اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

«طوفان الاقصی» صنعت سینما و تلویزیون اسرائیل را به کما برد

تولیدات سینمایی و تلویزیونی در اسرائیل در پی عملیات طوفان الاقصی در 7 اکتبر تقریبا به حالت تعطیل درآمده و تلاش تهیه‌کنندگان برای روشن‌ کردن دوربین‌ها تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

«طوفان الاقصی» صنعت سینما و تلویزیون اسرائیل را به کما برد

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، از آغاز جنگ در هفتم اکتبر، سالن‌های نمایش در سرزمین‌های اشغالی درب‌های خود را به روی تماشاگران بسته‌اند و تمامی محصولات هنری به استثنای گزارش‌های خبری متوقف شده‌اند.

انجمن تهیه‌کنندگان اسراییل با راه‌اندازی کارزاری در پی جمع‌آوری کمک‌های مالی و مساعدت‌های دیگر هستند تا پروژه‌های خود را از سر بگیرند.

گروهی تازه‌تاسیس به نام «دوستان انجمن تهیه‌کنندگان اسرائیل» که در زمان آتش‌بس موقت اخیر شکل گرفت در بروشوری اعلام کرد «این موضوع مربوط به امرار معاش هزاران خانواده اسرائیلی است و چالش‌های بسیار بیشتری در کوتاه‌مدت و بلندمدت وجود دارد» و از کسانی که قادر به کمک هستند استمداد طلبید.

در همین زمینه مدیرعامل انجمن تهیه‌کنندگان اسرائیل اسویکا گاتلیب به ددلاین گفته است که «حتی در صورت توقف درگیری‌ها، موانع دیگری مانند «فقدان بیمه» و «تعداد کارگرانی که داوطلبانه به عملیات امدادونجات پیوسته‌اند» نیز بر سر راه صنعت سینما و تلویزیون است».

وی همچنین افزود: «تصویربرداری در چنین شرایطی یک ریسک مالی بزرگ است. تهیه‌کنندگان ثروتمند نیستند؛ آنها آدم‌های عادی‌ای هستند که عاشق داستان‌گویی‌اند.»

در حالیکه تا پیش از آغاز درگیری‌ها، هزاران نفر در ده‌ها پروژه مشغول به کار بودند، بسیاری از عوامل فیلم‌ها با ترک صحنه تولید مجبور به کمک ارتش و شهرک‌نشینان شده‌اند و در اموری غیر مرتبط همچون پخت‌و‌پز غذا و توزیع‌شان مشارکت می‌کنند.

ادار شفران، تهیه‌کننده و کارگردان، چند روز پس از عملیات نیروهای مقاومت به اسکرین دیلی گفت: «کل صنعت [سینما] تعطیل شده است. ما در شوک هستیم و دیگر هیچ‌چیز شبیه پیش از جنگ نخواهد شد؛ همه‌چیز تغییر خواهد کرد.»

راتم شمیر، کارگردان سریال «آشوب» نیز به اسکرین دیلی گفت در شرایط فعلی غیرممکن است که بتوانیم در مورد سینما صحبت کنیم.

خالق سریال «الماس‌های خشن»، یوآل یفت، نیز نظری مشابه شفران ارائه می‌دهد. «هیچ‌کس نمی‌تواند به زندگی عادی خود ادامه دهد.» 

او با اشاره به عملیات نظامی حماس که به کشته‌شدن حدود ١,۲۰۰ نفر انجامید، گفت: «حتی نویسندگانی مثل ما هم هرگز نمی‌توانستند چنین سناریویی را تصور کنند.»

صنعت سینما و تلویزیون رژیم صهیونیستی تنها بخشی نیست که دچار مشکل و سردرگمی شده است و بسیاری از مشاغل دیگر نیز از اواسط ماه اکتبر به حالت تعطیل و نیمه‌تعطیل درآمده‌اند.

رژیم صهیونیستی همچنین مجبور شده میلیاردها دلار برای تامین بودجه جنگ علیه نوار غزه وام بگیرد. این در حالی‌ست که ارزش شِکِل اسرائیل در برابر دلار آمریکا به پایین‌تر حد خود در طول حدودا یک دهه اخیر رسیده است.

اخیرا ٣٠٠ اقتصاددان ساکن سرزمین‌های اشغالی در نامه‌ای به نخست وزیر و وزیر دارایی با تاکید بر اینکه اقتصاد اسرائیل دوران سختی را سپری می‌کند، از آنها خواستند «سر عقل بیایند و تدابیر فوری برای جلوگیری از آسیب بیشتر اتخاذ کنند».

رکود اقتصادی قریب‌الوقوع باعث شد تا موسسه رتبه‌بندی مودیز پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی اسراییل در سال جاری را از ٣ درصد به ۲/۴ درصد کاهش دهد. این موسسه رتبه‌بندی در چشم‌انداز بدبینانه سال ۲٠۲۴ نیز رتبه‌بندی تولید ناخالص داخلی این رژیم را حدود یک‌ونیم درصد کاهش داده است.

پایان پیام/ ت 1306

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول