به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، کمدی این روزها پر مخاطبترین ژانر سینمای ایران است، فیلمهایی که شاید بعضا برای یک روز خانوادگی مناسب نباشند و مفاهیم اخلاقی خوبی نداشته باشند.
شاید سخنترین کار در ساخت کمدی نوشتن فیلمنامهای است که حاوی محتوای مناسب نیز باشد.
محمود گبرلو منتقد سینما در نقدی در رابطه با فیلم «هتل» این فیلم را اثری با محتوا توصیف کرده است. متن گبرلو را در ادامه میخوانید.
«هتل» پیام تحکیم بنیان خانواده بر مبنای تعهد و اخلاق است
معمولا منتقدان برای نوشتن درباره فیلمهای کمدی که در حال حاضر در حال نمایش در سینمای ایران است اکراه دارند. بقول مرحوم استاد عالمی آنقدر فیلم خوب وجود دارد که اصلا وقتی برای دیدن فیلم بد نداریم.
خوشحالم مسعود اطیایی کارگردان فیلم «هتل» همیشه در
گسترش اقتصاد سینما تلاش میکند و قابل احترام است، اما نتوانستم با اکثر آثارش ارتباط بگیرم تا آنکه فیلم "هتل" را دیدم!
فیلم «هتل» از لحاظ فرم ساختار و فیلمنامه خیلی تمیز و مرتب در آمده و از آن لذت بردم.
این فیلم سینمایی وضعیت زندگی زوجهایی را نشان میدهد که گاه یک مرد متاهل و یا گاه دختران نا آگاه بخاطر عدم صداقت و دروغگویی، پایههای مستحکم روابط زناشویی را تخریب و منجر به گسست و بیاعتمادی در جامعه خانواده پسند میشوند.
فیلمنامه در ارابه قصهای مستحکم، شخصیت پردازیهای محکم و همچنین طراحی موقعیتهای دلهرهآور و ایجاد اضطراب در دل تماشاگر که مبادا با رودرو قرار گرفتن شخصیتها، روایت خیلی زود و شلخته به پایان برسد، همراه با کارگردانی دقیق و سنجیده بخصوص شیوه میزانس و طراحی موقعیت دوربین و همچنین هدایت درست بازیگران در کلام و چهره از ویژگیهای مثبت فیلم «هتل» است.
برخی اغراقهای صورت گرفته مثل رفتار پدر دختر و یا همسر مدیرعامل در عشق ورزی و محبت منطقی و در صدد انتقال درست این پیام به تماشاگر است که او را به تحکیم خانواده بر مبنای تعهد و اخلاق و نشانههای بداخلاقی و خیانت طرفین و پیدا کردن زندگی بهتر سوق دهد.
نکته مهم دیگر فاصله گرفتن فیلمنامهنویس و کارگردان و حتی سایر اجزا فیلم، از موقعیتهای غیر اخلاقی و یا شوخیهای کلامی اروتیک است که در برخی آثار کمدی باب شده که یک موقعیت مثبت و موثر برای «هتل» محسوب میشود.
این فیلم برای زوجهای جوان و یا والدینی است که همراه با لحظات مفرح و شاد، راه صحیح زناشویی مستحکم را بیاموزند تا مبادا با بوالهوسی و مشکلات اقتصادی و نادانی راه غلط و فریب کارانهای را در پیش بگیرند. تماشاگر هم مطمئن باشد اگر بطور اتفاقی فرزندان همراهشان باشد شرمنده و متضرر نمیشود چون در مجموع فیلم هتل سالم و سلامت
است.
اینکه فیلمنامه از کجا برگرفته شده و چه افرادی در موفقیت کارگردان نقش داشتند و ضعفهای جدی هم بخصوص در بازیگری وجود دارد جای خود، بحث جدی دارد.
واقعا پژمان جمشیدی نابغهای در سینمای کمدی ایران است هر چند گاهی خودش را تکرار میکند. و خانم رامین فر هم هر کجا باشد خوب میدرخشد.
پایان پیام/