اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

با سینماحقیقت| «می‌مات» یعنی «مادر ما»، با این دستمزدها دیگر نمی‌توانم مستند بسازم

کارگردان مستند «می‌مات» با گلایه از پایین بودن برآوردهای ساخت مستند، بیان کرد: اولین مسئله‌ای که یک مستندساز درگیر آن است، رشد تورم در کشور و افرایش نیافتن برآورد ساخت مستند است. سعی کردم با هر رقمی فیلم خوب بسازم اما فکر می‌کنم از این به بعد نتوانم دیگر با این مبالغ مستند بسازم.

با سینماحقیقت| «می‌مات» یعنی  «مادر ما»، با این دستمزدها دیگر نمی‌توانم مستند بسازم

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، محمدعلی رخشانی کارگردان آثاری چون «نسل سوم»، «جایی برای زندگی»، «خاک آب آتش» و «حماسه تیس» بوده است.

رخشانی پیش از این لوح افتخار و جایزه نقدی ‌بهترین مستند تاریخی، از پنجمین جشنواره مستند سینما حقیقت را برای فیلم مستند «حماسه تیس»
و دیپلم افتخار نهمین جشنواره مستند سینما حقیقت را برای فیلم مستند «نسل سوم» دریافت کرده بود. 

او در مستند «خاک آب آتش» به رسوم و پدیده‌های نادر و نادر و نایاب زمین شناسی اقوام بلوچ پرداخته بود و اکنون در جدیدترین مستند خود به نام «می‌مات» داستان قهرمانی از این دیار را روایت می‌کند.

مستند «می‌مات» داستان زندگی زن مبارز بلوچی به نام «گل بی‌بی»، با استعمارگران انگلیسی در خلال جنگ جهانی اول است است. این مستند در بخش جایزه شهید آوینی هفدهمین جشنواره سینماحقیقت حضور دارد.

محمدعلی رخشانی در گفت‌گو با خبرنگار فارس گفت: سوژه مستند «می‌مات» زنی از قوم بلوچ است، این موضوع برایم جذاب بود، یک قهرمان زن که شاید کمتر کسی اسم او را شنیده باشد. به همین جهت تحقیق و پژوهش درباره این شخصیت را آغاز کردم. جمع‌بندی تحقیقاتم باعث کامل شدن طرحم شد، اما هیچ آرشیو و تصویری از آن دوران در دسترس ما نبود. به دلیل محدود بودن بودجه و اینکه امکان بازی‌سازی فراهم نبود، تصمیم گرفتیم تا بخشی از این مستند را با نقاشی برای مخاطب روایت کنیم.

وی افزود: نکته بارز شخصیت «گل‌بی‌بی» کاریزما بودن او و اشرافش در مسائل طب سنتی بود که باعث شده بود تا ارتباطات وسیعی داشته باشد و او را متمایز از سایر افراد کند. اما بزرگترین تاثیری که  «گل‌بی‌بی» در تاریخ کشور ما داشته است آزادسازی اسرای بلوچ که عمدتا از سردارها و ریش سفیدهای طوایف بودند، از دست استعمارگران انگلیسی بوده است.

رخشانی ادامه داد: کار «گل‌بی‌بی» به این جهت بزرگ بود که این اسرا قرار بود اعدام شوند و اعدام آن‌ها در آن زمان مساوی با سیطره انگلیس در آن منطقه بود. اما این شخصیت توانست با درایت و برنامه‌ریزی نقشه دشمن را خنثی کند.

 این مستندساز گقت:«می‌مات» در زمان بلوچی به معنی  «مادر ما» است. بلوچ باور دارد که سرزمین مادر ماست و بخاطر خاک و سرزمین باید جان را فدا کنیم. آن‌ها معتقدند ما دو مادر داریم یکی مادری که از او متولد می‌شویم و دیگری سرزمینمان. به همین دلیل اسم این مستند را  «می‌مات» گذاشتم.

رخشانی در انتها با گلایه از پایین بودن برآوردهای ساخت مستند، بیان کرد: اولین مسئله‌ای که یک مستندساز درگیر آن است، رشد تورم در کشور و افرایش نیافتن برآورد ساخت مستند است. بخصوص برای مستندهای تاریخی که عمدتا بودجه کفاف ساخت آن را نمی‌دهد. بودجه باید با توجه به تورم روز باشد، سعی کردم با هر رقمی فیلم  خوب بسازم اما فکر می‌کنم از این به بعد نتوانم دیگر با این مبالغ مستند بسازم. 

مستند «می‌مات» محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که در خانه مستند تهیه و تولید شده است.

این مستند پنجشنبه ٣٠ آذر ماه ساعت ٢١:٣٠ برای نخستین‌بار در جشنواره سینماحقیقت، سالن ۵ پردیس سینمایی چهارسو رونمایی شد و جمعه ١ دی ماه ساعت ١٧:٣٠ مجدد در سالن ۶ پردیس سینمایی چهارسو اکران می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول