اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

آغاز ساخت خط آهن جدید بین قزاقستان به چین

عملیات احداث خط جدید راه آهن «بختی - آیاغوز» به طول 272 کیلومتر با هدف افزایش پتانسیل حمل‌ونقل و ترانزیت بین چین و قزاقستان آغاز شد.

آغاز ساخت خط آهن جدید بین قزاقستان به چین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آستانه، در منطقه «آبای» عملیات احداث خط جدید راه آهن «بختی - آیاغوز» به طول 272 کیلومتر آغاز شد.

این پروژه را «علیخان اسماعیل‌اف» نخست وزیر قزاقستان به صورت تلفنی افتتاح کرد.

احداث خط جدید راه آهن «بختی - آیاغوز» به عنوان بخشی از اجرای دستورالعمل «قاسم جومارت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان برای افزایش پتانسیل حمل‌ونقل و ترانزیت کشور اجرا می‌شود. در طول ساخت خط جدید، قرار است سومین گذرگاه مرزی با چین، «بختی - چوگوچک» افتتاح شود.

به طور کلی خط راه آهن بختی - ایاغوز ظرفیت انتقال بین قزاقستان و چین را از 28 به حدود 48 میلیون تن افزایش می‌دهد و ازدحام در ایست‌های بازرسی جنوبی را رفع و حجم ترانزیتی اضافی را جذب می‌کند.

این پروژه با مشارکت گسترده سرمایه گذار خصوصی بر اساس اصول مشارکت دولتی و خصوصی اجرا می‌شود و در سال 2027 به بهره برداری می‌رسد. طی مراحل ساخت، 11 ایستگاه، 47 پل، 23 پل روگذر راه آهن و 8 پل جاده‌ای، 5 پل عابر پیاده و 16 سازه رصدی ساخته می‌شود. برای این منظور قرار است بالغ بر 500 هزار دستگاه و تراورس و 36 تن ریل از تولیدکنندگان داخلی خریداری شود. انتظار می‌رود محتوای محلی حداقل 85 درصد باشد.

نخست‌وزیر قزاقستان خاطرنشان کرد: در سال گذشته حداکثر حجم محموله در 30 سال استقلال از طریق راه‌آهن قزاقستان به 245 میلیارد تن در کیلومتر منتقل شد. با وجود شرایط ژئوپلیتیکی و محدودیت‌های زیرساختی، نرخ‌های بالا امسال همچنان ادامه دارد.

وی‌گفت: طی 5 سال گذشته، حجم تردد کانتینری ترانزیتی 3.2 برابر شده است. کریدورهای ترانزیتی موجود در حال گسترش هستند و کریدورهای جدید در حال افتتاح هستند. مسیر حمل‌ونقل بین‌المللی ترانس خزر، کریدورهای شمال-جنوب و جنوب اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است.

در عین حال امروزه ظرفیت‌های توان عملیاتی و زیرساختی به اوج خود رسیده است. برای حل این موضوع راهبردی تصمیم گرفته شد تعدادی پروژه زیربنایی در صنعت ریلی اجرا شود.

به این ترتیب در نوامبر ماه سال گذشته ساخت پیست دوم در قطعه «دوستیک-موینتی» آغاز شد. امسال، کار بر روی یک راه آهن جدید با دور زدن آلماتی و خط راه آهن دربازا - مکتارال آغاز شد. در مجموع طی 3 سال بیش از 1300 کیلومتر راه آهن در جمهوری ساخته خواهد شد.

نخست وزیر قزاقستان افزود: ساخت این بزرگراه برای بیش از 1700 نفر شغل ایجاد می‌کند. ضمن اینکه گشایش نقاط تخلیه و بارگیری نیز مستلزم ایجاد مشاغل جدید خواهد بود.

وی تاکید کرد: همه اینها نه تنها بر اقتصاد منطقه آبای، بلکه کل کشور تاثیر مثبت خواهد داشت. اجرای پروژه بختی-آیاغوز همچنین ادغام شبکه راه آهن قزاقستان در سیستم حمل‌ونقل جهانی را تسریع خواهد کرد.

«کانات آلماگامبتوف» نایب رئیس هیئت مدیره تمیرزول قزاقستان خاطرنشان کرد: خط جدید باعث افزایش حجم صادرات قزاقستان و همچنین ترانزیت کالا از روسیه به چین و بالعکس خواهد شد.

وی‌گفت: کالاهایی که از مناطق آبای، «پاولودار»، قزاقستان شرقی و سایر مناطق می‌آیند از این خط عبور می‌کنند. ساخت آن تضمینی است که بلافاصله ظرفیت کافی خواهد داشت. به طور کلی، این یک هجوم ترانزیت محموله و انگیزه‌ای برای توسعه مناطق اطراف اضافی خواهد بود.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول