اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

مصرف شیر جلوی جذب ذرات آلاینده معلق را می‌گیرد؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مهم‌ترین ذرات معلق که با دریافت لبنیات به ویژه شیر در ارتباط هستند شامل سرب و جیوه و کادمیوم است و اگر این ذرات در هوا منتشر شوند با مصرف شیر می‌توان از جذب این آلاینده‌ها جلوگیری کرد.

مصرف شیر جلوی جذب ذرات آلاینده معلق را می‌گیرد؟

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، اکبر رنجبرزاده معاون اجتماعی و امور مجلس سازمان نظام پزشکی ایران در برنامه «صبح و گفتگو» رادیو گفت وگو درباره ارتباط آلودگی هوا و مصرف لبنیات اظهار کرد: مطالعات در این زمینه نشان می‌دهد که رابطه معناداری بین مصرف لبنیات و مونوکسید کربن و آلودگی هوا وجود ندارد.

وی افزود: آنچه که رعایت رژیم به ویژه لبنیات را در کاهش اثر سمی آلاینده‌های هوا دارای اهمیت می‌کند ارتباط با ذرات معلق در هواست و این آلودگی در کلانشهر‌ها عمدتاً توسط وسایل نقلیه تولید می‌شوند.

معاون اجتماعی و امور مجلس سازمان نظام پزشکی ایران گفت: منشأ اصلی آلودگی هوا در کلانشهر‌ها وسایل نقلیه هستند که ذرات آلاینده را منتشر می‌کنند و اینجاست که مصرف لبنیات می‌تواند مؤثر باشد.

رنجبرزاده اظهار کرد: مهم‌ترین ذرات معلق که با دریافت لبنیات به ویژه شیر در ارتباط هستند شامل سرب و جیوه و کادمیوم است و اگر این ذرات در هوا منتشر شوند با مصرف شیر می‌توان تا حدودی از جذب این آلاینده‌ها جلوگیری کرد.

در ادامه برنامه، سهراب متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: شیر به خاطر غلظت کلسیم بسیار بالایی که دارد می‌تواند از جذب عناصر دو ظرفیتی مانند سرب به خون انسان جلوگیری کند و به همین دلیل همیشه به ویژه در زمان آلودگی هوا توصیه می‌شود روزانه ۲ لیوان شیر مصرف شود.

وی افزود: مطالعات نشان می‌دهد کسانی که در کارخانه‌هایی کار می‌کردند که با سرب در ارتباط بودند و روزی ۲ لیوان شیر مصرف می‌کردند اثر سرب بر سیستم عصبی آن‌ها خیلی کمتر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی متذکر شد: آلودگی هوا فقط در سرب خلاصه نمی‌شود و ذرات دیگری هم هستند و به همین دلیل دریافت آنتی اکسیدان‌ها و میوه‌ها و سبزیجات و دریافت زیاد مایعات در کنار ۲ لیوان شیر یا ماست می‌تواند در این روز‌های آلوده کمک‌کننده باشد.

پایان پیام/


 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول