اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

غربالگری پر فشاری خون و دیابت بیش از 12 میلیون نفر ایرانی

وزارت بهداشت اعلام کرد: 12 میلیون و 146 هزار و 415 نفر تاکنون در «پویش ملی سلامت» در زمینه بیماری‌های پرفشاری خون و دیابت در سطح کشور، غربالگری شده‌اند.

غربالگری پر فشاری خون و دیابت بیش از 12 میلیون نفر ایرانی

گروه سلامت خبرگزاری فارس: پویش ملی غربالگری دیابت و فشارخون بالا در سراسر کشور برای همه افراد ۱۸ سال و بالاتر و بانوان باردار در همه گروه‌های سنی از روز شنبه ۲۰ آبان آغاز ‌شود ه است.وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ۲۰ آبان ماه تا ۱۵ دیماه ۱۴۰۲ پویش ملی غربالگری دیابت و فشارخون بالا را با مشارکت همه دانشگاه‌ها، دانشکده‌های علوم پزشکی کشور  به اجرا خواهد گذاشت.

دیابت و پرفشاری خون با اینکه در سطح اول پیشگیری اهمیت می‌یابند و روش‌های سالم زندگی (سبک زندگی سالم) تا حد زیادی از بروز آنها پیشگیری می‌کند، اما به‌ عنوان بیماری خاموش در جامعه گسترش یافته و به‌ عنوان مادر بیماری‌ها مطرح و عاملی برای بسیاری از بیماری‌های خطرناک و تهدیدکننده سلامت مردم هستند.
 
این ۲ بیماری به همراه عوارض بسیار شایعی که ایجاد می‌کنند، همچون حملات قلبی، سکته‌های مغزی و نارسایی پیشرفته کلیه و دیالیز و قطع عضو – هزینه‌های سنگینی را به بیماران، خانواده‌ها، جامعه و دولت تحمیل می‌کنند.
 
افزایش نسبت شناسایی و شروع مراقبت و درمان در بیماران مبتلا به دیابت و پرفشاری خون در کشور و همچنین افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل دیابت و فشارخون بالا از اهداف این پویش است.

در پویش ملی غربالگری دیابت و فشارخون بالا به غربالگری و گردآوری، پردازش و تحلیل داده‌های مهم‌ترین عامل خطر دیابت و فشارخون بالا پرداخته می‌شود.

از این تعداد 328 هزار و 167 نفر با احتمال ابتلا به پرفشاری خون و 238 هزار و 599 نفر با احتمال دیابت شناسایی شدند.

 منظور از «احتمال دیابت» قند خون 124 به بالا و منظور از «احتمال پرفشاری خون»، عدد 140 روی 100 میلیمتر جیوه (14 روی 10) به بالاست.

پایان پیام/
 
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول