اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

رویترز: عربستان خواستار خویشتنداری آمریکا با انصارالله شده است

عربستان سعودی خواستار نشان دادن خویشتنداری از سوی ایالات متحده در هر گونه پاسخدهی احتمالی به اقدامات حوثی‌های یمن (انصارالله) علیه کشتی‌ها در دریای سرخ شده است.

رویترز: عربستان خواستار خویشتنداری آمریکا با انصارالله شده است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک رسانه انگلیسی به نقل از دو منبع آگاه امروز چهارشنبه مدعی شده عربستان سعودی خواستار نشان دادن خویشتنداری از سوی ایالات متحده در هر گونه پاسخدهی احتمالی به اقدامات حوثی‌های یمن (انصارالله) علیه کشتی‌ها در دریای سرخ شده است. 

خبرگزاری رویترز با گزارش این ادعا به نقل از منابعی که اشاره‌ای به نام آنها نشده نوشت ریاض به دنبال جلوگیری از تسری درگیری‌های بین حماس و اسرائیل به دیگر نقاط در منطقه است.

جنبش انصارالله یمن از زمان حملات اسرائیل علیه غزه در حمایت از مقاومت فلسطین چندین عملیات نظامی را در دریای سرخ و دریای مکران علیه کشتی‌های اسرائیلی انجام داده است.  

 «محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله امرو گفته بود که عملیات نظامی نیروهای ارتش ملی یمن تنها علیه کشتی‌های اسرائیلی است و تا زمان قطع تجاوز علیه غزه ادامه خواهد داشت.

وی گفت: ««عملیات نظامی ما در دریای سرخ و دریای مکران تنها کشتی‌های اسرائیلی را هدف قرار می‌دهد. عملیات نظامی ما علیه رژیم اشغالگر تا توقف جنایت‌های این رژیم علیه فلسطینیان ادامه داشته و گسترش خواهد یافت.»

دو منبع مطلع به تفکرات ریاض گفته‌اند در شرایطی که یمنی‌ها حملات به کشتی‌ها در دو هفته گذشته را افزایش داده‌اند هدف پیام ریاض به واشنگتن برای نشان دادن خویشتنداری جلوگیری از تشدید بیشتر تنش‌ها است.

این منبع‌ها که خواسته‌اند نامشان فاش نشود اضافه کرده‌اند عربستان سعودی از رویه‌ای که ایالات متحده تا کنون در پیش گرفته است رضایت دارد.

یکی از این منبع‌ها گفت: «آنها آمریکایی‌ها را در خصوص این موضوع و درباره اینکه چرا درگیری‌های غزه بایستی متوقف شوند تحت فشار قرار دادند.»

کاخ سفید به درخواست رویترز برای اظهارنظر پاسخ نداده است. عربستان سعودی نیز به ایمیل ارسال‌شده از سوی این خبرگزاری را بی‌پاسخ گذاشته است.

رویترز نوشته عربستان سعودی از برقراری آتش‌بس در غزه برای پایان دادن به آنچه این کشور آن را «جنگ وحشیانه» توصیف کرده حماست کرده است و دیپلماسی این کشور منعکس‌کننده سیاست گسترده‌تر ریاض برای تقویت ثبات منطقه‌ای بعد از چندین سال تقابل با ایران و متحدان این کشور است.

عربستان سعودی در سال جاری روابطش با تهران را عادی‌سازی کرد و در تلاش برای خروج از جنگ با ارتش یمن است که نزدیک به ۹ سال به طول انجامیده است. ائتلاف تحت  رهبری عربستان از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داد.

این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است. از زمان آغاز این حملات ده‌ها هزار غیرنظامی یمنی شهید و زخمی شده‎اند.

منابع مورد استناد رویترز گفته‌اند عربستان سعودی در شرایطی که منطقه درگیر جنگ غزه است در تلاش برای پیشبرد روند اتمام جنگ در یمن است و نگران است که جنگ غزه ممکن است این تلاش‌ها را از مسیر منحرف کند. یمن با توجه به مذاکرات مستقیم صلح میان مقام‌های عربستان و انصارالله در حال تجربه کردن آرامشی نسبی است.

خبرگزاری رویترز نوشته حوثی‌های یمن با در اختیار داشتن ده‌ها هزار رزمنده و زرادخانه‌ای عظیم از موشک‌های بالیستیک در حال حاضر به یک نیروی نظامی مهم در شبه جزیره عربستان تبدیل شده‌اند.

رویترز به نقل از منابعی که آنها را «منابعی ارشد» در گروه انصارالله توصیف کرده نوشته حملات این گروه در دریای سرخ بخشی از تلاش‌ها برای اعمال فشار بر واشنگتن جهت پایان دادن به حملات در غزه است. این هدفی است که علاوه بر انصارالله، ایران، عربستان  و دیگر کشورهای منطقه نیز آن را دنبال می‌کنند.

آخرین آمارها از غزه حاکی است در حملات سنگین رژیم اسرائیل بعد از عملیات طوفان‌الاقصی در روز ۷ اکتبر (۱۷ مهرماه) بیش از ۱۶ هزار و ۲۰۰ نفر به شهادت رسیده‌اند. ده‌ها هزار نفر هم در این حملات زخمی شده‌اند.

دفتر اطلاع‌رسانی دولت در غزه روز گذشته همچنین گزارش داد رژیم صهیونیستی از آغاز جنگ علیه غزه، ۱۲۱ مقر دولتی را تخریب کرده و ۶۹ مدرسه را از کار انداخته است.

یکی از منابع مورد استناد رویترز مدعی شده که نمایندگان گروه انصارالله در جلسه‌ای در ماه نوامبر در تهران با مقام‌های ایران درباره حملاتشان صحبت کرده و گفته‌اند قصد انجام «اقداماتی کنترل‌شده» با هدف به پایان رساندن جنگ غزه دارند.

یکی دیگر از منابع ادعایی رویترز هم گفته که جمهوری اسلامی ایران خواستار جنگ تمام‌عیار در منطقه که ممکن است پای این کشور را هم به جنگ بکشاند نیست.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران پیش از این دخالت در این حملات را رد کرده‌اند. «ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز برای چندمین بار تلاش‌های مقام‌های غربی برای متصل کردن حملات گروه مقاومت به ایران را رد کرد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید «جیک سالیوان» شامگاه دوشنبه ۱۳ آذر ماه هدف قرار دادن دو کشتی متعلق به رژیم صهیونیستی توسط انصارالله یمن را به ایران مرتبط دانسته و گفته بود «معتقدیم ایران در نهایت مسؤول آن است». وی همچنین عنوان کرد که آمریکا در حال مشورت با متحدانش برای یافتن پاسخ مناسب به حملات یمن علیه کشتی‌های صهیونیستی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اتهامات سالیوان گفت: «دولت آمریکا با تداوم حمایت بدون قید و شرط از رژیم آپارتاید اسرائیل و ارسال مستمر و گسترده بمب‌ها و سلاح‌های مرگبار به این رژیم، مسؤول اصلی جنایات جنگی جاری رژیم در غزه و کرانه غربی علیه فلسطینی‌ها و مسؤول نهایی وضعیت تنش در منطقه است.»

این دیپلمات ارشد ایرانی بار دیگر تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران در منطقه نیروی نیابتی نداشته و گروه‌های مقاومت در کشورهای منطقه کاملاً مستقل و بنا بر صلاحدید و تصمیم خود در ارتباط با امنیت کشورهای خود و یا حمایت از ملت مظلوم فلسطین عمل می‌کنند.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روز هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغال فلسطین و نزدیک به دو دهه محاصره غزه و زندان و شکنجه هزاران فلسطینی عملیات موسوم به «طوفان الاقصی» را آغاز کرد.

این عملیات یکی از مرگبارترین حملات علیه این رژیم بود. مبارزان حماس در چند نقطه از حصارهای مرزی به داخل اراضی اشغالی نفوذ کردند، به روستاها یورش بردندو علاوه بر کشتن رساندن شمار زیادی از اسرائیلی‌ها، شماری از آن‌ها را به اسارت گرفتند.

رژیم صهیونیستی در پاسخ به این عملیات، حملات سنگینی را علیه غزه آغاز کرد و این منطقه را تحت محاصره کامل قرار داد. با وجود این، آن‌طورکه تحلیلگران می‌گویند، عملیات طوفان‌الاقصی شکست امنیتی-سیاسی بزرگی را به اسرائیل تحمیل کرده است.

رسانه‌های اسرائیل و برخی از رسانه‌های غربی در گزارش‌هایی که ظاهراً با هدف جبران شکست اطلاعاتی-امنیتی اسرائیل در افکار عمومی منتشر می‌شوند مدعی شده‌اند که دستگاه‌های امنیتی اسرائیل متوجه قصد حماس برای انجام عملیات شده بودند اما نشانه‌های آن را نادیده گرفته بودند.

هفته گذشته روزنامه نیویورک‌تایمز مدعی شد مقام‌های اسرائیل یک سند ۴۰ صفحه‌ای که حاوی برنامه‌های حماس برای حمله به اسرائیل بودند را مشاهده کردند اما با بیان اینکه اجرای این برنامه برای حماس بسیار دشوار است به آن توجهی نکردند. همچنین ادعا شده گروهی از زنان ارتش اسرائیل هم درباره احتمال حمله حماس هشدار داده بودند اما این هشدارها هم مورد بی‌توجهی قرار گرفت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول