به گزارش خبرگزاری فارس از قم، کمال اکبری، در گفتوگو با خبرنگاران اظهار داشت: همایش «دین، فرهنگ و رسانههای نوین» تلاش عالمانهای از سوی همه اندیشمندان، اساتید و فضلای حوزوی و دانشگاهی برای تولید ادبیات نظری در حوزه رسانههای جدید است.
وی افزود: این همایش تلاش خواهد کرد از ظرفیتهای رسانههای جدید برای نشر معارف دینی استفاده کند تا بتواند در این حوزه به یک مجموعه نظریههای ترویجی و تبیینی برسد.
دبیر همایش «دین، فرهنگ و رسانههای نوین» با بیان این که رسانههای نوین و اینترنت پایه تضاد یا رقابتی با رسانههای برودکست و نشرمحور ندارند، ادامه داد: ما معتقد به همگرایی رسانهای هستیم ولی شناسایی هر دو مسئله، مسئلههای رسانههای نوین و در واقع چگونگی استفاده از آنها در رسانههای نشرمحور و رادیو و تلویزیون بسیار مؤثر است.
وی تصریح کرد: باید تلاش کنیم این همایش به ما این توانمندی را بدهد که چگونه رادیو و تلویزیون هم بتوانند از این بستر استفاده کنند و امیدواریم همه محققین و فضلا که امکان همکاری با همایش را دارند، ما را یاری دهند.
اکبری با اشاره به بخش ویژه همایش دین، فرهنگ و رسانههای نوین گفت: جستارها یکی از بخشهای ویژه این همایش است که برای تسهیل ارتباطِ اساتید، اعضای هیئتعلمی و فضلای حوزوی و دانشگاهی با همایش در نظر گرفته شده است.
وی بیان داشت: جستارهای علمی، تشریفاتی همچون مقالات را ندارند و درعینحال میتواند یک نوآوری و ایدهپردازی خوبی را در حوزه رسانههای نوین به ما ارائه دهد.
* اعلام حمایت و مشارکت 40 مرکز پژوهشی و دانشگاهی
عیسی زارعی، دبیر اجرایی همایش «دین، فرهنگ و رسانههای نوین» و مدیر پژوهش دانشکده دین و رسانه نیز اظهار داشت: تاکنون حدود 40 مرکز پژوهشی و دانشگاهی اعلام حمایت از همایش و مشارکت در آن را داشته اند که مشخصات این مراکز در پوستر و وبسایت همایش درج گردیده است.
وی افزود: با اطلاعرسانیهایی که صورتگرفته، خوشبختانه شاهد استقبال خوب پژوهشگران و اساتید از فراخوان همایش هستیم و تاکنون چکیدههای متعددی به دبیرخانه همایش ارسال شده است که البته برای ارسال چکیدهها تا دوم دیماه فرصت باقی است.
دبیر اجرایی همایش «دین، فرهنگ و رسانههای نوین» با بیان این که احتمال میدهیم در فرصت باقیمانده تعداد چکیدههای ارسالی به دبیرخانه همایش افزایش پیدا کند، ادامه داد: چکیدههای رسیده به دبیرخانه در فرایند داوری قرار گرفته و در خصوص بسیاری از آنها داوری اولیه انجام شده و با نویسندگان آنها نیز ارتباط برقرار شده است.
وی خاطرنشان کرد: در همایش دین، فرهنگ و رسانههای نوین یک بخش ویژه تحت عنوان جستارها، شامل جستار علمی و فیلمجستار، در نظر گرفته شده که امیدواریم این بخش نیز مورد استقبال علاقهمندان قرار گرفته و آثاری به این بخش ارسال شود.
زارعی با اشاره به برگزاری 3 پیشنشست همایش، گفت: برنامه ریزی شده حداقل هر دو هفته یکبار این پیشنشستها تا زمان برگزاری همایش اصلی با همکاری و مشارکت دانشگاههای دیگر برگزار شود.
وی بیان داشت: پیشنشستها قرار است از شبکه تلویزیونی رویا که از طریق تلوبیون قابلدسترسی است، پخش شود. علاوه بر این، کار جدیدی که در این همایش صورت دادیم این است که در آپارات صفحهای را ایجاد کردیم که ویدئوی نشستها و رویدادهای علمی همایش در آنجا بارگذاری شود؛ همچنین فایل صوتی نشستها در روزهای آینده از طریق سایت همایش در دسترس علاقهمندان قرار خواهد گرفت.
* انتظار استقبال پژوهشگران از بخش ویژه همایش «دین، فرهنگ و رسانههای نوین»
محسن کرمی، دبیر علمی همایش «دین، فرهنگ و رسانههای نوین» نیز به تشریح بخش ویژه همایش با عنوان «جستار» پرداخت و اظهار داشت: در حیطه علم از قدیمالایام چه در ایران اسلامی و چه کشورهای دیگر، قالبی بهعنوان «جستار علمی» وجود داشت که این جستار از یک متن هزار یا 2 هزار کلمه ای تشکیل می شود و ما این قالب را به تناسبی که ربط پیدا میکند با اقتضائات رسانههای نوین، بررسی و به صورت بخش ویژه در همایش مطرح کرده ایم.
وی افزود: در بخش جستارها، قالب دیگری که به طور خاص رسانه نوین را مدنظر دارد، «فیلمجستار» است که این قالب در یک دهه اخیر در همایشهای بینالمللی مرسوم شده و بهجای اینکه فرد یک لکچر یا سخنرانی ارائه دهد، آن لکچر را در قالب یک فیلمجستار ارائه کرده و در همراهی با آن نیز از موشنگرافی و... استفاده میکند.
دبیر علمی همایش «دین، فرهنگ و رسانههای نوین» با بیان این که یک فیلم جستار میتواند مستقیما در رسانههای نوین و اینترنت پایه استفاده شود، ادامه داد: ما بسیار علاقه مندیم که دوستان و پژوهشگرانی که به هر جهت صلاح نمیدانند مقاله علمی به همایش ارسال کنند، از این فرصت «جستار علمی و فیلمجستار» استفاده کرده و مطالبی را در این قالب ها به دبیرخانه همایش ارسال نمایند تا کمک و همراهی با دست اندرکاران جهت برگزاری پررونق تر همایش باشد و بتوانند در همایش های دیگر نیز از این قالب و ظرفیت استفاده کننند.
وی در پاسخ به این ذهنیت خطا که برای برخی افراد در باب عنوان همایش «دین، فرهنگ و رسانههای نوین» با این مضمون شکلگرفته که مطرح میکنند چون عنوان همایش این است، پس آیا میتوان مقالاتی در مورد رابطه دین و فرهنگ به همایش ارسال کرد، گفت: لازم به ذکر است که محور اصلی همایش رسانههای نوین است، حال این رسانههای نوین گاهی ارتباط بافرهنگ دارند، گاه ارتباط با دین و گاه ارتباط با هر دو؛ لذا مقالات ارسالی حتماً باید یک محور آن رسانههای نوین باشد و محور دیگر آن ارتباط این رسانهها یا بافرهنگ، یا با دین و یا با هر دو.
کرمی در پایان بیان داشت: رسانههای نوین یعنی رسانههایی که اینترنت محور، مبتنی بر فضای مجازی و تعاملی هستند و از هوش مصنوعی نیز بهره میبرند و با رسانههای کلاسیک همچون فیلم و سینما تفاوت دارند.
پایان پیان/ 78041