اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

تیشه لج و لجبازی بر پیکر بی‌رمق بیمارستان «مسیح» کرمانشاه

بیمارستان مسیح کرمانشاه با قدمتی 107 ساله این روزها حال خوشی ندارد؛ میراث فرهنگی استان اعلام کرده که همه جوره در راستای حفظ و مرمت بنا حاضر به همکاری با مالک آن است، حتی در بحث گردشگری سلامت هم اعتبارات خوبی برای آن هزینه خواهد کرد.

تیشه لج و لجبازی بر پیکر بی‌رمق بیمارستان «مسیح» کرمانشاه

خبرگزاری فارس- کرمانشاه، پرستو چمنی؛ بیمارستان مسیح مربوط به اواخر دوره قاجار است و در کرمانشاه، خیابان شریعتی(سه راه شریعتی) واقع شده‌ است. این بیمارستان با حمایت مسیونرهای مسیحی و توسط دکتر بلانش ویلسون «استد» در سال ۱۹۱۶ تأسیس شده‌ است.

پس از بلانش ویلسون دکتر پاکارد به ریاست بیمارستان می‌رسد. وی که پیش از این در میان نستوریان ارومیه فعالیت می‌کرد، در پی درگیری‌های میان ایرانیان و روس‌ها، پس از وقفه‌ای کوتاه فعالیت‌هایش را در کرمانشاه و با بنای بیمارستان وست مینستر از سر می‌گیرد. دکتر پاکارد در ۱۹۴۳ بازنشسته شد و پس از او دکتر باسدیکر ریاست بیمارستان را به عهده داشت. دکتر مرادیان آخرین رئیس این بیمارستان بود که بعدها به بیمارستان مسیح و بیمارستان دکتر مرادیان هم معروف شد.

این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۹۱۴۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است. اما مالک ساختمان که قصد تغییر کاربری آن را داشت در اوایل دهه ۱۳۹۰ اقدام به طرح شکایت کرد و دیوان عدالت اداری نیز ثبت آن را در فهرست آثار ملی ایران ملغی و به نفع مالک ساختمان رأی داد و بدین ترتیب نام بیمارستان مسیح از این فهرست خارج شد.

به دنبال آن اختلاف میان سازمان میراث فرهنگی کرمانشاه و مالک خصوصی ساختمان تداوم یافت و در این مدت ساختمان بیمارستان از حوادث طبیعی مانند زلزله سال ۱۳۹۶ و سیل سال ۱۳۹۸ دچار آسیب شد. اما وقوع یک آتش‌سوزی بزرگ در ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ که به صورت عمدی انجام شد سبب تغییر وضعیت پرونده شد.

پس از آنکه وقوع یک آتش‌سوزی عمدی در بیمارستان مسیح که با هدف تخریب آن صورت گرفت مورد اعتراض گروه‌های مردمی و شخصیت‌های فرهنگی کرمانشاه قرار گرفت، دستگاه قضایی نیز که در ابتدا رأی به خروج بیمارستان از فهرست آثار ملی داده‌ بود ناچار به صدور حکمی مبنی بر احیاء و جلوگیری از تخریب بیمارستان شد و در ۱۹ تیر ۱۳۹۹ به مالک ساختمان هشدار داد که حق تخریب یا آسیب‌زدن به این بنا را ندارد. متعاقب این حکم بیمارستان مسیح در مرداد ۱۳۹۹ برای بار دوم در فهرست آثار ملی ثبت شد.

با این وجود مالک ساختمان بار دیگر به دادگاه شکایت کرد و خواهان خروج بیمارستان از این فهرست شد که در نهایت دیوان عدالت اداری یک بار دیگر حکم به ماندن بیمارستان در فهرست آثار ملی داده و اعلام کرده که مالک بنا حق تخریب و خروج آن از فهرست را ندارد.

 

اختلاف ملک با میراث همچنان ادامه دارد، آنگونه که داریوش فرمانی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه می‌گوید: این بنا به مرمت اضطراری نیاز دارد و این اداره به دنبال حصول توافق با مالک بنا برای انجام این کار و سپس احیای ساختمان بیمارستان و ارائه طرح درآمدزایی از آن است.

وی ادامه داد: بیمارستان مسیح مالک خصوصی دارد که با عدم همکاری مالک با میراث مواجه هستیم، متأسفانه مالک انگیزه‌ای برای ثبت ملی اثر نداشت و تلاش‌های برای خارج شدن از ثبت ملی هم داشت که مجددا با پیگیری‌های صورت گرفته ثبت ملی شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از اعلام همکاری همه جوره میراث فرهنگی با مالک برای حفظ و احیای این اثر تاریخی سخن گفت و تصریح کرد: هرطوری که مالک تمایل دارد، اگر مشتاق به احیا و بازسازی است آماده ارائه کمک‌های بلاعوض و همچنین تسهیلات هستیم، اگر هم نظر بر بحث گردشگری سلامت است از این موضوع علاوه براینکه خیلی استقبال می‌کنیم حتی حاضر هستیم اعتبارات خوبی هم از میراث و هم از دانشگاه علوم پزشکی برای آن هزینه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: خیلی پیگیر احیا و بازسازی این بنا تاریخی هستیم و همچنان پیگیر‌ها و رای‌زنی‌ها با مالک و وکیل مالک ادامه دارد. این بنا چون ثبت ملی است اجازه تخریب ندارد، حتی اگر تخریب هم شود باید به شکل اول ساخته و بازسازی شود.

فرمانی در رابطه با دیگر بناها و بافت‌های تاریخی استان، گفت: مسوولیت حفظ و احیای بافت تاریخی تنها برعهده میراث‌فرهنگی نیست. بیشتر دستگاه‌ها از جمله شهرداری، سازمان راه و شهرسازی، استانداری و فرمانداری‌ها هم در بحث حفظ و احیای بافت تاریخی مسوول هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به برنامه شناسایی خانه‌های تاریخی در استان، افزود: بیش از ۱۰۰ بنای تاریخی(خانه‌های قدیمی) در محدوده شهر کرمانشاه شناسایی شده که در حال تهیه پرونده‌های مربوطه برای ثبت آن‌ها در فهرست آثار ملی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: بحث حفظ و احیای این خانه‌های تاریخی شناسایی‌شده را در بحث مراکز اقامتی، پذیرایی و کارگاه‌های صنایع دستی در دست اجرا داریم تا ضمن نگهداری از آن‌ها کاربری متناسب با شأن اثر در این خانه‌ها قدیمی ایجاد شود.

فرمانی یادآور شد: میراث برای خانه‌های تاریخی که مالک خصوصی دارند؛ حاضر است سالانه اعتبارات بلاعوضی را در اختیار صاحبان این خانه‌ها قرار دهد که به صورت مشترک خانه‌ها بازسازی و احیا شوند.

وی گفت: کسانی که خانه‌های آن‌ها ثبت ملی شده و دارای ارزش تاریخی فرهنگی است به اداره میراث مراجعه و برای دریافت کمک‌های بلاعوض و اعتبارت نسبت به بازسازی و احیای خانه‌های قدیمی اقدام کنند.

پایان پیام/پ/ض

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول