اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

عموعابدینی: ارائه مقاله باید با شاگردپروری و اثربخشی همراه باشد

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری استادمحوری، برنامه‌محوری و شاگردپروری را مبتنی بر دانشگاه حکمت‌بنیان و در تمدن ایرانی اسلامی دانست و گفت: یک فرد نباید صرفاً یک مقاله ارائه کند و با آن مقاله کار را تمام شده بداند بلکه باید کنار ارائه مقاله، شاگرد پرورش یابد و خروجی اثربخشی داشته باشد.

عموعابدینی: ارائه مقاله باید با شاگردپروری و اثربخشی همراه باشد

قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس با بیان این سؤال که چگونه می‌توانیم با حفظ رتبه علمی به سمت مقاله‌های علمی موثر هم حرکت کنیم، گفت: استادمحوری، برنامه‌محوری و شاگردپروری مبتنی بر دانشگاه حکمت‌بنیان و در تمدن ایرانی اسلامی است. 

وی افزود: ما از سالیان دور حکیم‌پروری و مرجعیت علمی داشتیم، فقط با حوزه چاپ مقاله یا چاپ یک کتاب مواجه نبوده‌ایم؛ بلکه اینها کنار هم بوده‌اند؛ یعنی هر استاد برای چنین برنامه‌ای برنامه‌ داشت و براساس برنامه‌هایش شاگرد انتخاب و پرورش می‌داد که خروجی‌های این موضوع ابعاد مختلفی پیدا می‌کرد و شاگرد توسعه علمی می‌یافت و راه علم ایجاد می‌شد.  

عموعابدینی در ادامه یادآور شد: کتب و شاگردانی مانند خوارزمی، ابوعلی سینا، غیاث‌الدین کاشانی، زکریای رازی را که از تمدن ایرانی اسلامی بودند در جای جای توسعه علمی دنیا می‌بینیم و بهره گیری از کتب شاعرانی همچون حافظ، سعدی و فردوسی را نیز شاهدیم. 

وی با بیان اینکه مدل مرجعیت در برنامه‌محوری، استادمحوری یا شاگردپروری است، گفت: یک فرد نباید صرفاً یک مقاله ارائه کند و با آن مقاله کار را تمام شده بداند. باید کنار ارائه مقاله، شاگرد پرورش یابد و خروجی اثربخشی داشته باشد. به عنوان مثال ابوعلی سینا در ابتدا حرکت و شروع به درمان می‌کرد یعنی می‌توان گفت که عمل‌اش نافع بوده است. یکی از معانی اصلی دانشگاه حکمت‌بنیان و حکمت خیر کثیره یعنی علم نافع باشد، این علم نافع زمانی خودش را نشان داد که از برنامه‌محوری،  استادمحوری و شاگردپروری، مرجعیت علمی پدید آمد، اینک مرجعیت علمی بر روی شاگرد در نظر گرفته می‌شود و اگر روی کتاب در نظر گرفته شود، کتاب دیده می‌شود؛ اگر روی یک سخنران در نظر گرفته شود، سخنران دیده می‌شود و اگر روی یک مقاله در نظر گرفته شود قطعاً آن مقاله دیده می‌شود. 

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: اساتیدی در سطح کشور و دنیا داریم که یا مقاله ندارند یا مقالات کمی دارند که با روش حکمت‌بنیان توسعه علمی پیدا می‌کنند و علم نافع، ارزش آفرینی و هر حرکت استاد در این شرایط مورد توجه قرار می‌گیرد و دیده می‌شود بنابراین اصل علم، نافع است و خروجی علم نافع هرچیزی بود باید روی آن برنامه‌ریزی کنیم و این موضوع برمی‌گردد به استاد، استادمحوری، شاگردپروری و برنامه‌محوری. اگر این موارد کنار یکدیگر بیایند آن دانشگاه حکمتی است و خیلی از دغدغه‌ها و بحث‌هایی که پیش می‌آید خیلی کمتر خواهد بود. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول