اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

مشارکت 81 هزار کاشانی در «پویش غربالگری فشارخون و دیابت»

دانشگاه علوم پزشکی کاشان «پویش غربالگری فشارخون و دیابت» را برای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان کاشانی آغاز کرده است.

مشارکت 81 هزار کاشانی در «پویش غربالگری فشارخون و دیابت»

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، برنامه های سلامت‌محور با عنوان «پویش ملی غربالگری دیابت و پرفشاری خون» در کاشان آغاز شده و هر روز در یک نقطه از شهر میزبان شهروندان است.

کورش ساکی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار کرد: این پویش از ۲۰ آبان ماه با هدف غربالگری پرفشاری خون و دیابت همه افراد ۱۸ سال و بالاتر (متولدین قبل از ۱۳۸۴/۰۸/۲۰) آغاز شده است و تا ۱۵ دی ماه سال جاری ادامه دارد.

وی گفت: تاکنون ۸۱ هزار نفر از شهروندان کاشانی در پویش سلامت شرکت کرده اند که ۱۲۲۴ نفر مشکوک به دیابت، ۲۵۳۰ نفر مشکوک به پرفشاری خون شناسایی و برای تشخیص نهایی ارجاع شده‌اند.

ساکی خاطر نشان کرد: از افراد غربالگری شده ۱۰۸۶۰ نفر به عنوان پیش دیابت و ۲۳۶۴۹ نفر هم به عنوان پیش فشارخون شناسایی شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: سلامت در کنترل بیماری‌ها بسیار موثر است، در دوران کرونا تجربیات خوبی به دست آمد و مردم یاد گرفتند که چگونه سلامت خود را با خود مراقبتی حفظ کنند.

وی با بیان اینکه پویش غربالگری فشارخون و دیابت برای افزایش امید به زندگی و ایجاد حس ارزشمندی در عموم مردم است گفت: در این پویش ملی افراد با تکمیل پرسشنامه‌ای در خصوص سابقه دیابت و فشار خون بالا دارای پرونده سلامت می‌شوند و در صورت تشخیص بیماری تحت کنترل و درمان قرار می‌گیرند.

ساکی با تاکید بر اینکه بیماری دیابت و بیماری پرفشاری خون از بیماری‌های خاموش هستند، تصریح کرد: بیماران ممکن است سال‌ها از اینکه مبتلا هستند بی‌خبر باشند، از طرفی ممکن است برخی بگویند اینکه خوب است که یک بیماری بدون علامت باشد و رنجی نداشته باشد اما باید یادآوری کرد که هرچند در ابتدا به ظاهر علامتی ندارند اما در درون بدن مشغول آسیب زدن است و زمانی علامت‌دار می‌شود که ممکن است در نقاط مختلف بدن آسیب‌هایی را وارد کرده باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان تصریح کرد: از این رو برای کمک به تشخیص زودهنگام بیماری خفته و پنهان پرفشاری خون و دیابت در جامعه؛ وزارت بهداشت تصمیم به راه‌اندازی پویش ملی «غربالگری پرفشاری خون و دیابت» در سنین ۱۸ سال به بالا گرفت.

وی با تاکید بر اینکه بیماری‌های قلبی و عروقی از مهم‌ترین علل مرگ‌و‌میر در جامعه محسوب می‌شود، گفت: بیماری فشارخون شرایطی را برای ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی فراهم می‌کند و سکته‌های مغزی نیز عمدتا با علل زمینه‌ای مثل فشارخون و غیره، شکل می‌گیرد.

ساکی در پایان با بیان اینکه بسیاری از بیماری‌های قلبی و عروقی با پیشگیری قابل کنترل است، افزود: دیابت و قند بالا هم زمینه‌ساز بیماری‌های کلیوی، آسیب بافت قلبی و عروقی و غیره است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول