اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

فارس من| لبِ دریا نشستگانِ تشنه لب؛ برای آب شرب منتظر پیمانکار باشید

مدیر اداره آب و فاضلاب شهرستان نی ریز گفت: در راستای حل مشکلات آب شرب روستاهای بخش «قطرویه» در این شهرستان ، پروژه آبرسانی از سد چشمه عاشق طی سه سال گذشته در حال انجام است که تاکنون 18 کیلومتر اجرایی شده و سه کیلومتر دیگر در مرحله انتخاب پیمانکار است.

فارس من| لبِ دریا نشستگانِ تشنه لب؛ برای آب شرب منتظر پیمانکار باشید

به گزارش خبرگزاری فارس از نی ریز، موضوع کم آبی و  کاهش منابع آب چند سالی است که در اکثر نقاط کشور  مطرح بوده البته  مناطقی که روزی جز مناطق پرآب  نیز بوده اند با این چالش مواجه اند. 

در این میان خشکسالی و کاهش بارندگی طی سالیان اخیر ضربات سهمگینی به آب‌های زیر زمینی مخصوصا مناطق گرم سیری و خشک ، وارد کرده است.

مصرف بی رویه ، هدر رفت آب،  شبکه های انتقال فرسوده و  کاهش شدید بارش باران موجب شده در بسیاری از نقاط آب نه اینکه فقط کم باشد بلکه جیره بندی هم شود.

در شهرستان نی ریز مجموعه روستاهای «کارگاه و رودخور» که در مجموع حدود ۲۵ روستا هستند، بیش از 10 سال است که با مشکل کم آبی مواجه اند و البته این کم آبی در سالهای اخیر که نزول باران نیز کاهش یافته، بسیار ملموس‌تر است .

اهالی روستای «رودخور» به دلیل شرایط کم‌آبی در این منطقه، پویشی با عنوان «کمبود آب شرب در روستای رودخور استان فارس» را در فارس من به ثبت رسانده و درخواست پیگیری داشتند.

در سایه انفعال مسؤولان؛ اینجا آب از زمین به آسمان می بارد!

مردم محروم و تشنه این منطقه در حالی از آب آشامیدنی بهداشتی لوله کشی طی سالیان گذشته محروم بوده اند که حداقل می‌توان گفت بیش از ۵ سال است در کمتر از 10 کیلومتری این منطقه  در  کنار انبوهی از آب ذخیره شده پشت سد چشمه عاشق روزگار می‌گذرانند و اصطلاحا بر لب دریا تشنه لب نشسته اند  و در کمال تعجب باید گفت آبی که در همه نقاط کشور به التماس از زیر زمین میکشند و مصرف می‌کنند، در این منطقه به دلیل انفعال مسؤولین وزارت نیرو در بهره وری کامل از سد چشمه عاشق و ساخت تصفیه خانه، آب تبخیر شده و در مقابل دیدگان مردم تشنه  به آسمان می‌رود و دست هیچ کسی به آن نمی رسد. 

چه محرومیتی از این بالاتر که ببینی هر روز و هر هفته و هرسال چندین میلیون مترمکعب آب ذخیره شده پشت سد به خاطر کم توجهی مسؤولین ارشد استانی تبخیر می‌شود اما مردم تشنه لب نمی‌توانند از آن بهره ای ببرند .

آنچه گفته شد البته داستانی غم انگیز بود که تا حدود سه سال قبل، هیچ کس به آن توجهی نداشت اما در میان این محرومیت، ذکر این نکته امیدوار کننده نیز لازم است که طی سه سال گذشته با هم افزایی که طهماسبی، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بسیج سازندگی سپاه پاسدارن و شرکت فولاد غدیر نی ریز و هم چنین وزارت نیرو بوجود آورده توانسته مردم محروم مجموعه روستاهای رودخور را امیدوار به آینده ای روشن در زمینه آبرسانی و بهره مندی از آب شرب شیرین بهداشتی کند.

سخن از پروژه ای در حدود 100 میلیارد تومان است که به طول حدود 18 کیلومتر از سه سال پیش با همت مسؤولین  و بخش خصوصی و پیگیری نماینده مجلس آغاز شده که در این پروژه ۱۳ کیلومتر لوله گذاری از تصفیه خانه موقت تا روستاهای مسیر توسط بسیج سازندگی  و شرکت آبفا فارس ، پنج کیلومتر لوله گذاری از سد تا تصفیه خانه موقت توسط شرکت فولاد غدیر و مطالعه و طراحی  یک پکیچ کامل تصفیه خانه توسط وزارت نیرو انجام شده و 2 عدد فیلتر شنی که قسمت اصلی پکیج تصفیه می باشد به محل پروژه انتقال داده شده و از این پروژه  تنها نصب وراه اندازی پکیج تصفیه خانه باقی مانده ،این به آن معناست که مردم روستاهای همیشه تشنه بخش قطرویه در یک قدمی آبرسانی پایدار و بهداشتی قرار دارند.

اجرای پروژه آبرسانی به روستاهای قطرویه

به همین منظور قزل بیگلو مدیر اداره آبفا نی ریز،در گفتگو با خبرنگار فارس گفت : مجموعه کارگاه و رودخور شامل 25 روستا و تعداد 1500 مشترک می باشد که از سال‌های  پیش به دلیل بروز خشکسالی و کاهش آبدهی چاه‌ها با کمبود آب شرب مواجه هستند و آبرسانی به روستاهای مذکور به صورت جیره بندی است.

 وی افزود: بعضی از مشترکین و اهالی که در مواقعی از سال با کمبود بیشتری مواجه می شوند خصوصا مدارس و مراکز بهداشتی ، آب مورد نیاز آنان از طریق تانکرهای آبرسانی سیار توسط امور آبفا شهرستان نی ریز خارج از نوبت و جیره بندی تامین می گردد. 

مدیر آبفای نی ریز گفت: از سال گذشته با واگذاری یک حلقه چاه آب شرب متعلق به سد چشمه عاشق به آبفا شهرستان و در مدار قرار گرفتن آن بعد از عملیات کف شکنی و تجهیز مجدد آن جهت کمک به تامین قسمتی از کمبود آب روستاهای بخش قطرویه، مجموعه رودخور نیز از آن بهره مند شده و زمان بندی توزیع آب کوتاه تر شده است‌.

مدیر آبفای نی ریز ادامه داد: جهت رفع اساسی مشکل آب شرب روستاهای بخش قطرویه که روستاهای مجموعه رودخور و کارگاه را نیز شامل می شود، پروژه عظیم آبرسانی از سد چشمه عاشق از سه سال قبل با پیگیری نماینده مجلس در حال اجرا می باشد که حدود 18 کیلومتر از خط انتقال آن از محل سد به سمت روستاها اجرا شده و مناقصه عملیات تکمیلی شامل احداث پکیج تصفیه آب  و 3 کیلومتر خط انتقال نیز  در حال برگزاری بوده  و به زودی پیمانکار مشخص و پروژه تکمیل خواهد شد.

قزل بیگلو ابراز امیدواری کرد که این پروژه به عنوان بزرگترین پروژه آبرسانی در بخش قطرویه شهرستان نی ریز امید به زندگی و رضایتمندی مردم را افزایش دهد و خاطرات تلخ خشکسالی و کم آبی های اخیر را از ذهنها پاک کند.

وی گفت: مردم ولینعمت ما هستند پس وظیفه ما رسیدگی به مشکلات ایشان است اما این را هم باید بدانیم که بیشتر حل مشکل کم آبی خصوصا در مناطقی که کمترین میزان مصرف در آب را دارند مربوط به کاهش نزول باران است. 

قزل بیگو خاطرنشان کرد: البته در مورد روستاهای بخش قطرویه، وجود سد چشمه عاشق و ذخیره آبی که قطعا شرب این روستاها را پاسخگو است، هیچ توجیهی برای این مشکلات باقی نمی‌گذارد.

به گزارش فارس، هر چند مسؤولان در سه سال اخیر، به جد پیگیر حل مشکل کم آبی روستاها به صورت پایدار و اصولی بوده اند اما سئوال اینجا است که این همه تعلل تا اجرای این طرح در سال‌های قبل از اجرای این پروژه‌ برای چه بوده است؟ 

پاسخ این همه هدر رفت آب پشت سد چشمه عاشق را کدام مسؤول میدهد و ترک فعل چه کسانی موجب شده با تکمیل نشدن زنجیره بهره وری از سد چشمه عاشق ، سالها میلیونها متر مکعب آب بدون راه دسترسی استفاده مردم تبخیر شود و این همه نارضایتی و مشکلات گریبان مردم را بگیرد ؟

گزارش: محمدمهدی توکل

پایان پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول