اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان غربی

«هنر جهادی» در خدمتِ «جهاد هنری»؛ روایتی از حضور هنرمندان بسیجی در مناطق محروم ارومیه

نام گروه‌های جهادی معمولا با ساخت خانه برای محرومان و نیازمندان، امداد برای سیل‌زدگان و زلزله‌زدگان و یا ساخت پل یا راه برای یک روستا اجین شده است. اما گروه هنری افلاکیان در شهر ارومیه زمینه دیگری برا فعالیت‌های جهادی خود برگزیده‌اند و آن اجرای تئاتر در مناطق محروم و آموزش رایگان به علاقه‌مندان این حوزه است.

«هنر جهادی» در خدمتِ «جهاد هنری»؛ روایتی از حضور هنرمندان بسیجی در مناطق محروم ارومیه

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، نام گروه‌های جهادی معمولا با ساخت خانه برای محرومان و نیازمندان، امداد برای سیل‌زدگان و زلزله‌زدگان و یا ساخت پل یا راه برای یک روستا اجین شده است. اما گروه هنری افلاکیان در شهر ارومیه زمینه دیگری برا فعالیت‌های جهادی خود برگزیده اند و آن اجرای تئاتر در مناطق محروم و آموزش رایگان به علاقه‌مندان این حوزه است. 

به همین منظور به سراغ خانم حدیثه راد سرپرست گروه تئاتر افلاکیان ارومیه رفته‌ایم، تا گفتگویی در این زمینه با ایشان داشته باشیم.

فارس: از گروه تئاتر افلاکیان برایمان بگویید.

حدیثه راد: به نام خدای زیبایی‌ها، گروه تئاتر افلاکیان گروه هنری است متشکل از هنرمندان بسیجی که گرد هم آمده‌ و در حال فعالیت هستند. این گروه از سال ۱۳۸۰ آغاز به کار کرده و بیشتر در زمینه هنرهای نمایشی و تعزیه چه در شهر ارومیه و چه در شهرستان‌های آذربایجان‌غربی و یا در سایر استان‌ها فعالیت داشته و نمایش به روی صحنه برده است.

این گروه در جشنواره‌های متعددی شرکت کرده و جوایز بسیاری نیز کسب نموده است. از آخرین جشنواره‌ها که در آن شرکت کردیم، آبان ماه سال ۱۴۰۲ در بخش قصه‌گویی بین المللی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان‌غربی مقام برگزیده شده و به عنوان گروه منتخب به مرحله کشوری با عنوان قصه "این داستان برای نخوابیدن است" راه یافتیم.

 همچنین در پنجمین جشنواره کشوری راهیان نور در اسفند ماه سال ۱۴۰۱ با عنوان نمایش خیابانی" اینجا مادر ایستاده " موفق به کسب مقام شدیم.

فارس: چطور به فکر رفتن به مناطق محروم افتادید؟ کدام مناطق محروم تاکنون رفته‌اید؟

سرپرست گروه افلاکیان: قبل از بیماری کرونا فعالیت‌های جهادی با بچه‌های بسیج هنرمندان داشتیم و به مدارس مناطق روستایی دور دست برای اجرای برنامه می‌رفتیم. ولی در حین همه‌گیری ویروس کرونا و به صورت جدی از تابستان ۱۳۹۹ با مراجعه به مناطق کم برخوردار و با وجود شرایط خاص با تعامل پایگاه‌های بسیج این مناطق کار آموزش و جذب هنرجویان را انجام دادیم.

تصمیم گرفتم زکات هنرم را بپردازم

دلیل اصلی این کار را برایتان بگویم، چون خود بنده بچه حاشیه شهر بودم و کمبودهای زیادی از بابت آموزش داشتم، به همین خاطر تصمیم گرفتم تا زکات هنر خودم را به صورت آموزش در این مناطق بپردازم. و از مناطق حاشیه‌ای و کم برخوردار شهر ارومیه علی الخصوص مناطق المهدی یا اسلام آباد، حاجی پیرلو، حسین آباد،کشتارگاه شروع کرده و مشغول آموزش هنرهای نمایشی و در کنار آن خوشنویسی و نقاشی شدیم.

فارس: در مناطق محروم چه اقداماتی انجام می‌دهید؟

راد: بیشتر آموزش تئاتر و اجرای برنامه و نمایش

فارس: واکنش اهالی آن مناطق و بخصوص بچه‌ها و نوجوانان به حضور شما و فعالیت‌هایتان چگونه است؟

حدیثه راد: در این مناطق بیشتر بچه‌ها و خانواده‌ها از تماشای تئاتر به علت دور بودن از سالن‌های نمایش و همچنین هزینه‌های بالای بلیط نمایش محروم بودند. ولی زمانی که گروه به این مناطق مراجعه کرد با استقبال و شور و شعف خاصی از طرف خانواده‌ها روبرو شد.

آموزش بیش از ۴۰۰ هنرجو در مناطق محروم ارومیه

این مناطق پتانسیل بسیار بالایی از کودکان و نوجوانان با استعداد دارد که هنوز کشف و استعداد آنها شناسایی نشده است.گروه افلاکیان به خود می‌بالد که نزدیک۴۰۰ هنرجو را آموزش داده و توانسته در کنار آموزش هنر، اخلاقیات و تعهدات هنرمندی که با رسالت هنرش که انتقال مفاهیم ارزشمند است، گامی در راستای حفظ ارزشهای انقلاب انجام دهد.

فارس: آیا خاطره جالب یا بخصوصی از این مناطق دارید؟

سرپرست گروه افلاکیان: بله، در یکی از مناطق کرد نشین دو دختر نوجوان که دوقلو نیز بودند، به علت مشکل زمان و مکان کلاس آموزش تئاتر مجبور بودند برای تردد از قبرستان روستا عبور کنند. به همین دلیل از بنده اجازه خواستند تا مادرشان نیز آنها را در این کلاس‌ها همراهی کند و بنده نیز با این موضوع مشکلی نداشتم. از ابتدای شروع کلاس‌ها، مادر دوقلوها بسیار فعالانه برای شرکت بچه‌ها در کارگاه‌های آموزشی در کنارشان بود و مطالب کلاس را در دفتر خود ثبت می‌کرد تا در خانه با فرزندانش تمرین کند.

مادری که گوی سبقت را از فرزندانش ربود

و خدا را شکر پس از اتمام کار آموزش، ما مادری را داشتیم که از دو فرزند خود پیشی گرفته و هم اکنون نیز با ما در گروه تئاتر افلاکیان همکاری مستمر دارد.

غمگین‌ترین لبخند عمرم را زدم

ما در این کار لحظات شیرین و لحظات غمگین بسیاری تجربه کرده‌ایم، یادم می‌آید در برنامه‌ای تصمیم گرفتیم با گروه و با همکاری سازمان بسیج هنرمندان برای یکی از مناطق محروم ارومیه که همیشه با چشمان پر از بغضشان از ما قول جشن می‌گرفتند، یک برنامه کامل همراه با مجری استانی، گروه موسیقی، گروه شعبده بازی و همچنین نمایش طنز برگزار کرده و برای ۲۵۰ نفر کودک و نوجوان محله جایزه تهیه کنیم.

وقتی برای اجرای این برنامه در تابستان ۱۴۰۰ به کانونی که در آن محله بود رفتیم، هنگام برگزاری جشن، بچه‌ها با اشک شوق که در چشمانشان جاری بود دست می‌زدند و این لحظه غمگین‌ترین لبخندی بود که با دیدن اشک بچه‌ها زدم و به خودم قول دادم که این اشک‌ها را به لبخند تبدیل خواهم کرد.

فارس: سخن پایانی؟

راد: ما هر کاری که از توانمان برمی‌آمد انجام دادیم و خواهیم داد. ما توانستیم حداقل لبخند کوچکی را به روی لبان این کودکان بیاوریم، ولی این آموزش‌ها و این کودکان به مانند نهال کوچکی هستند که ما کاشته‌ایم و این نهال نیاز به آبیاری دارد.

هنرجویانی که آموزش دیده‌اند باید آموزه‌های خود را از حالت بالقوه‌ به بالفعل دربیاورند. باید مسئولین علی‌الخصوص اداره فرهنگ و ارشاد و حوزه‌های مرتبط با هنر و فرهنگ و شهرداری‌ها با فراهم کردن بستر مناسب برای جشنواره‌های تئاتر محلات و یا مسابقات فرهنگی و هنری خاص ویژه این شهروندان از این گروه‌های کوچک هنری حمایت کنند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول