اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

تجارت بندر اشدود اسرائیل هم در فهرست اهداف یمنی‌ها قرار گرفت

مقامات بندر اشدود در سرزمین‌های اشغالی نیز اذعان دارند که حملات یمن تهدیدی برای حمل و نقل دریایی رژیم صهیونیستی است.

تجارت بندر اشدود اسرائیل هم در فهرست اهداف یمنی‌ها قرار گرفت

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، مقامات بندر اشدود در سرزمین‌های اشغالی روز سه‌شنبه اعتراف کردند که حملات نیروهای مسلح یمن به کشتی‌های تجاری تهدیدی استراتژیک برای مسیرهای کشتیرانی جهانی و ترافیک دریایی به سمت اسرائیل است،

با این همه، آنها مدعی شدند که این حملات تاثیر مستقیمی بر فعالیت بندر اشدود نداشته است.

مقامات بندر اشدود در بیانیه‌ای اعلام کردند: ما تأکید می‌کنیم که تمام تلاش خود را به کار می‌بندیم تا راه‌ها به مقصد اسرائیل را با وجود چالش‌های جنگ باز نگه داریم.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی دیروز اعلام کردند، مقصد یک تانکر نروژی حامل مواد نفتی و شیمیایی  که به تازگی توسط ارتش یمن در دریای سرخ هدف قرار گرفت، بندر اشدود اسرائیل بود و چهارم ژانویه آتی به آنجا می‌رسید.

سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن صبح دیروز سه شنبه از حمله موشکی به یک کشتی حامل نفت نروژی به نام «استریندا» در دریای سرخ خبر داد و گفت که در راستای یاری مردم مظلوم فلسطین که در معرض کشتار و ویرانی و محاصره در غزه قرار گرفته‌اند کشتی نروژی استریندا را که با محموله نفت عازم رژیم اسرائیل بود با یک موشک دریایی مناسب هدف قرار داد.

رژیم صهیونیستی برای واردات و صادرات خود به ترانزیت دریایی وابسته است. بندر اشدود در جنوب و حیفا در شمال سرزمین های اشغالی دو بندر بزرگ این رژیم در تجارت کالا هستند.

بندر عسقلان نیز که کوچکترین و نزدیکترین بندر به غزه و از جمله بنادر صادرات و واردات کالا است، از زمان عملیات طوفان الاقصی تعطیل شده است.

در گزارش قبلی، آمده بود که در سال ۲۰۲۲ بنادر رژیم صهیونیستی کالاهایی با تناژ ۴۰.۶ میلیون تن تخلیه و کالاهایی با تناژ ۱۸.۲ میلیون تن به خارج از سرزمین های اشغالی منتقل کردند.

در مورد افرادی که از بنادر تجاری رژیم صهیونیستی عبور کرده اند، در سال ۲۰۲۲ حدود ۳۷۸۰۰۰ مسافر تخمین زده می شود که ممکن است منجر به از دست دادن بخش مهمی از سهم اسرائیل در حمل و نقل افراد از طریق دریا، چه به منظور تجارت یا گردشگری شود.

تجارت دریایی رژیم صهیونیستی تنها از طریق کشتی‌های این کشور انجام نمی‌شود، بلکه ممکن است از طریق کشتی‌های متعلق به سایر کشورها یا شرکت‌ها نیز انجام شود.

 تنگه باب المندب، مشرف به کشور یمن یکی از شلوغ‌ترین خطوط دریایی جهان است که حدود یک پنجم مصرف جهانی نفت از آن عبور می‌کند و اهمیت آن به دلیل ارتباط با کانال سوئز و تنگه هرمز در خلیج فارس افزایش یافته است. همچنین سالانه ۱۰ درصد تجارت دریایی بین المللی از باب المندب از طریق عبور سالانه حدود ۲۱ هزار کشتی انجام می‌شود که شامل عبور روزانه شش میلیون بشکه نفت است.

کارشناسان  بر این باورند تا زمانی که رژیم صهیونیستی تصمیمی برای پایان دادن به جنایات وحشیانه خود علیه ساکنان محاصره شده و بی گناه در نوار غزه نداشته باشد نمی توانند با تهدیدهای یمنی‌ها مقابله کنند.
یمنی‌ها ماه گذشته کشتی مملو از خودرو «گلکسی لیدر» به مقصد اسرائیل را توقیف کردند و از آن زمان  هم تاکنون کشتی‌های زیادی وابسته به اسرائیل را هدف قرار دادند که آخرین آن مربوط به یکشنبه هفته گذشته بود که سه کشتی تجاری را در عرض تنها ۹ ساعت هدف گرفتند، افزون بر اینکه کشتی‌های زیادی به مقصد رژیم صهیونیستی را هم وادار به بازگشت کردند  تا نشان دهند سیلی مقاومت به رژیم صهیونیستی در دریای سرخ ادامه دارد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول