اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

بیماری‌های قلبی و عروقی عامل 39 درصد مرگ و میر زنجانی ها

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه بیماری‌های قلبی و عروقی عامل ۳۹.۵۸ درصد مرگ و میرها در سطح استان است، گفت: بیماری‌های قلبی و عروقی در جایگاه اول علل مرگ و میر در استان قرار دارد.

بیماری‌های قلبی و عروقی عامل 39 درصد مرگ و میر زنجانی ها

 مشهود تقی‌لو، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان امروز در گفت وگو با فارس با اشاره به اینکه طرح ملی غربالگری قند و فشارخون بالا و همچنین طرح ملی سلامت خانواده برگزار می شود، اظهار داشت: طرح ملی غربالگری قند و فشارخون بالا از ۲۰ آبان در استان آغاز شده و تا ۱۵ آذر ادامه خواهد داشت.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اهمیت تشخیص زود هنگام قند و فشارخون بالا به عنوان عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی افزود: بیماری‌های قلبی عروقی عامل ۳۹.۵۸ درصد مرگ و میرها در سطح استان است و در جایگاه اول علل مرگ و میر در استان قرار دارد.

وی با بیان اینکه جمعیت هدف طرح ملی غربالگری قند و فشارخون بالا طرح افراد ۱۸سال و بالاتر است، خاطرنشان کرد: در استان زنجان، ۷۹۶ هزار و ۳۳۳ نفر مشمول این طرح هستند که لازم است به منظور غربالگری به مراکز جامع سلامت و پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت سطح استان مراجعه کنند.

تقی لو به اندازه‌گیری قد و وزن و محاسبه شاخص توده بدنی و تن‌سنجی در ضمن غربالگری قند و فشار خون اشاره کرد و گفت: همه خدمات در طرح ملی غربالگری قند و فشارخون رایگان است و امیدواریم ۷۰ درصد جمعیت شهرهای بالای ۲۰هزار نفر (که طرح سلامت خانواده در آنها اجرا نمی‌شود) و 100 درصد جمعیت شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و روستاهای استان زیر پوشش این طرح قرار گیرند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان در مورد اقدامات پس از غربالگری، اظهار کرد: بیماران بعد از غربالگری و شناسایی، از طریق سیستم ارجاع به سطح درمانی مربوطه ارجاع می‌شوند و تحت کنترل و درمان قرار می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که از وضعیت فشار خون و قند خون خود مطلع هستند می‌توانند با خود اظهاری در سامانه op.salamat.gov.ir در طرح ملی غربالگری قند و فشارخون بالا مشارکت کنند.

خبرنگار: قنبر رسولی

پایان پیام/2308

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول