اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

معاون فناوری وزیر علوم: مقامات سیاسی خارجی ایجاد این تعداد پارک‌ علم‌وفناوری توسط ایرانی‌ها را باور نمی‌کنند

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، با اشاره به فعالیت ۵۴ پارک علم و فناوری در کشور گفت: آن‌چه که امروز در تکامل صنعت اتفاق می‌افتد مرتبط با فعالیت پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و دانشگاه‌ها است.

معاون فناوری وزیر علوم: مقامات سیاسی خارجی ایجاد این تعداد پارک‌ علم‌وفناوری توسط ایرانی‌ها را باور نمی‌کنند

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، سجاد محمدعلی‌نژاد در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه قم عنوان کرد: در حال حاضر کشور دارای 54پارک علم و فناوری و حدود 12 هزار و 300واحد فناوری است، همچنین در پارک‌های علم و فناوری نیز 2هزار و 300شرکت دانش بنیان  113 هزار نفر از فارغ‌التحصیلان، دانشجویان و اساتید دانشگاه در مجموع حوزه فناوری اشتغال دارند.

وی ادامه داد: این مجموعه همواره در حال توسعه است و آن‌چه که امروز در تکامل صنعت اتفاق می‌افتد از رشد پارک‌های علم و فناوری مراکز رشد و دانشگاه‌ها است.

محمد علی‌نژاد گفت: این آمارها زمانی‌که در اختیار مقامات سیاسی خارجی قرار می‌گیرد اولین سوال مورد پرسش آن‌ها این است که مستشارهای انجام این کارها و ساخت پارک‌های علم و فناوری از کدام کشورند و هنوز باور ندارند که این فناوری توسط خود ایران کسب شده‌است.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وی بیان کرد: انقلاب چهل سال قبل امام‌خمینی(ره) چنان روحیه‌ای به کشور دمیده است که از کنار آن استقلال خلق شد و یکی از ستون‌های مهم استقلال همین علم است که ما با کمک آن می‌توانیم مشکلات را حل کنیم  و در نتیجه کشور در زمینه علمی به‌جایی رسیده است که نیازمند هیچ کشور دیگری نیست و با تجربه خود این علوم را کسب کرده است.

وی با اشاره به جایگاه علمی ایران اضافه کرد: در سال ۲۰۲۲ هفتاد و هشت هزار مقاله براساس پایگاه استنادی اسکوپوس و 72هزار مقاله براساس پایگاه استنادی تولید شده JCR توسط ایران منتشر شده‌است و با توجه به آمار پایگاه‌های مختلف می‌توان گفت که امروزه در بحث علمی منطقه یا ایران و یا ترکیه در جایگاه نخست قرار دارند.

محمدعلی نژاد گفت: وضعیت امروز کشور در رتبه تولید دانش وضعیت باثباتی است البته حفظ آن بسیار دشوار خواهد بود چراکه کل دنیا بر حرکت رو به جلو است و باید برای حفظ آن سخت تلاش کرد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: درحال‌حاضر بیش‌از پیش از دانشگاه انتظار می‌رود تا مسائل را حل کند و تبدیل به هیئت اندیشه ورز و تصمیم‌ساز در کشور شود در نتیجه دانشگاه باید مسئله محور باشد و تحقق این هدف در فناوری است.

وی افزود: دانش فعلی برای خلق فناوری‌های بیشتر کافی است دانش بیشتر می‌تواند فناوری‌های دیگر را خلق کند اما این بدین‌معنا نیست که با دانش فعلی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.

محمدعلی نژاد اضافه کرد: در زمینه خلق فناوری از هفته پژوهش سال گذشته تا هفته پژوهش فعلی حدود 2هزارو 200محصول جدید تولید شده‌است و ۴۶ درصد مواردی که ارزیابی شده‌ از محیط آزمایشگاهی به محیط واقعی انتقال یافته اما وارد بازار تجاری نشده است.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: در نتیجه بخش عمده دانش به سمت تولید محصول در حرکت است تا بتوان محصولاتی که قابلیت تجاری شدن دارد را تولید و تحویل جامعه داد بنابراین هر دانشگاهی که در این سمت حرکت نکند، عقب خواهد ماند زیرا این امر مدار کلی حرکت است.

وی افزود: چند اقدام در حال انجام است نخست پرداخت گرنت‌های اساتید، دوم سه کار ویژه خلق، توسعه و تکمیل فناوری، سوم گسترش اقتصاد دانش بنیان و تجاری‌سازی محصولات، بخش چهارم ترویج علم و فناوری کشور و بخش پنجم حمایت از پایان‌نامه‌ها با ورود به حوزه فناوری که ورودی مراکز رشد پارک علم و فناوری خواهد بود.

محمدعلی نژاد ادامه داد: مطلب بعدی بحث در حوزه علوم انسانی است واحدهای فناوری علوم انسانی در کشور با نسبتهای بین‌الملل یکسان نیست زیرا در عرصه بین‌الملل واحدهای فناوری علوم انسانی با علوم دیگر برابر است اما در کشور ما حدود ده درصد است و با جایگاه بین‌الملل آن بسیار فاصله دارد که باید برای رسیدن به آن کار ویژه‌ای صورت گیرد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان گفت: یکی از راه‌حل‌های این مسئله مأموریت محور کردن مراکز است بنابراین در راستای این امر پارک علم و فناوری استان قم مأموریت دارد که تبدیل به دبیرخانه ملی فناوری‌ها و نوآوری‌های حوزه علوم انسانی و اسلامی شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول