اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

دخل و خرج خراسان‌جنوبی اعلام شد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان‌جنوبی گفت: چکیده نتایج طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوارهای شهری و روستایی سال 1401 استان توسط این منتشر شد.

دخل و خرج خراسان‌جنوبی اعلام شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، حمید جهانشاهی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی امروز در جمع خبرنگاران اظهارداشت: چکیده نتایج طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوارهای شهری و روستایی سال 1401 استان توسط این سازمان منتشر شد.
وی افزود: چکیده این طرح آماری که در ۱۶ بخش و ۳۶ صفحه تهیه و منتشر شده، به مقایسه اجمالی خراسان جنوبی با کشور و استان‌های همجوار پرداخته است.

وی ادامه داد: مقایسه رتبه استان از نظر هزینه و درآمدهای سالانه خانوارهای شهری و روستایی به صورت آماری، مقایسه این آمار با وضعیت کشور، استان‌های همجوار، همچنین بررسی آماری تعداد و درصد خانواده های شهری و روستایی در دهک های هزینه ای و درآمدی و ضریب جینی از جمله مهم ترین بخش های این گزارش است.

وی تصریح کرد: متوسط درآمد سالانه یک خانوار شهری استان سال گذشته  یک میلیارد و ۲۶۷ میلیون و ۳ هزار ریال اعلام شد که این رقم در کشور برابر با یک میلیارد و ۶۶۹ میلیون و ۶۴۱هزار ریال است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی اظهار کرد: متوسط درآمد سالانه یک خانوار روستایی نیز در خراسان جنوبی ۶۱۳ میلیون و ۴۳۸ هزار ریال بوده که این عدد در کشور۹۸۶ میلیون و ۳۸۳ هزار ریال است. 

جهانشاهی افزود: درآمد خانوار، وجوه و ارزش ریالی کالاها و خدماتی است که در برابر کار انجام شده یا سرمایه به کار افتاده و یا از طریق منابع دیگر (حقوق بازنشستگی، درامد حاصل از دارایی ها، دریافتی های انتقالی و نظایر آن) به مجموع اعضای خانوار تعلق می‌گیرد.

 همچنین متوسط هزینه های خوراکی و غیرخوراکی سالانه یک خانوار شهری در استان یک میلیارد و ۵۱ میلیون و ۶۱۲ هزار ریال و این رقم در کشور۱میلیارد و ۳۷۱ میلیون و ۴۶۰ هزار ریال است. 

این مقام مسوول ادامه داد: متوسط هزینه‌های خوراکی و غیرخوراکی سالانه یک خانوار روستایی در استان نیز ۵۲۳ میلیون و ۶۵۸ هزار ریال و این عدد در کشور ۷۸۸ میلیون و ۵۹۴ هزار ریال است.

جهانشاهی یادآور شد: محاسبه هزینه و درآمد خانوارهای شهری و روستایی خراسان‌جنوبی با استفاده از نتایج طرح آمارگیری از هزینه و درآمد خانوارهای شهری و روستایی خانوار انجام شده است.

 رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی با بیان این که جمعیت استان در سال ۱۴۰۱ برابر با ۸۲۷ هزار نفر برآورد شده است افزود: از این تعداد ۵۱۷ هزار نفر در نقاط شهری و  ۳۱۰ هزار نفر در نقاط روستایی ساکن هستند.

جهانشاهی در ادامه گفت: ضریب جینی خانوارهای شهری کشور درسال ۱۴۰۱ برابر ۳۶ صدم درصد است و این عدد در خراسان جنوبی سی و پنج صدم درصد است.

وی ادامه داد: همچنین ضریب جینی خانوارهای روستایی استان نیز ۳۵ صدم درصد است و این رقم در متوسط کشوری ۳۶ صدم درصد است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی در تکمیل این موضوع تصریح کرد: ضریب جینی نشان‌دهنده وضعیت نابرابری درآمد می باشد و عددی بین صفر و یک است که صفر به معنای توزیع به طور کتمل برابر درآمد یا ثروت در جامعه و یک به معنای نابرابری مطلق در توزیع ثروت و یا درآمد در کشور است.

جهانشاهی سهم اشتغال خراسان جنوبی را در سال ۱۴۰۱ در سه بخش کشاورزی با ۶/۱۹ درصد، صنعت با ۳/۳۳درصد و خدمات ۱/۴۷  درصد عنوان کرد و ادامه داد: نتیجه طرح های آمارگیری هزینه و درآمد خانوارهای شهری و روستایی استان هرساله توسط معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهیه می شود.

به گفته وی این گزارش مبتنی بر دریافت داده های آماری مستند است و نتایج تحلیلی بدست آمده مورد استفاده مدیران و برنامه‌ریزان، کارشناسان دستگاه‌های اجرایی، پژوهشگران، نخبگان دانشگاهی، رسانه ها و همچنین علاقه مندان به مباحث آماری در استان قرار می‌گیرد.

نسخه pdf چکیده نتایج طرح یاد شده در سایت سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان‌جنوبی به نشانی http://khj.mporg.ir  قابل دسترس برای عموم علاقه مندان است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول