اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

طهرانچی: نیازمند بازنگری در اندیشه، رفتار و شیوه‌های آموزش محور هستیم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به تشریح راهکاری این دانشگاه در زمینه اشتغال جوانان پرداخت.

طهرانچی: نیازمند بازنگری در اندیشه، رفتار و شیوه‌های آموزش محور هستیم

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از  روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در برنامه زنده تلویزیونی «فرامتن» که از شبکه افق پخش شد، به ماهیت و رسالت دانشگاه اشاره کرد و گفت: دانشگاه ۹۰ سال پیش وارد ایران شد و در ابتدا به عنوان یک دانشگاه و نهاد تمدنی برگرفته از غرب و بدون توجه به کارکردهای آن شروع به کار کرد.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه در ایران بدون توجه به کارکرد و ماهیت واقعی خود شروع به فعالیت کرد، اظهار کرد: دانشگاه در ابتدا، دانشگاه اروپایی، فرانسوی بود که بعد از کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ با چرخش سیاسی از دانشگاه فرانسوی به دانشگاه آمریکایی تبدیل شد. در آن سال‌ها هدف دانشگاه پرورش نیروی انسانی با مدرک برای نظام اداری کشور و تأمین نیروی مورد نیاز غرب بود.

طهرانچی با بیان اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی شاهد تحولات بسیاری در عرصه‌های گوناگون کشور بودیم، گفت: واقعیت این است که ما در حوزه دانشگاه، به تربیت پژوهشگر بیشتر دقت کردیم و کشورهای غربی نیز پژوهشگران تربیت شده ما را برای مؤسسات تحقیقاتی شان به سرعت جذب می‌کردند.

* هدف نظام پزشکی تربیت نیروی حرفه‌ای بود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه در سال ۶۴ ما دو نظام پزشکی و غیرپزشکی داشتیم، افزود: در نظام پزشکی هدف تربیت نیروی حرفه ای بود و نظام پایه عرصه داشت. دانشجویان پایه را در دانشکده های پزشکی فرا می گرفتند و برای عرصه به بیمارستان ها می‌رفتند. اما در حوزه علوم فقط به کلاس درس بسنده کردیم، یعنی حتی مهندسی‌های ما به عرصه راه پیدا نکردند و صرفاً به مباحث پایه‌ای در دانشگاه اکتفا کردند. نتیجه این رویکرد این شد که ما پژوهشگر مهندسی تربیت می‌کردیم نه مهندس حرفه‌ای. در تربیت نظری پایه نیز حتی آزمایشگاه‌ها را به صورت نظری به دانشجویان ارائه دادیم. این نوع تربیت باعث شد ارتباط ما با جهان واقعی قطعی شود.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه های صنعتی باید پژوهشگر درجه یک تربیت کنند، گفت: براساس آخرین گزارش مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی وزارت علوم، سطح اشتغال دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای در سال‌های ۹۶ و ۹۷، ۲۱ درصد، دانشگاه های حوزه وزارت علوم، ۳۳ درصد و دانشگاه های حوزه پزشکی ۶۵ درصد بود. این آمار نشان می دهد نوع تربیت تکنسین گرا هم در کشور ما جواب نداده است.

* دانشگاهیان نیازمند مهارت‌های فردا هستند نه مهارت‌های دیروز

طهرانچی با بیان اینکه نیازمند مهارت‌های فردا هستیم نه مهارت‌های دیروز، اظهار کرد: جامعه به شدت متحول شده است. تحولات اجتماعی فناورانه جدی است. نمی‌توانیم بگوییم ما به علم، دانشگاه و تحصیلات عالی برای مواجهه با اشتغال جوانان نیاز نداریم. دانشگاه طریقه تفکر، برخورد با مسأله، درک مسأله و حل مسأله را ارائه می‌دهد. اینکه دانشگاه نمی تواند فارغ التحصیل متناسب با صنعت داشته باشد، لزوماً به این معنا نیست که رشته تحصیلی کاربرد ندارد، بلکه به این معناست که محتوای این رشته مناسب نیست. دانشگاه حاضر به درک مسأله صنعت و اشتغال نیست و متناسب با آن عمل نمی‌کند، بنابراین جوان ما تصور می کند، دانشگاه کاری نکرده است.

* دانشگاه دانشجویان متناسب با اهداف خودش تربیت می‌کند نه با اهداف جامعه

وی به نشست خود با مسؤولان اتاق بازرگانی اصفهان و یزد اشاره و تصریح کرد: در این دیدار از آنها سوال کردم که چرا فارغ التحصیلان دانشگاه‌های ما به کار شما نمی‌آیند. آنها پاسخ دادند که دانشگاه‌ها دانشجویان را متناسب با اهداف خودشان نه اهداف جامعه تربیت می کنند.

* مشکل دانشگاهیان تنها محتوا نیست بلکه روش نادرست است

طهرانچی به تشریح راه حل پیشنهادی خود به مسؤولان اتاق بازرگانی پرداخت و گفت: بنده به آنها پیشنهاد دادم که دانشگاه آزاد اسلامی و صنعت همزمان دانشجو را تربیت کنند. به این معنا که دانشجو سه روز از هفته را در دانشگاه مسائل تئوری را یاد بگیرد و سه روز در صنعت مباحث عملی را. این طرح را شروع کردیم. بعضی از دانشجویان بعد از ۶ ماه کار جذب صنعت شدند و برخی نیز به این دیدگاه رسیدند که رشته مناسبی را انتخاب نکرده‌اند. مشکل ما در دانشگاه، فقط محتوا نیست، بلکه روشمان نیز نادرست است.

وی به نمایشگاه «صدرا» (صنعت، دانشگاه و اشتغال) اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه، دانشجویان، صنعت و دانشگاه حضور دارند و دانشجو در کنار آنها آموزش های لازم را می بیند و جذب کار می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه نیازمند بازنگری در اندیشه، رفتار و شیوه های آموزش محور هستیم، اظها کرد: باید از موفقیت‌های بخش آموزش پزشکی در داشتن نظام پایه عرصه در نظام مهندسی هم استفاده کنیم. سیستم ها را باید تغییر دهیم. در دانشگاه آزاد اسلامی این تغییر سیستم ها شروع شده است.

 طهرانچی به بحث آمایش اشاره کرد و افزود: صرفاً با اقبال اجتماعی نمی توانیم دانشجو تربیت کنیم. چون اقبال اجتماعی مربوط به موفقیت یک رشته در دیروز است. ما باید متناسب با فردا کار کنیم. وقتی آمار اشتغال ارائه می شود، باید آقایان و بانوان را از هم جدا کنند، زیرا درصدی از بانوان هدفشان از درس خواندن، اشتغال نیست. بلکه می خواهند متناسب با تعالی زندگی مدرکی داشته باشند.

وی تصریح کرد: تحولات اجتماعی به شدت روی شغل اثر می‌گذارد. به عنوان مثال یک زمانی داوطلبان مهندسی عمران و معماری به خاطر اینکه ساخت و ساز در کشور بالا بود، قابل توجه بود. الان کامپیوتر و در حوزه علوم انسانی تربیت بدنی بسیار قابل توجه متقاضیان است. بخشی از این جا به جایی تابع سبک زندگی است. در مطلوبیت آمایشی، هر سرزمینی مشخصات خودش را دارد.  

طهرانچی درباره سیستم هدایت تحصیلی دانش آموزان اظهار کرد: باید در آموزش و پرورش استعدادهای جوانان را کشف کنیم. بدترین وضعیت این است که فرد بعد از پایان کارشناسی متوجه شود که مناسب رشته‌ای که تحصیل کرده، نبوده است. باید فشارهای اجتماعی غلطی که از سوی برخی خانواده ها به دانشجویان تحمیل می‌شود، حذف شود. به عنوان مثال قرار نیست همه پزشک شوند.

* دانشگاه آزاد ۳۰هزار دانشجوی کشاورزی دارد

وی با تأکید بر اینکه هنوز کارکردهای صحیح از عملکرد دانشگاه‌های حوزه غیرپزشکی نتوانستیم به دست بیاوریم، گفت: ما به مهندسی های بسیار جدی مثل مهندسی معدن و مهندسی کشاورزی نیاز داریم که امروز جوانان رغبتی به آن نشان نمی‌دهند، ما یک کشور معدنی هستیم، زندگی حدود ۴ تا ۵ میلیون خانوار ایرانی مستقیماً با کشاورزی است، اما دانشجویان کشاورزی ما بسیار کم هستند. در دانشگاه آزاد اسلامی حدود ۳۰ هزار دانشجوی کشاورزی داریم. اما باز هم خیلی کم است. کشاورزی به شدت فناور محور است. محصول دانشگاه مطابق با نیاز گلخانه و مزرعه نیست. همه این موارد باعث می شود ما در هدایت دانایی به سمت توانایی نتوانیم این چرخه را خوب حرکت دهیم. باید دانایی مان منجر به توانایی فردیمان شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص حذف رشته‌های علوم پایه تأکید کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری، علوم پایه سرمایه است.کشوری که علوم پایه‌اش را جدی نگیرد، از سرمایه تهی می‌شود. وقتی از کامپیوترهای کوانتومی و هوش مصنوعی صحبت می کنیم، بدون شک نیازمند ریاضیات و فیزیک، بسیار قوی هستیم. حذف رشته‌های علوم پایه نه تنها صحیح نیست، بلکه کشور را دچار خسران بزرگی می‌کند.

طهرانچی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا دانشگاه‌ها سیستم هدایت شغلی دارند یا خیر؟ گفت:ما در دانشگاه آزاد این کار را شروع کردیم، دانشجویان در سامانه‌هایی ارزیابی می‌شوند و با صنعت هر شهر در تعامل هستند. محل‌هایی را برای مراجعه دانشجویان به صنعت فراهم کردیم. تعامل و ارتباط صنعت و دانشجو مثل فضاهای جدیدی از کلاس درس است.

وی درباره راهکارهای دانشگاه آزاد اسلامی درباره اشتغال جوانان خاطرنشان کرد: اجرای طرح آمایش و مأموریت گرایی واحدهای دانشگاهی در این راستا صورت گرفته است. متناسب با زیست بوم و مأموریتی که به دانشگاه‌ها می‌دهیم، محیط های تعاملی بین صنعت منطقه، دانشگاه و دانشجو را برقرار
می‌کنیم. دانشجویان تحت عنوان پویش اشتغال به سامانه‌ هایشان در دانشگاه آزاد اسلامی مراجعه کنند. تعداد دانشجویان پویشی به ۳۶ هزار نفر رسیده است که باید این رقم افزایش پیدا کند. دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی نیز در راستای اشتغال جوانان راه اندازی شده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول