اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

میز دانشجو| چرا باید ارزشیابی اساتید را انجام دهیم؟

ارزیابی اساتید برای دانشجویان دشوار است به گونه‌ای که دانشجویان علاقه‌ ندارند که ارزیابی اساتید را انجام دهند و بسیاری از دانشجویان از روی اجبار این کار انجام می‌دهند؛ میز دانشجو در این قسمت به ارزشیابی اساتید در دانشگاه را تشریح می‌کند.

میز دانشجو| چرا باید ارزشیابی اساتید را انجام دهیم؟

دانشگاه خبرگزاری فارس _ « ارزشیابی اساتید برای ما بسیار سخت است، سیستم دانشگاه کند است و از طرفی دانشجویان اکثرا در نظرسنجی جواب درستی نمی‌دهند،  تنها انگیزه ما برای شرکت در این ارزشیابی گرفتن کارت امتحان است» بخشی از صحبت‌های دانشجویان در رابطه با انجام ارزشیابی اساتید در سامانه دانشگاهی است؛ در این قسمت از میزدانشجو به ارزشیابی اساتید و سوالات متداولی که دانشجویان در این رابطه دارند، می‌پردازیم.

* ارزشیابی اساتید چیست؟

ارزشیابی اساتید چیست: ارزشیابی شیوه تدریس اساتید فرایندی است که هدف آن بهبود کیفیت تدریس و افزایش ارتقاء آموزش در اکثر دانشگا‌ه‌ها است که نتایج حاصل به منظور دادن بازخورد لازم به اطلاع اساتید رسانیده می‌شود. هدف از مطالعه حاضر، تعیین نظرات اساتید درباره تأثیر بازخورد نتایج  ارزشیابی بر بهبود شیوه تدریس آنان است.

در این قسمت به سؤال‌های متداول ارزشیابی آموزشی اساتید می‌پردازیم.

۱. هدف از انجام ارزشیابی‎ اساتید چیست؟

این فرایند به منظور ارتقای کیفیت عملکرد آموزشی استادان در ابعاد مختلف، اعم از تسلط استاد به محتوای درس، روش تدریس و اخلاق استاد صورت می‎‌گیرد.

۲. آیا این ارزشیابی‎‌ها در وضعیت استادان مؤثر است؟

بله، یافته‎‌های حاصل از نتایج ارزشیابی دانشجویان ضمن اینکه پیامدهایی از قبیل تذکر شفاهی، تذکر کتبی و جلوگیری از تدریس مدرسان مدعوی که نمره ارزشیابی آنها پایین است هر ساله در موارد متعددی مانند ارتقا، تبدیل وضعیت، تمدید قرارداد و انتخاب استاد نمونه مورد استفاده قرار می‎‌گیرد.

۳. چگونه باید ارزشیابی دروس را انجام داد؟

در مدت زمان شروع ارزشیابی دانشجو با مراجعه به سامانه آموزشی گلستان از مسیر ارزشیابی -> استاد-> پاسخگویی به سؤال‌های ارزشیابی، ارزشیابی تمام دروس خود را تکمیل می‌کند. ضمناً ارزیابی دروس فقط در بازه زمانی مشخص شده بر اساس تقویم آموزشی مصوب دانشگاه امکان‌پذیر است.

۴. آیا ارزشیابی چند درس کافی است؟

خیر ـ تکمیل ارزشیابی به منزله انجام ارزشیابی همه دروس است. در غیر این صورت عملیات ارزیابی ناقص تلقی شده و دریافت کارت ورود به جلسه از سامانه گلستان امکان‌پذیر نیست.

۵. اگر ارزشیابی انجام نشود چه محدودیتی برای دانشجویان به وجود می‌آید؟

 دانشجویانی که در ارزشیابی اساتید شرکت نمی‌کنند، امکان استفاده‌های بعدی از سامانه گلستان را ندارند.

۶. محرمانه بودن این ارزشیابی‌ها در چه حدی است؟

ضمن اینکه پرسشنامه‌های مندرج در سامانه گلستان بدون مشخصات دانشجو است، سامانه گلستان نیز به گونه‌‏ای طراحی شده که اطلاعات مربوط به پرسشنامه‌های تکمیل‌شده توسط دانشجویان در هر درس، به صورت یکجا در سامانه گلستان ذخیره شده و دسترسی به نظرات تک‌تک دانشجویان برای هیچ شخصی حتی برای کارشناسان آموزش امکان‌پذیر نیست.

۷. اطلاع رسانی زمان شروع ارزیابی از چه طریقی است؟

اطلاع رسانی از طریق درج اطلاعیه در سایت خبری دانشگاه، سایت نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه، کانال روابط عمومی دانشگاه، بنر، پوستر، سیستم پیامکی و همچنین از طریق مسؤولین دانشکده‌ها انجام می‌شود.

۹.اگر ارزیابی ترمی انجام نشود چه محدودیتی برای دانشجویان به وجود می‌آید؟

دانشجویانی که در ارزشیابی اساتید شرکت نمی‌کنند ۴۸ ساعت کاری بعد از اتمام زمان ارزشیابی از خدمات سامانه گلستان محروم خواهند شد.

۱۰. آیا استادان می‌توانند نمره‌ه‎ایی که دانشجویان به آنها داده‌‎اند را ببینند؟

اساتید فقط می‎‌توانند میانگین نمره ارزشیابی خود در هر درس مشاهده کنید. بر این اساس، تا زمانی که نمره آزمون پایان نیمسال دانشجویان توسط سامانه گلستان قفل نشده باشد، امکان مشاهده نتیجه ارزیابی برای اساتید، مدیران گروه و معاون آموزشی و ریاست دانشکده فراهم نمی‎‌شود. بنابراین امکان مشاهده نمره ارزشیابی تک‌تک دانشجویان به هیچ وجه وجود ندارد و پس از قفل نمرات میانگین ارزشیابی برای استاد آن درس قابل مشاهده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول