اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

جزئیات آماری دریافت پایان‌نامه‌های ثبت شده از سوی دانشجویان

تمام‌متن ۴۴۱ هزار پایان‌نامه‌ و رساله‌ پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج) را ۱۶۲ هزار کاربر، نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار بار در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲، دریافت کردند.

جزئیات آماری دریافت پایان‌نامه‌های ثبت شده از سوی دانشجویان

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بر پایه فصل سوم «آئین‌نامه ثبت و اشاعه پیشنهادها، پایان‌نامه‌ها، و رساله‌های تحصیلات تکمیلی و صیانت از حقوق پدیدآوران در آن‌ها» (شماره ۱۹۵۹۲۹/و مورخ ۶ آذر ۱۳۹۵)، دسترسی آزاد و رایگان به تمام‌متن پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها (پارسا) در پایگاه اطلاعات علمی ایران «گنج» (به نشانی GANJ.IRANDOC.AC.IR)، از سال ۱۳۹۵ و با پرچم‌داری دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های وزارت علوم آغاز شد.

بر پایه این آئین‌نامه؛ اطلاعات کتاب‌شناختی، چکیده، و ۲۰ برگ نخست هر پارسا؛ بی‌درنگ پس از ثبت در ایرانداک در دسترس همگان گذارده می‌شوند. بر این پایه، در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲، دسترسی رایگان به تمام‌متن ۶۵۱.۲۴۸ پایان‌نامه کارشناسی ارشد و ۷۰.۱۶۲ رساله دکتری در «گنج» فراهم بود. در این سال تحصیلی، تمام‌متن ۴۰۱.۱۶۴ پایان‌نامه و ۴۰.۲۹۲ رساله را ۱۶۲ هزار کاربر، نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار بار دریافت کردند.

جدول زیر گنجینه‌های پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج) و آمار دریافت آن‌ها را در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ نشان می‌دهد:

شمار و میانگین دریافت تمام‌متن پارساها در شش سال تحصیلی ۱۳۹۶-۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱-۱۴۰۲ در جدول زیر آمده‌اند. در این سال‌ها، تمام‌متن پارساها، روی هم نزدیک به هفت میلیون و ۶۹۳ هزار بار دریافت شده‌اند.

* دسترسی به تمام‌متن پارساها از یکم دی تا پایان سال ۱۳۹۹ شدنی نبود.

شمار دریافت تمام‌متن پارساها در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ برای هفت گروه آموزشی در جدول زیر آمده است. همان‌گونه که در این جدول دیده می‌شود، بیشترین پارساهای دریافت شده برای گروه آموزشی علوم انسانی بوده‌اند.

کاربران در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲، تمام‌متن پارساهای ۵۶۱ مؤسسه را دریافت کرده که بیشترین آن‌ها از دانشگاه تهران بوده‌اند. دانشگاه‌های تربیت مدرس، فردوسی مشهد، علامه طباطبایی و آزاد اسلامی (تهران مرکزی) نیز در جایگاه‌های دوم تا پنجم هستند.

شمار دریافت تمام‌متن پارساهای ۱۰ مؤسسه نخست در جدول زیر آمده است:

شمار دریافت تمام‌متن پارساها برای ۲۰ رشته نخست در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ در جدول زیر آمده است. همان گونه که این جدول نشان می‌دهد، بیشترین دریافت تمام‌متن پارسا برای رشته روان‌شناسی بوده است و رشته‌های مدیریت، حقوق، علوم تربیتی، و الهیات و معارف اسلامی نیز در جایگاه‌های دوم تا پنجم هستند.

کاربران «گنج» تمام‌متن ۴۴۱.۴۵۶ پارسا را در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ دریافت کرده‌اند. جدول زیر ۲۰ پارسا (۱۹ پایان‌نامه و یک رساله) را نشان می‌دهد که کاربران بیش‌تر از دیگر پارساها دریافت کرده‌اند.

دسترسی آزاد و رایگان به تمام‌متن پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد پس از ۱۸ ماه و رساله‌های دکتری پس از ۳۰ ماه از زمان دفاع، برای همگان در «گنج» فراهم شد. کاربران می‌توانند در هر هفت روز، تمام‌متن پنج پارسا را دریافت (دانلود / مشاهده) کنند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول