اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  رفاه و آسیب های اجتماعی

نشست رشد و تعالی جامعه معلولین در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

نشست رشد و تعالی در راستای معلولیت و جامعه به همت انجمن مشاوره ایران و انجمن علمی دانشجویی مشاوره و دانشجویان مشاوره توانبخشی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

نشست رشد و تعالی جامعه معلولین در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس، به مناسبت روز جهانی عزیزان دارای معلولیت، نشست رشد و تعالی در راستای معلولیت و جامعه به همت انجمن مشاوره ایران و انجمن علمی دانشجویی مشاوره و دانشجویان مشاوره توان بخشی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

این برنامه با هدف اصلاح باورها و نگرش جامعه دانشگاهی در امتداد عادی سازی و ایجاد فرصت های برابر برای حضور عزیزان دارای معلولیت در جامعه کلید خورد.

به همین منظور در یک اقدام تلفیقی شاهد حضور اساتید دارای معلولیت در پنل علمی با موضوعیت «من دارای معلولیت و امرِ مقدس ما» در کنار دیگر مدعوین بودیم.

دکتر برجعلی ریاست دانشکده که ضمن خوشامدگویی به مهمانان بر ارزش و اهمیت گرایش مشاوره توانبخشی تاکید داشت.

خانم دکتر کاظمیان به عنوان دبیر علمی پنل و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، انگ‌ها و کلیشه‌های نادرست شکل گرفته در این حوزه را خاطر نشان شد و اذعان داشت جامعه، از این افراد به عنوان افرادی ناتوان و از معلولیتشان به عنوان یک تراژدی یاد می‌کند و چنانچه فردی علی رغم معلولیتش به موفقیتهای چشمگیر دست یابد، به او چون اعجوبه‌ای می‌نگرند که قابل وصف نیست و به طور ضمنی این مفهوم را به دگر تجربه گران القا میکنند که داشتن استعداد یا مهارتهای گوناگون برای آنها امری غیرطبیعی است و برای (شاید و تنها شاید) پذیرفته شدن لازم است کاری خاص و یا توانمندی خاصی را به عرصه ظهور برسانند که این خود موجبات فشار روانی مضاعفی بر آنان است و برای کسب موفقیت در این اجتماع رقابتی باید تلاشی مضاعف بر توان خود داشته باشند. افراد دارای معلولیت از دیگران قوی تر، بااراده تر و صبورتر نیستند. آنها به اندازه هر کس دیگری دارای این صفات می توانند باشند و نه بیشتر و در عین حال قدرت یادگیری از اشتباهات خود و ایستادن بر پای خود را نیز دارند.

وی ضمن تاکید بر اینکه اساس و پایۀ باورهای غلط در مورد بیماری ها‏ که پایۀ بسیاری از انگ‏های رایج را تشکیل می‏‌دهند‏، در روانپزشکی نهفته است از دکتر اکبری روانپزشک بیمارستان رازی دعوت به سخن کردند. دکتر اکبری ضمن صحه گذاشتن بر این امر، تاکید بر اصلاح این رویه در جامعه علمی داشت.

دکتر بهمن بهمنی عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در جمع‌بندی سخنان پیشین، به تفصیل ماهیت رشته مشاوره توانبخشی را شرح داده و فرمودند با نسبت دادن واژه معلول به فردی که در بخشی از عملکرد خود دارای نقص است سایر توانایی‌های او را زیر سوال نبریم و ...

 

در این نشست علمی خانم دکتر پریسا افتخار در پنل علمی حضور داشت و به ایراد سخن پرداخت، خانم دکتر مسلمان عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و خانم نادعلی که دانشجوی ارشد رشته مشاوره در دانشگاه علوم توانبخشی که هر سه بزرگوار خود از جامعه افراد دارای معلولیت بودند دعوت به عمل آمد تا از تجربیات و دست آوردها و روند هویت یابی شان علی رغم موانع فرهنگی سخن بگویند.

 اما در این نشست پیرامون مناسب‌سازی دانشگاه‌ها برای تحصیل و تدریس افراد دارای معلولیت یک حرکت اعتراضی انجام شد و تمام میز و صندلی‌ها از روی سن به پایین منتقل شده تا مهمان‌های دارای معلولیت به زحمت نیفتاده و بدین ترتیب عدم تمایز این افراد با سایر مهمان ها را به تصویر کشیده و در فضایی صمیمی به گفتمان پرداخته شد... امید به آنکه این اعتراض به گوش مسئولین مربوطه برسد!

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول