اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

خسروپناه جزء اساتید پراستناد جهان اسلام قرار گرفت

۴۲۴ نفر پژوهشگر ایرانی در زمره پژوهشگران پراستناد برتر حوزه علوم انسانی، علوم اجتماعی، هنر و معماری قرار گرفتند که در این میان نام حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان استاد پراستناد مشاهده می‌شود.

خسروپناه جزء اساتید پراستناد جهان اسلام قرار گرفت

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، علوم انسانی به دلیل فراگیری موضوعات متعدد از اهمیت ویژه ای برخوردار است و بر مبنای دیدگاه مقام معظم رهبری، علوم انسانی به اندازه علوم صنعتی و پزشکی مهم است و پیشرفت و نظریه پردازی در آنها باید در دستور کار محققان باشد. ایشان بسیاری از حوادث و اتفاقات دنیا را ناشی از نظریه پردازی های دانشمندان این رشته‌ها می‌دانند و می‌فرمایند: «بسیاری از حوادث دنیا حتّی در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی و غیره، محکومِ نظرات صاحبنظران در علوم انسانی است؛ در جامعه شناسی، در روانشناسی، در فلسفه؛ آنها هستند که شاخص‌ها را مشخص می‌کنند.»

بر این اساس برای اینکه مسائل از دیدگاه دانشمندان مورد بررسی قرار گیرد نیاز است که اندیشمندان با ارائه تحقیقات خود نظرات جدید خود را به جهانیان معرفی کنند. در این زمینه برای ارائه نظرات جدید باید تحول در علوم، به ویژه علوم انسانی در دستور کار باشد که خوشبختانه از مهم‌ترین و ارزشمندترین دستاوردهایی است که انقلاب اسلامی ایران برای جهان اسلام به ارمغان آورده است.

حال برای اینکه مشخص شود تحقیقات اساتید علوم انسانی در کشور تا چه میزان توانسته‌ مورد توجه اندیشمندان جهان باشد، موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام اقدام به شناسایی پژوهشگران پر استناد علوم انسانی، علوم اجتماعی، هنر و معماری کرده و در گزارشی، پژوهشگران پر استناد را در بازه زمانی 10 ساله (1400-1391) معرفی کرده است.

سید احمد فاضل زاده، رئیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) درباره چگونگی تهیه این فهرست عنوان کرد: با توجه به اهمیت تحقیقات در حوزه علوم انسانی، مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) در راستای رسالت خود که رصد و پایش علم و فناوری کشور و جهان اسلام است، به طور سالانه با اتکا به منابع اطلاعاتی و پایگاه‌های داده خود، اقدام به شناسایی پژوهشگران پر استناد علوم انسانی، علوم اجتماعی، هنر و معماری می‌کند که در این گزارش اخیر، پژوهشگران پر استناد در بازه زمانی 10 ساله (1400-1391) معرفی شده‌اند.

وی توضیح داد: این تحلیل با شناسایی فهرستی از پراستنادترین نویسندگان در هر حوزه با استفاده از روش¬‌های نرم افزاری آغاز میشود. در مرحله بعد، ابهام‌زدایی و یکدست‌سازی این فهرست که منجر به شناسایی افراد متعدد با نام یکسان یا افراد یکسان با نام‌های متنوع می‌شود انجام می¬پذیرد. پژوهشگران در هر حوزه بر حسب تعداد استنادهایی که دریافت کرده‌اند مرتب سازی و سپس پژوهشگران پر استناد بر اساس حدود آستانه استنادی به عنوان پژوهشگران پراستناد گستره علوم انسانی، علوم اجتماعی، هنر و معماری در نظر گرفته میشوند.

به گفته فاضل زاده، معیار انتخاب پژوهشگران در این فهرست، تعداد استنادهای صورت گرفته به تولیدات علمی آنها است. بر این تعداد 424 نفر پژوهشگر پراستناد در گستره علوم انسانی، علوم اجتماعی، هنر و معماری توسط مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام(ISC) شناسایی و در 16 حوزه موضوعی علوم انسانی، علوم اجتماعی، هنر و معماری دسته بندی شدند که نام حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان استاد گروه فلسفه با استنادات 41 مورد در این لیست مشاهده می‌شود.

در این گزارش پژوهشگران پراستناد کشور از حوزه‌های کسب و کار، مدیریت و حسابداری، جامعه شناسی، علوم سیاسی، روان شناسی، علوم اقتصادی، زبان و زبانشناسی، الهیات و معارف اسلامی، علوم تاریخی، زبان و ادبیات، حقوق، فلسفه، علوم جغرافیایی، علم اطلاعات و دانش شناسی ، هنر و معماری و سایر معرفی شده اند.
پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول