اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

توافق اتحادیه اروپا در مورد اولین قانون هوش مصنوعی

کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مورد اولین قانون هوش مصنوعی به یک توافق موقت دست یافتند.

توافق اتحادیه اروپا در مورد اولین قانون هوش مصنوعی

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از ورج،  قانونگذاران بروکسل هفته گذشته پس از یک دور مذاکرات فشرده، اکنون به توافق موقت در مورد قانون پیشنهادی هوش مصنوعی اتحادیه اروپا رسیده اند. پیش‌بینی می‌شود که قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا اولین مجموعه قوانین جامع جهان برای کنترل هوش مصنوعی باشد.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی، مذاکره کنندگان تعهداتی را برای سیستم های هوش مصنوعی با اهداف عمومی (GPAI) و با تأثیرگذاری بالا تعیین کردند که معیارهای خاصی مانند ارزیابی ریسک، آزمایش خصمانه، گزارش حوادث و موارد دیگر را برآورده می کنند. همچنین شفافیت سیستم‌ها و خلاصه‌های مفصل درباره محتوای مورد استفاده برای آموزش  هوش مصنوعی را الزامی می‌کند، اینها مواردی هستند که شرکت‌هایی مانند اپن ای آی سازنده چت‌جی‌پی‌تی تاکنون از انجام آن خودداری کرده‌اند.

عنصر دیگر این است که شهروندان باید از حق شکایت در مورد سیستم های هوش مصنوعی برخوردار باشند و در مورد تصمیمات مربوط به سیستم های پرخطر که بر حقوق آنها تأثیر می گذارد آگاه شوند.

در این بیانیه مطبوعاتی به جزئیات در مورد چگونگی عملکرد همه این موارد اشاره نشده، اما چارچوبی برای جریمه (در صورت نقض قوانین توسط شرکت ها) ذکر شده است. آنها بر اساس تخلف و اندازه شرکت متفاوت هستند و می توانند از 35 میلیون یورو یا 7 درصد درآمد جهانی تا 7.5 میلیون یورو یا 1.5 درصد از درآمد یا گردش مالی جهانی متغیر باشند.

تعدادی برنامه کاربردی وجود دارد که در آنها استفاده از هوش مصنوعی ممنوع است، مانند برداشتن تصاویر صورت از فیلم دوربین های مداربسته، دسته بندی بر اساس ویژگی های حساس مانند نژاد، گرایش جنسی، مذهب، یا باورهای سیاسی. این قوانین همچنین شامل فهرستی از نظارت‌ها و معافیت ها برای استفاده مجری قانون از سیستم های بیومتریک است.

پیش بینی می شود که اتحادیه اروپا تا قبل از پایان سال به توافق نهایی برسد. حتی در این صورت، این قانون احتمالاً تا سال 2025 اجرایی نخواهد شد.

اولین پیش نویس قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا در سال 2021 رونمایی شد که به دنبال همگام سازی قوانین برای تنظیم فناوری هوش مصنوعی در سراسر کشورهای عضو اتحادیه اروپا بود.

تاکنون مذاکرات بر سر قوانینی که نظارت بیومتریک مانند تشخیص چهره و مدل‌های هوش مصنوعی مانند چت جی پی تی را تنظیم می‌کنند، بسیار بحث برانگیز بوده است.

قانونگذاران اتحادیه اروپا بر ممنوعیت کامل استفاده از هوش مصنوعی در نظارت بیومتریک فشار آورده اند، اما دولت ها به دنبال استثناهایی برای ارتش، اجرای قانون و امنیت ملی هستند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول