اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

تبدیل ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی همدان به آیش سبز

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی همدان گفت: در استان ۳۰۰ هزار هکتار آیش زرد داشتیم که با طرح جهش تولید به آیش سبز تبدیل می‌شود.

تبدیل ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی همدان به آیش سبز

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، امیر لاهوتیان ظهر امروز در نشست خبری روز جهانی خاک به اقدامات انجام شده در راستای حفظ خاک اشاره کرد و افزود: در طرح جهش تولید در دیمزارها، بیش از ۴۳۰ هزار هکتار برنامه استان است که ماده آلی را افزایش و  فرسایش آبی و بادی را کاهش می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه در این طرح ۳۰۰ هزار هکتار آیش زرد داشتیم که با طرح جهش تولید به آیش سبز تبدیل می‌شود تصریح کرد: توسعه محصولات علوفه‌ای دیم یکی از راهکارهایی است که آیش زرد به آیش سبز بدل شود همچنین کشت گیاهان دارویی، حبوبات، گیاهان علوفه‌ای و... در دستور است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی همدان با اشاره به شور شدن خاک گفت: با استفاده از کودهای شیمیایی به صورت نامتعادل و استفاده از منابع زیرزمینی در اعماق زمین با آب شور، اراضی به سمت شوری می‌رود، اگرچه آموزش‌های ترویجی در راستای جلوگیری از شوری خاک با قوت انجام می‌شود. 

وی ادامه داد: در قانون حفاظت از خاک، تهیه نقشه‌های مدیریت‌پذیری خاک و اجرای الگوی کشت در کشور دیده شده است.

لاهوتیان یادآور شد: اجرای الگوی کشت در استان منابع می‌خواهد که این مهم مصوب شده همچنین در راستای تهیه نقشه‌های مدیریت‌پذیری در مقیاس یک ۲۵ هزارم بررسی صورت می‌گیرد که نیازمند منابع مالی استانی و ملی است.

وی با اشاره به سامانه‌های آبیاری نوین در استان با اینکه تاکنون ۱۶۴ هزار هکتار آبیاری نوین که ۸۱ درصد از اراضی دارای پتانسیل استان را شامل می‌شود اجرا شده است گفت: این مهم حفظ خاک‌ در اراضی کشاورزی را در پی دارد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی همدان خاطرنشان کرد: اجرای سامانه‌های آبیاری نوین تا پایان برنامه هفتم باید به ۶ میلیون هکتار در کشور برسد ادامه داد: استان همدان در این حوزه رسالت خود را به انجام رسانده است.

وی با تاکید بر اقدامات هفته جهانی خاک، همدان را یکی از پنج استان برتر کشوری در برگزاری روز جهانی خاک در سال گذشته عنوان کرد و برگزاری کلاس‌های آموزشی برای دانش‌آموزان در شهرستان‌ها و دهستان‌های استان برای حفظ خاک را در اولویت دانست.

لاهوتیان با بیان اینکه هفته جهانی خاک از ۸ تا ۱۴ آذرماه با شعار "خاک و آب، منشأ زندگی" برگزار می‌شود اظهار کرد: هر روز این هفته به منظور آگاهی‌بخشی عمومی به یک اسم، نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه ۸ آذر با عنوان پایداری خاک و آب، ضامن حیات زمین؛ ۹ آذر، خاک و آب، تغییرات اقلیمی و تاب‌آوری و دهم آذر  با عنوان خاک و آب، آموزه‌های دینی و فرهنگی، ارتقای آگاهی و مشارکت همگانی نامگذاری شده است گفت: ۱۱ آذر نیز روز خاک و آب در آیینه پژوهش، آموزش و فناوری، ۱۲ آذر روز خاک و آب، سلامتی خاک و تنوع زیستی، ۱۳ آذر روز آبخیزداری و حفاظت خاک و آب و ۱۴ آذر روز خاک و آب، منشأ زندگی نامگذاری شده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی استان همدان یادآور شد: هفتمین مراسم استانی گرامیداشت روز خاک نیز روز یکشنبه ۱۲ آذرماه مصادف با هفته پژوهش در دانشگاه بوعلی برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون ایران با ثبت ۲ هزار و ۷۵۶ وقایع اتفاق افتاده و بارگذاری شده در سایت فائو رتبه اول را در دنیا دارد اضافه‌ کرد: خاک یک موجود زنده و پویاست از همین رو تمام تلاش ما در بخش کشاورزی این است که زنده بودن خاک را به منظور تامین حیات موجودات زنده حفظ کنیم.

لاهوتیان بیان کرد: تشکیل یک سانتیمتر خاک مرغوب از ۱۰۰ تا هزار سال زمان‌بر است اگرچه برخی کارشناسان معتقدند این میزان خاک زراعی بین ۸۰۰ تا هزار سال زمان برای تشکیل نیاز دارد.

وی با بیان اینکه حراست از خاک و آب باید مد نظر باشد چراکه امنیت غذایی در گرو حفاظت از آنهاست عنوان کرد: ۶ درصد اراضی کشاورزی کلاس یک و ۲۳ درصد کلاس ۲ است و در مجموع ۲۹ درصد خاک حاصلخیز داریم.

لاهوتیان با بیان اینکه تغییر کاربری‌ها و ساخت و سازها باید خارج از محدوده خاک‌های حاصلخیز صورت گیرد تصریح کرد: این مهم به استثنای گلخانه‌هاست چراکه ایجاد گلخانه‌ها تغییر کاربری محسوب نمی‌شود.

وی به تشریح کشاورزی مدرن در دنیا پرداخت و افزود: برگرداندن خاک علمی نیست و زیر و رو کردن خاک کشاورزی نباید انجام شود، بنابراین خاک‌ورزی کمتر، کشت مستقیم و کشت حفاظتی سبب حفظ خاک می‌شود.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی همدان تأکید کرد: طبق پایش‌ها، ۷۰ درصد از اراضی استان جوان و کمترتوسعه‌یافته‌اند، ۶۰ درصد اراضی با کمبود فسفر، ۳۰ درصد با کمبود پتاسیم، ۳۰ درصد با کمبود مس، ۳۴ درصد با کمبود منگنز، ۸۴ درصد با کمبود روی، ۹۰ درصد با کمبود آهن و ۶۶ درصد با کمبود زیر یک درصد مواد آلی مواجه هستند.

پایان پیام/ ۸۹۰۳۳/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول