اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی

شریعتی: باید بدون تغییر قیمت‌ بنزین سهمیه مشخصی را به هر کد ملی اختصاص داد

مالک شریعتی نماینده مردم تهران در مجلس گفت: معتقدم دولت باید بدون آنکه دست به قیمت بنزین بزند سهمیه مشخصی را به هر کد ملی اختصاص دهد. ما با جهانی شدن قیمت ها مخالفیم، ولی روش فعلی هم غلط است.

شریعتی: باید بدون تغییر قیمت‌ بنزین سهمیه مشخصی را به هر کد ملی اختصاص داد

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، مراسم روز دانشجو با حضور مالک شریعتی نماینده مردم تهران در مجلس در دانشکده اقتصاد دانشگاه  علامه طباطبایی برگزار شد.

مالک شریعتی در ابتدای این برنامه گفت: مجموعه تصمیمات مجلس یازدهم در حوزه اقتصادی قابل دفاع است و به نسبت مجالس گذشته حرکت‌های روبه جلوی خوبی انجام شده است. بعضی از موضوعاتی که چه در حوزه تقنینی و چه در حوزه نظارتی در ادوار گذشته مجلس جزو آرزوها بود یعنی جزو کارهایی بود که معطل مانده بود و در مجلس یازدهم پیگیری شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: بحث تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار که یکی از چالش‌های اساسی پیش‌ پای جوانان برای حوزه اشتغال بود مجلس ورود کرد و این قانون را  تصویب کرد و دولت نیز پای کار اجرای آن ماند.

شریعتی ادامه داد: در حوزه بانکداری قانون بانک مرکزی خوشبختانه اصلاح و اخیراً نهایی و ابلاغ شد.  بعضی از موضوعات حوزه اقتصادی مثل مالیات بر خانه‌های تجملاتی یا خودروهایی با قیمت‌هایی بالا یا قانون مالیات بر خانه‌های خالی این مواردی بود که عدالت‌محور بود و توسط این مجلس پیگیری و انجام شد.

وی تأکید کرد: در حوزه شفافیت تسهیلات کلان بانکی که همواره محل بحث و مطالبه بود خوشبختانه مجلس یازدهم ورود کرد، حرکت‌هایی روبه جلویی بود که انجام شد. در حوزه یارانه‌ها نیز نگاه مجلس نگاه تحولی بوده است. در جنبه‌های نظارتی نیز مجلس روی قوانینی مانند پایانه‌های فروشگاهی ورود کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد:‌ عمده نگاه در مجلس شورای اسلامی نگاه اقتصادی بوده است. بحث‌هایی که در برنامه هفتم توسعه پیگیری شد مثل بحث بازنشستگی و ناترازی صندوق‌ها تصمیمات مهمی گرفته شده که این‌ها نشان از ورود با دقت مجلس به بعضی مسائل است تا دچار جوزدگی و گم کردن راه نشود.

شریعتی ادامه داد: در حوزه انرژی قبل از شروع مجلس در مجموعه ائتلاف نیروهای انقلاب آسیب‌شناسی از این حوزه انجام شد و 21 یک عنوان را احصا و در چهار دسته کلی تقسیم کردیم که جزو اولویت‌های مجلس یازدهم در حوزه انرژی شدند.

وی گفت: در حوزه‌های نفت و گاز بخش‌های مهمی احصا و پیگیری شد. در مجلس یازدهم نیز بالای 80 درصد این مواردی که شناسایی شده بود پیگیری و انجام شد. عمده کاری که دنبال کردیم خوشبختانه در برنامه هفتم توسعه اتفاق افتاد. شاخص میزان مصرف انرژی ما دو برابر متوسط جهانی است. در بحث صرفه‌جویی، فرصت‌های زیادی را از دست دادیم؛ در بخش خانگی، نیروگاهی، صنعتی و تجاری این‌ها همه فرصت‌های صرفه‌جویی بود که از دست دادیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: توزیع نابرابری در حوزه انرژی دارد شکل می‌گیرد و کاملاً خلاف عدالتی است که در ابتدای انقلاب اسلامی بوده است. در بیانیه گام دوم انقلاب به درستی تأکید شد که ما در همه شاخصه‌ها رشد داشتیم الا شاخص عدالت در حوزه اقتصادی و اجتماعی.

شریعتی ادامه داد: تفاوت تولید و مصرف را ناترازی می‌گویند. میزان تولیدمان در بنزین کمتر از میزان مصرف‌مان است. میزان تولیدمان در گاز نیز به همین شکل است و در مقطعی از سال که افزایش تقاضا وجود دارد با کمبود مواجه خواهیم شد و در زمینه گاز در زمان‌های اوج مصرف خود را نشان خواهد داد.

وی افزود: در طی 10 سال گذشته قبل از این دولت، هیچ تمرکزی بر افزایش تولید نداشتیم و همزمان هیچ تمرکزی هم روی کاهش مصرف نداشتیم و دو طرف ماجرا رها شده بود. در سمت تولید دولت سیزدهم ورود کرده است. برای بحث افزایش ظرفیت پالایشگاهی ورود کرده است ولی چندین سال زمان می‌برد تا پالایشگاه بزرگی در مدار قرار بگیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: تجربه چندین ساله ما نشان می دهد در حوزه بهینه سازی انجام نشده چون هم  متولی واحدی نداشته و هم منابع آن پسینی بوده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره افزایش سقف لایحه بودجه از سوی مجلس گفت: لایحه بودجه 1400 را اقای روحانی تحویل مجلس داد و بعضی از اعداد در کمسیون تلفیق افزایش پیدا کرد. اما علت افزایش این بود که در بخش هایی از بودجه دولت عدد یک گذاشته بود. یک جاهایی این مین گذاری های دولت قبل را خنثی کردیم و گفتیم اعداد را مشخص کن. به همین دلیل مجلس کلیات بودجه اقای روحانی را رد کرد. اما دست مجلس بسته است و دولت لایحه می دهد ، ما هم نخواستیم کشور درگیر بودجه سه دوازدهم شود.

شریعتی در پاسخ به سوال دیگری راجع به قیمت گذاری، ادامه داد: ما نمی توانیم کاری کنیم مستقل از معیشت مردم باشد. بله ما اگر می خواستیم امروز حامل های انرژی و یارانه ها  را توزیع کنیم حتما روش فعلی نباید ادامه پیدا می کرد. اما یک مسیر غلط را می خواهیم اصلاح کنیم.

وی افزود: حذف یارانه صنعت تولید برق را انجام دادیم تا به مردم فشاری نیاد اما داخل زنجیره اصلاح شود. اصلاح یارانه سوخت معادن عمده و بالادستی صنایع نفت و گاز را در همین برنامه هفتم توسعه آورده ایم.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت:  در حوزه بنزین باید چند کار با هم انجام شود. اول تنوع بخشی به سبد سوخت کشور و وارد کردن سوخت هایی مثل ال.پی.جی به سبد سوخت است که متاسفانه امروزه در مشعل پالایشگاههای نفت سوزانده می‌شود. در حوزه بنزین هم فقط دو رویکرد نداریم که عده ای می گویند بنزین فعلی هم گران است و نرخ تمام شده ۸۰۰ تومان است! و گروه دوم می گویند بنزین باید به نرخ جهانی عرضه شود و ما به التفاوت بنزین را به مردم پول دهیم و این قبلا ثابت شده اتفاق غلطی است و با جهانی شدن قیمت داخلی مخالفیم ولی راه سوم این است که باید به قیمت تمام شده داخلی نگاه کنیم و بدون افزایش ناگهانی و دلاری کردن، یارانه بنزین را عادلانه توزیع کنیم.

وی افزود: دولت باید برای کالاهایی که به قیمت دولتی عرضه می شود قیمت تمام شده را به مردم اعلام کند. باید الگوی مصرفی را به عموم جامعه یارانه ای ارائه دهیم و بالاتر از الگو را به صورت پلکانی و صعودی ارائه دهیم. در بنزین که فعلا نمی شود این کار را انجام داد چون تمام خانوارهای ما دسترسی به خودرو ندارند. طبق آمار 45 درصد خانوارهای ما خودرو ندارند پس فعلا نمی توانیم الگوی مصرف را برای همه تعریف کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: معتقدم با همین قیمت های 1500 و 3000 تومان دولت باید همین کار را بکند و بدون آنکه دست به قیمت ها بزند سهمیه مشخصی را به هر کد ملی اختصاص دهد. ما با جهانی شدن قیمت ها مخالفیم، ولی روش فعلی هم غلط است یعنی به کسانی که خودرو دارند بیشتر یارانه می دهیم و تقریبا 17 و نیم برابر کسانی که خودرو ندارند یارانه می گیرند و خلاف عدالت است.

پایان پیام/

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول