اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

استقبال تاجیک‌ها از حضور شرکت‌های ایرانی؛ تمام ظرفیت‌های توسعه روابط پای کار است

رئیس سازمان برنامه و بودجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در هشتمین نشست «اپدیم» به تاجیکستان سفر کرده، درگفت‌­وگو با خبرنگار فارس در «دوشنبه»، ضمن تاکید بر نقش و اهمیت اپدیم به بررسی چشم انداز توسعه تعاملات «دوشنبه-تهران» پرداخت.

استقبال تاجیک‌ها از حضور شرکت‌های ایرانی؛ تمام ظرفیت‌های توسعه روابط پای کار است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «داود منظور» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه که به منظور شرکت در هشتمین نشست شورای حکام مرکز مدیریت بلایای طبیعی برای آسیا و اقیانوسیه «اپدیم» به تاجیکستان سفر کرده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه به بررسی نقش و اهمیت اپدیم و همچنین چشم‌انداز تعامل دو کشور هم‌فرهنگ و هم‌زبان ایران و تاجیکستان پرداخت.

وی با اشاره به این موضوع که مقر شورای حکام مرکز مدیریت بلایای طبیعی برای آسیا و اقیانوسیه در تهران قرار دارد، خاطرنشان کرد: ایران علاوه بر آنکه ساختمان مورد نیاز را با رعایت تمامی استانداردهای سازمان ملل متحد در اختیار اپدیم قرار داده تامین هزینه آن را نیز بر عهده دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه سال آینده پنجمین سالگرد شکل‌گیری اپدیم است و این مرکز مثل هر مرکز دیگر وابسته به سازمان ملل متحد مورد سنجش قرار می‌گیرد، بر اهمیت نتایج مثبت این ارزیابی برای جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشورمان در ادامه گفت: در جلسه تخصصی که با حضور بیش از 50 کارشناس از کشورهای مختلف برگزار شد، موضوعات مختلف مربوط به مدیریت بلایای طبیعی تبادل تجربه صورت گرفت و در نشست اصلی شورای حکام، گزارش اقدامات اپدیم در سال‌های 2020-2023، برنامه‌های جدی برای سال‌‌های 2023-2024 و گزارش مالی مربوط به عملکرد اپدیم به تصویب رسید.

در این اجلاس همچنین در مورد انتقال ریاست شورای حکام مرکز مدیریت بلایای طبیعی برای آسیا و اقیانوسیه به کشور تاجیکستان برای سال آینده 2023-2024 تصمیم‌گیری و جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان نایب رئیس این شورا انتخاب شد. طی این نشست مقرر شد نشست بعدی اپدیم در سال آینده به میزبانی جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد:در این نشست مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص اهمیت موضوع مدیریت بلایای طبیعی، نقش و اهمیت اپدیم و ضرورت همکاری کشورهای منطقه بیان کردیم. همچنین تاکید کردیم در حالی در مورد مدیریت بلایای طبیعی صحبت می‌کنیم که همزمان یک فاجعه انسانی در غزه در حال وقوع است.

وی محکومیت حملات وحشیانه رژیم غاصب صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه را ضروری خواند و گفت: علاوه بر حوادث طبیعی که به صورت غیرارادی شکل می‌گیرند این نوع فجایع انسانی باید با واکنش قطعی جامعه جهانی مواجه و متوقف شوند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در بخش دیگر سخنان خود، نشست شورای حکام اپدیم در شهر دوشنبه را مثبت ارزیابی کرد و دستاوردهای آن را در سال گذشته ممتاز خواند.

به گفته وی، تبادل اطلاعات بین کشورهای عضو به خوبی انجام شده و تقویت پایگاه‌های اطلاعاتی در کشورهای شرکت کننده و به اشتراک گذاشتن داده با استفاده از روش‌های نوین به ویژه هوش مصنوعی برای مدیریت اطلاعات مربوط به بلایای طبیعی طی این نشست به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

وی افزود: امیدواریم اپدیم در این زمینه نقش موثری ایفا کند، چرا که کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه به صورت گسترده‌ای در معرض بلایای طبیعی از جمله سیل، ریزگردها، فرونشست زمین، زلزله، گردوغبار قرار دارند. با توجه به همه جوانب، این مرکز می‌تواند نقش بسیار اساسی و راهبردی را ایفا کند.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در بخش دیگری از این گفت‌وگو گفت: اگرچه هدف از این سفر ملاقات‌های دوجانبه نبود، اما چندین دیدار دوجانبه سازنده هم با مسئولین تاجیک از جمله با ریاست کمیته دولتی سرمایه‌گذاری و اموال دولتی، کمیته شرایط اضطراری و دفاع مدنی و وزارت مالیه تاجیکستان، در حاشیه این نشست انجام شد.

به گفته وی، طبیعتاً سرمایه‌گذاری‌ شرکت‌های ایرانی با استقبال طرف تاجیکی مواجه است و باید بسترهای حقوقی لازم را برای اطمینان‌بخشی به تجار ایرانی برای سرمایه‌گذاری در تاجیکستان فراهم کنیم. در دیدار با ریاست کمیته وضعیت‌های فوق‌العاده و دفاع مدنی تاجیکستان که با حضور «محمدحسن نامی» رئیس سازمان مدیریت بحران کشورمان صورت گرفت، تصمیم بر آن شد تا در ارتباط با توسعه روابط به ویژه کارگروه مشترک مقابله با بلایای طبیعی بتوانیم همکاری‌های دوجانبه را از طریق سازمان مدیریت بحران ایران و کمیته وضعیت‌های فوق‌العاده و دفاعی مدنی تاجیکستان ادامه بدهیم. همچنین مقرر شد که طرف ایرانی کارگاه‌های آموزشی ویژه‌ای را طراحی و برگزار کند.

منظور افزود: در ملاقات با وزیر دارایی تاجیکستان در مورد زمینه‌های توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور و مسائل مربوط به روابط پولی و بانکی تبادل نظر شد.

وی خاطرنشان کرد: طرف‌های تاجیک پیرو بازدیدهایی که از کارخانجات‌ تولیدی ایران به ویژه در بخش فولادی و فلزی داشته‌اند کیفیت محصولات ایران را در سطح  بالا ارزیابی کرده و خواهان تقویت همکاری در این بخش شدند. استفاده از ظرفیت‌های ایران به ویژه در زمینه تامین مصالح و تجهیزات برای 3 نیروگاه جدید برق آبی که قرار است در تاجیکستان احداث شوند از دیگر موضوعاتی بود که با مقامات تاجیکستان مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.

معاون رئیس جمهور افزود: همه ظرفیت‌های موجود از جمله مناطق آزاد اقتصادی، تجارت و حتی خطوط انتقال برق و خط تبادل انرژی الکتریکی بین دو کشور را می‌توان در دستورکار در آینده قرار داد که چشم‌انداز بسیار خوبی خواهد داشت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: با توجه به فضای برادرانه و رو به رشد و همچنین قرابت فرهنگی و تاریخ مشترکی که بین ایران و تاجیکستان وجود دارد، امیدواریم در آینده شاهد رشد بیشتر روابط بین دو کشور باشیم.

این مقام ارشد کشورمان در بخش دیگری وجود ظرفیت‌های بالای انرژی برق آبی و منابع آبی در کشور تاجیکستان را در راستای نیازهای کشاورزی ایران قابل استفاده خواند. 

وی تصریح کرد: با توجه به واردات محصولات کشاورزی قابل ملاحظه‌ در کشور، آماده هستیم از توان صادرات تاجیکستان برای تامین نیازهای کشاورزی خودمان استفاده کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران در پایان سخنان خود گفت: به نظرم با شکل گیری گروه‌های کاری و با توجه به کمیسیون مشترک دو کشور که در ماه آینده برگزار می‌شود و نمایشگاه اختصاصی ظرفیت‌های شرکت‌های ایرانی در تاجیکستان فرصت‌های خوبی را فراهم خواهد کرد و شاهد رشد و توسعه هر چه بیشتر روابط اقتصادی بین دو کشور خواهیم بود.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول