به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمد محمدیبخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری امروز در نشست خبری هفتمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته وزارت راه اظهار داشت: در برنامه هفتم توسعه تلاش شد نظرات مختلف بخش خصوصی و حاکمیت اخذ شد تا چراغ راهی برای صنعت هوایی باشد.
وی ادامه داد: چهار راهبرد در برنامه هفتم ریلگذاری شده است. آنچه مصوب شد در بخشهای مختلف و حوزه های اقتصادی و ایمنی در برنامه هفتم لحاظ کردیم و بخشهایی که میتواند به توسعه گردشگری کمک میکند مانند اینکه هر هواپیما شغل ایجاد میکند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد: شاخص و تراز توسعه موضوعات هوایی در موضوعات اول است، برنامه ریزی انجام شده و امید است به اهداف خود دست یابیم.
محمدی بخش در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: دو راهبرد درونی و دو راهبرد بیرونی است که در بخش بیرونی بیش از ۷۰ هواپیما و بالگرد خریداری و وارد شده است.
محمدی بخش اظهار کرد: در نوسازی تامین اعتبار انجام شده اما تا قبل از ورود هواپیما به کشور رسانهای نمیشود. البته در آینده نزدیک شاهد خبرهای خوبی خواهیم بود.
* ۴.۵ میلیون لیتر سوخت هوایی روزانه در کشور مصرف میشود
وی گفت: مصرف سوخت ایرلاینهای کارگو ایرانی، هلیکوپتری و آموزشی به قیمت فوب و از سامانه سدف سوخت میگیرد، هواپیماهای نیروهای مسلح هم از سامانه سدف سوخت میگیرند.
وی بیان کرد: شرکتهای هواپیمایی داخلی روزانه برای مسیرهای خارجی ۱ میلیون لیتر و ۲.۴ میلیون لیتر برای مسیرهای داخلی مصرف میکنند.
وی بیان کرد: وزارت دفاع، وزارت صمت و وزارت راه در موضوع هواپیمای ساخت داخل فعال هستند، هواپیمای مسافری و باری، فرآیندهای ثبت قانونی خود را دارد که کارشناسان سازمان همواره نظارت میکنند و سپس مجوز بهرهبرداری صادر میکنند.
وی اظهار داشت: امروز با افتخار جمهوری اسلامی ایران اعلام میکند که دارای کارخانه هواپیماسازی است و به تابآوری صنعت کمک میکنند.
محمدیبخش تصریح کرد: شرکت فرودگاهها و فرودگاه امام درآمد-هزینهای هستند بودجهای ندارند و از محل عوارض فرودگاهی تامین مالی میکنند.
وی افزود: پیشنهاد اصلاح عوارض در برنامه ۱۴۰۳ عدد ۱۰ یورو برای هر مسافر غیر از پروازهای عتبات و زیارتی داده شده است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره پرواز شرکتهای هواپیمایی خارجی در مسیرهای داخلی ما گفت: بر اساس قوانین ایکائو آزادیهای چندگانه برای سازمانهای هواپیمایی کشورها تعریف شده است، این ظرفیت در سطح مجامع بین المللی مفاهیم و تعاریف مشخص دارد، در برخی بازههای زمانی حجم و تقاضای پرواز ارتقا مییابد که در چارچوب و اخذ سیر قانونی اگر ظرفیتی وجود داشته باشد، برای استفاده مشکلی ندارد که البته این موضوع برای ما هم مطرح شد، در صحن علنی مجلس هم بررسی شد اما رأی نیاورد.
پایان پیام/