شخم زدن زمین را برای کشت محصول آغاز کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: توقف در سازمان دانشگاه اصلا شایسته نیست، آینده نگری و جوانگرایی و دادن نقش به جوانان جزئی از ارکان نظام خلقت است و نظام پیشرو باید این را در نظر گیرد، بیانیه گام دوم انقلاب نیز مربوط به این موضوع است.

طهرانچی عنوان کرد: دانشگاه سه دهه است که بر مدار علم، فرهنگ و فناوری می چرخد و فناوری خلق کرده و با تاثیر بر دانشگاه تغییرات جدی رقم زده است.

به گفته وی؛ علم دوران معاصر علمی است که بر اساس دستاوردهای  یونان شکل گرفت و به خواستگاه غرب رفت و در آنجا  طبیعت و استخدام درآوردن آن را به دنبال داشت.

طهرانچی عنوان کرد: تصور این بود که علوم پایه مولد شناخت‌اند و لذا عنوان علوم پایه بر آن نهادند در این نشانه فرهنگ، علم، فناوری در جامعه اقتصاد علوم اجتماعی و نوآوری مطرح شد و بعدها این زنجیره با هم ارتباط مستحکمی را به دست آورد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: در نتیجه جزء نگری علومی شکل گرفت و علومی که در نهایت  بیش از ۳۰۰ سال عمر نداشتند، جز نگری تخصص در علم و آموزش را به دنبال داشت. آرام آرام طی ۲۰۰ سال انسان های متخصص شکل گرفتند و تخصص گرایی نهادینه شد.

وی بیان کرد: این تخصص گرایی باعث جدایی تدریس و پژوهش شد، علوم پایه نیز دو بخش شد، در گذشته پژوهش علمی مقدم بر تکنولوژی بود و این نگاه بین تکنولوژی و علم فاصله انداخت؛ اما مسئله علم مسائل فناوری است. پژوهش علمی مقدم بر تکنولوژی نیست.

طهرانچی عنوان کرد: این نگاه ثابت کرد که پس از خلق یک فناوری نمی‌توان روند پیشرفتی خود را داشته باشد، اقتضا علم و اجتماع، علم و اقتصاد، دانش بنیان و دانش اقتصاد بنیان است که فناوری و  نوآوری خلق کرد.

وی افزود: در گذشته دانش با خلق تکنولوژی بالا می‌رفت و تکنولوژی شاخه‌ای تبدیل به انرژی به هم پیوسته شد که منجر به ساخت هواپیما شد، با ظهور فرا دیسپیلین‌ها پا به عرصه وجود گذاشت اما رشته جدید شکل نگرفت، فناوری زیستی و فناوری علوم شناختی در اثر قدرت دست ورزی بشر حاصل شده به فناوری شکل داد.

طهرانچی عنوان کرد: نگاه نیوتنی پس از ۳۰۰ سال در قرن ۲۱ تغییر کرد و فناوری در  همه ابعاد علوم در هم تنیده شد، این دوگانه جامعه و فناوری ارتباط داد، این حیطه در دانشگاه باعث پیوند جامعه و آزمایشگاه شد و همه در یک زیست بوم شروع به تنفس کردند.

رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه این مفاهیم در زندگی مردم عادی نیز قابل درک بود، بیان کرد: آموزش و پژوهش ما تاثیرات را دریافت و مفاهیم همسان جدیدی شکل گرفت. این نگاه باعث پیوند جامعه و دانشگاه شد.

وی افزود: هوش مصنوعی بر دانشگاه تاثیرگذار است و با ایجاد سامانه هیبردی فناوری از جمله علمی پیش افتاد که نمونه آن را هالیود و شورش ربات‌ها بر انسان‌ها نشان می‌دهد، پاسخ به این تحول لازمه بقاست.

وی معتقد است تغییرات فناوری را باید درک کرد، اینکه واحد آزمایشگاهی علوم پایه نسبت به ۳۰ سال گذشته تغییری نداشته است، جای نگرانی دارد اگر این تحولات صورت نگیرد دانشجو حق دارد نسبت به عملکرد واحد علمی انتقاد داشته باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: دانشگاه باید با تغییرات خود را همسان کند، برخی از اساتید به دنبال حفظ دانشگاه علوم پایه بودند، اما ماندگاری در این وضعیت باعث تبدیل شدن علوم پایه به موزه خواهد شد.

وی افزود: امروز شاهد شکل‌گیری ارتباط میان زیست‌شناسان و فیزیکدان‌ها هستیم، این تفکیک فعالیت در علوم دیگر پاسخگوی نیازهای علمی کشور نیست.

طهرانچی بیان کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری فناوری بر علم برتری یافته است و علم می خواهد در این مبارزه بر فناوری پیروز شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: ساختار فعلی علم به تغییر رادیکالی نیازمند است، بنده تحولات و تغییر رادیکالی در ساختار علم را از سال ۹۵ دنبال می‌کنم. تخصصی شدن هنرها و مهندسی باعث قطعه قطعه شدن علم شد، جامعه انسان مدار بایستی به این تحولات افزوده شود، رابطه انسان و فناوری باید به نفع مردم باشد،در فناوری باید مولد بود.

وی ادامه داد: تقلیدکردن باعث نابودی تمدن خواهد شد، به همین دلیل اعلام کردیم دانشکده علوم پایه خداحافظ و دانشکده علوم و فناوری همگرا سلام علیک.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول