اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

نخستین دستگاه کارنده دیسکی کشت مستقیم رونمایی شد

نخستین دستگاه کارنده دیسکی کشت مستقیم بومی‌سازی شده (بی‌خاک‌ورزی) همزمان با هفته پژوهش و فناوری در دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران رونمایی شد.

نخستین دستگاه کارنده دیسکی کشت مستقیم رونمایی شد

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، نخستین دستگاه کارنده دیسکی کشت مستقیم بومی‌سازی شده (بی‌خاک‌ورزی) همزمان با هفته پژوهش و فناوری و با حضور عباسعلی زالی استاد پیشکسوت دانشگاه تهران و برنده نخستین «نشان عالی دانش» و همچنین ابراهیم‌زاده موسوی رئیس دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در محل این دانشکدگان رونمایی شد.

دستگاه کارنده بی‌خاک‌ورزی (کشت مستقیم) با هم‌اندیشی پژوهشگران، مجریان و دست‌اندرکاران صنعت به عنوان نخستین نسخه بومی‌سازی‌شده دیم‌کار کشت مستقیم برای مناطق نیمه‌خشک و سرد طراحی و ساخته شده است.

توسعه کشاورزی حفاظتی موجب تقویت و حفاظت خاک، افزایش بهره‌وری آب، صرفه‌جویی در انرژی، کاهش هزینه‌های تولید، افزایش تولید محصول سالم، افزایش درآمد خالص کشاورزان، مهار تنش‌های زیستی و غیرزیستی، دفن کربن، کاهش گازهای گلخانه‌ای، تقویت زیست بوم، پیاده‌سازی الگوی کشت بهینه و تولید پایدار می‌شود.
حفظ منابع پایه و ذخایر زیستی تولید از طریق حفاظت خاک و آب و مهار فرسایش، افزایش بهره‌وری آب باران در اراضی دیم از طریق افزایش ظرفیت نگهداری رطوبت خاک، کاهش تبخیر، مدیریت بقایای گیاهی و بهسازی ساختمان خاک و کاهش تردد ادوات کشاورزی و بهبود چینش عملیات زرعی و همچنین اصلاح الگوی کشت در دیم‌زارها از طریق تناوب زراعی مناسب و حذف آیش از جمله اهداف ساخت این دستگاه است.
کاهش هزینه‌های تولید محصولات، افزایش درآمد خالص محصول و افزایش بهره‌وری در اراضی دیم، اصلاح کیفیت خاک و ماشینی کردن برداشت بعضی محصولات از طریق کشت مسطح و بی‌خاک‌ورزی از دیگر اهداف ساخت این دستگاه بومی کشور محسوب می‌شود.
از جمله مزایای این دستگاه نسبت به دستگاه‌های مشابه خارجی می‌توان به برتری نسبت به سایر دستگاه‌های مشابه از نظر سرعت پیشروی، مانور کشت، حداقل دستخوردگی خاک، برش مطلوب بقایای گیاهی ایستاده و خوابیده و نفوذ کارنده در عمق کافی و تنظیم کود و بذر اشاره کرد.
محمد خاوری، مدیرعامل شرکت سازنده دستگاه کارنده دیسکی کشت مستقیم، کشاورزی حفاظتی را تنها راه نجات خاک کشور دانست و گفت: نخستین دستگاه کارنده کشت مستقیم بومی ایران با هزینه‌ای بالغ بر ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال ساخته شده است در حالی که سرمایه لازم برای خریداری نمونه خارجی آن برابر ۲۰ میلیارد ریال است.

پایان پیام/ ت 3650

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول