اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

سازمان ملل: بمباران‌های اسرائیل غزه را در شاخص‌های توسعه چند دهه به عقب برد

گزارش‌ نهادهای سازمان ملل و جامعه بین المللی حاکی است که تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه شاخص‌های توسعه را چند دهه به عقب برده و نرخ بیکاری را در این منطقه به 100 درصد رساند.

سازمان ملل: بمباران‌های اسرائیل غزه را در شاخص‌های توسعه چند دهه به عقب برد

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از العربی الجدید، بر اساس گزارش برنامه جهانی غذای سازمان ملل، پس از گذشت قریب به ۵۰ روز بمباران بی رویه نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی، اقتصاد غزه در وضعیت نزولی قرار گرفته است و جنگ، شاخص‌های توسعه در این منطقه محاصره شده را به چند دهه قبل بازگرداند.

حتی قبل از تجاوز رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، توانایی اکثر مردم این منطقه برای به دست آوردن مواد غذایی با قیمت‌های مناسب محدود بود و آنها از ناامنی غذایی رنج می‌بردند، اما وضعیت کنونی به شدت غم انگیز شده است، به ویژه که حدود 80 درصد از ساکنان غزه به نوعی از کمک‌های بین المللی وابسته هستند.

پایگاه خبری اقتصادی CNBC به نقل از مارکو بابیچ، شریک و استراتژیست ارشد گروه «کلاک تاور» (برج ساعت)، گفت: تنها چیزی که اکنون در غزه باقی مانده کمک‌های خارجی است.

وی افزود: اقتصاد غزه به شکل ۱۰۰ درصدی به دو منبع درآمد وابسته است که اولی کمک‌های خارجی و دیگری دسترسی به بازار کار در سرزمین‌های اشغالی است که این مورد دوم از  زمان تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی  تا زمان نا معلومی متوقف شده است.

در گزارشی که مرکز سیاست اقتصادی فلسطین در رام الله منتشر کرد، آمده است که غزه اکنون با ۱۰۰ درصد نرخ بیکاری بالاترین نرخ بیکاری را دارد و  قبل از جنگ این میزان ۴۰ درصد بود که یکی از بالاترین نرخ‌های بیکاری در جهان بوده است  و اقتصاد نوار غزه به دلیل آنچه اتفاق افتاد، به طور نامحدود متوقف شده است.

بر اساس گزارش سازمان بین المللی کار با گذشت قریب به ۵۰ روز از جنگ غزه ساکنان غزه حداقل ۱۸۲ هزار شغل یا تقریباً ۶۱ درصد از نیروی کار خود را از دست داده اند. برنامه توسعه سازمان ملل، یکی دیگر از آژانس‌های سازمان ملل هم بر اساس ارزیابی خود مبتنی بر شاخص‌های اقتصادی، بهداشتی و آموزشی، پیش بینی کرده است که توسعه در غزه بین ۱۶ تا ۱۹ سال به عقب بازگشته است.

در این گزارش آمده است: از سال ۲۰۰۷، غزه با دیوارهای بتنی و حصار سیم خاردار رژیم صهیونیستی محاصره شده است و این افزون بر محاصره دریایی و هوایی این منطقه است و سازمان ملل، اسرائیل را  رژیم اشغالگر سرزمین‌های فلسطینی در کرانه باختری و نوار غزه برمی‌شمرد.

صندوق بین المللی پول هم اذعان دارد که رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۰۸ با محاصره نوار  غزه و تجاوزهای نظامی مکرر علیه این منطقه اقتصاد نوار غزه را تهی کرده است، رشد اقتصادی ناچیزی هم که قبل از محاصره این منطقه وجود داشت در 15 سال گذشته آن را از کرانه باختری عقب‌تر برد.

مارکو بابیچ همچنین می‌گوید: بیش از ۶۵ درصد از جمعیت قریب به دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفری نوار غزه که در زمینی به مساحت ۱۴۰ مایل مربع بین اسرائیل(سرزمین های اشغالی) و مصر زندگی می‌کنند، زیر ۲۴ سال سن دارند  و چیزی که در حال حاضر مهم‌تر است، دستیابی به توافق برای پایان دادن به این جنگ شمرده می‌شود.

وی همچنین گفت که احتمالا کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی برای تداوم موجودیت غزه دست به کار شده و به بازسازی آن کمک کنند.

در همین حال آتش‌بس موقت چهارروزه بین رژیم صهیونیستی و جنبش مقاومت حماس در نوار غزه از ساعت ۷ صبح دیروز جمعه بیست و چهارم نوامبر اجرایی شده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول