اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ذره‌ای مرموز از فضا با انرژی بسیار بالا به زمین رسید

محققان یکی از پرانرژی‌ترین ذراتی که تاکنون به زمین رسیده را شناسایی کردند.

ذره‌ای مرموز از فضا با انرژی بسیار بالا به زمین رسید

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از نوروساینس، محققان یکی از پرانرژی‌ترین ذراتی که تاکنون به زمین رسیده را شناسایی کردند.

پرتوهای کیهانی ذرات پرانرژی هستند که از منابعی در فضا (مانند خورشید) می آیند، اما این کشف اخیر محکم‌تر از هر چیزی است که می تواند توسط منابع شناخته شده در کهکشان ما یا حتی فراتر از آن توضیح داده شود. انرژی این ذره میلیون ها برابر انرژی ذرات تولید شده در شتاب‌دهنده ذرات است.

این ذره در ماه می 2021 (اردیبهشت-خرداد 1400) با استفاده از تاسیساتی به نام آرایه تلسکوپ، واقع در یوتا کشف شد. این تلسکوپ دارای 500 آشکارساز سطحی است که در حدود 776 کیلومتر مربع بیابان پراکنده و برای تشخیص پرتوهای کیهانی طراحی شده اند. از سال 2007 بیش از 30 پرتو کیهانی با انرژی فوق العاده بالا مشاهده شده، اما این قدرتمندترین پرتویی بود که تاکنون کشف شده است.

جان متیوز از دانشگاه یوتا، در بیانیه ای گفت: در مورد ذره جدید، شما مسیر حرکت آن را تا منبعش دنبال می کنید و هیچ انرژی بالایی برای تولید آن وجود ندارد. درواقع منبع آن نامعلوم است»

حتی یک رویداد بزرگ مانند یک ابرنواختر به اندازه کافی قدرتمند نخواهد بود تا ذرات این چنینی را تولید کند و به نظر می رسید که ذره از ناحیه خلا از فضا در لبه کهکشان راه شیری به نام Local Void آمده است.

محققان امیدوارند از امکانات آتی مانند گسترش آرایه تلسکوپ برای یافتن و مطالعه بیشتر این رویدادها و اطلاع از منبع احتمالی آنها استفاده کنند. نتایج این تحقیق در مجله ساینس منتشر شده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول