اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

وزیر علوم: پیشرفت‌ علمی ایران نشان می‌دهد نظام اسلامی خود را از زیر سلطه خارج کرده است

نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار افتتاح شد، وزیر علوم در مراسم افتتاحیه نمایشگاه با اشاره به آمار موفقیت‌های علمی دانشمندان کشور، گفت: نظام اسلامی توانسته مدل جدیدی را در دانشگاه ایجاد و خود را از نظام زیر سلطه خارج کند و این موضوع بر همگان به اثبات رسیده است.

وزیر علوم: پیشرفت‌ علمی ایران نشان می‌دهد نظام اسلامی خود را از زیر سلطه خارج کرده است

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، محمد علی زلفی گل وزیر علوم در مراسم بیست و چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار گفت: تعداد اسناد علمی ایران بالغ بر ۷۸ هزار سند بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است و ۲۲٠۲ محصول جدید ارائه شده که در TRL بین ۴ تا ۵ قرار دارد، این در حالی است که در دوران قبل از انقلاب اسلامی تولیدات علمی کشور ما حدود ۵۰۰ عدد بود، حتی بعد از انقلاب و در دوران جنگ نیز ما توانایی ساخت یک سیم خاردار را نداشتیم. 

وزیر علوم با اشاره به توسعه بورس صنعت گفت: پایان نامه و رساله دکتری هزار دانشجوی استعداد درخشان از طریق سامانه ایده‌ها و نیازها در راستای رفع نیاز صنایع پذیرفته شد، امسال نیز ۲۰ درصد از طریق آزمون سراسری (در قالب بورسیه صنعت) جذب خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه تا الان ۹۳۰ دانشمند یک درصد و بیش از ۲۲۰۰ دانشمند دو درصد در کشور داشته ایم، گفت: ۴۰۰ دانشمند یک درصد علوم انسانی و استادان در زمینه مرجعیت علمی صاحب منصب هستند.

زلفی گل با اشاره به اینکه ایران رتبه اول تولید علم بر اساس پایگاه علمی اسکوپوس را دررمنطقه دارد، افزود: تحقیقات بین رشته‌ای و چند رشته‌ای از ماموریت‌های مشترک معاونت علمی ریاست جمهوری و معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم است و بیش از ۳۵ درصد تولیدات ایران با مشارکت‌های بین المللی است که این موضوع نشان دهنده این است که دانشمندان دنیا استادان ایرانی را قبول دارند.

به گفته وی، کپسول زیستی بعد از حدود ۱۰ سال با موفقیت به فضا پرتاب شده است.

زلفی گل ادامه داد: امروز بیش از ۱۰ هزار نیاز صنایع در سامانه به ثبت رسیده است، حقانیت این مطلب که نظام اسلامی توانسته مدل جدیدی را در دانشگاه ایجاد و از نظام سلطه خودش را خارج کند و بر همگان این موضوع به اثبات رسیده است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های اقتصاد دانش بنیان دیده شده در ماده‌های ۱۱ و ۱۳ قانون دانش بنیان، گفت: خوشبختانه همکاری‌های خوبی با معاونت علمی رئیس جمهور صورت گرفته شده و برای تسهیل در کار نیز مجوزهای خوبی داده شده است. 

وی با بیان اینکه باید قدر کارهای تحقیقاتی-توسعه‌ای و علوم پایه را بدانیم، گفت: کارهای تحقیقاتی-توسعه‌ای و علوم پایه در کنار هم رشد را به همراه دارد، در حال حاضر هم ایران در حوزه تولید علم رتبه خوبی دارد اما باید تلاش کنیم در حوزه فناوری هم خود را در جایگاه جهانی قرار دهیم، بودجه فناوری در حوزه تحقیق و توسعه تنها ۸۳ صدم درصد است که مقرر شده در برنامه هفتم توسعه این رقم به 2 درصد برسد اما به طور مثال کشور ترکیه حدود ۱.۴ دهم درصد صرف تحقیق و توسعه می‌کند و بودجه ای که ما در نظر گرفتیم. برای جامعه دانشگاهی ایران شایسته نیست.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول