اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

برگزاری هفته‌ فرهنگی ایران و ترکمنستان نشان از تعامل نخبگانی بین دو ملت است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه برگزاری متقابل هفته‌های فرهنگی دو کشور تمدن ساز ایران و ترکمنستان نشان از تعامل نخبگانی بین دو ملت است گفت: مردم و نخبگان و اهالی فرهنگ ایران و ترکمنستان با گذار از مسیر محدود نمادها، عبارات و ابزارها به بهشت بیکران همدلی رهنمون شده‌اند.

برگزاری هفته‌ فرهنگی ایران و ترکمنستان نشان از تعامل نخبگانی بین دو ملت است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین  افتتاح هفته فرهنگی ترکمنستان در اصفهان گفت: با نگاه به گذشته پرافتخار و غرور انگیز ایران فرهنگی و ایران باستانی درخواهیم یافت این مردم در تمامی عرصه‌ها خصوصاً در گستره ،علم ،ادب ،فرهنگ هنر ایجاد رشد و گسترش تمدن بشری و همچون خورشیدی در آسمان تاریخ بشر، فروزان بوده و هست و این بالندگی و نمو بدون وقفه ادامه دارد.

وی ادامه داد: آفرینش انسان یکی از زیباترین جلوه‌های خدای بزرگ است تا جایی که وجود باریتعالی، تنها در یک جا و آنهم بعد از خلق این پدیدار بی بدیل خود را تحسین کرده و از این جهت است که صفت خلاقیت در کنار زیبا آفرینی و زیباجویی همراه با روح الهی، در کالبد بشر تجلی یافته و هر یک از فرزندان آدم، توان آن را دارد تا خود را به جلوه‌گاهی کامل از جمیع صفات جمال آفرینندگی خدای بزرگ تبدیل کند.

اسماعیلی افزود: ادیب، شاعر و هنرمند هر یک در واقع انسانهایی هستند که توانسته‌اند جلوه‌ای از این صفت نیک خدای بی‌همتا را در وجود خود پیدا و آن را از دریچه کلام قلم و ضرباهنگ اندیشه و نیز دستان هنرآفرین خود به نمایش بگذارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: برگزاری متقابل هفته‌های فرهنگی دو کشور تمدن ساز و فرهنگ گستر ایران و ترکمنستان نشان از اراده عظیم مقامات عالی دولت و حاکمیت فرهنگ دوست این دو کشور برای تعامل نخبگانی بین دو ملت دارد و توانسته است مردم ما خصوصا نخبگان و اهالی فرهنگ ایران و ترکمنستان را در کنار همدیگر بنشاند تا با گذار از مسیر محدود و تنگ، نمادها، عبارات، کلمات و ابزارها به بهشت بیکران و بی بدیل همدلی رهنمون شود.

وی ابراز داشت: ارتباط نخبگان هنری و ادبی ترکمن و ایرانی و برگزاری متقابل مراسم پربار هفته های فرهنگی جمهوری ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران با استقبال بسیار خوب و کم نظیر مردم هر دو کشور مواجه شد و توانست ذهن دل و دیدگان مردم را با بخشی از ظرفیتها و زیبایی‌های اهل فرهنگ و ادب آشنا و به آن علاقمند سازد.

اسماعیلی اضافه کرد: نمادهای فرهنگی و هنری این سرزمین از جلوه‌های فرهنگ، فردی، اجتماعی دلیل بر آن است که مردمان این دیار نیکی را نه در ظاهر بلکه در روح و روان جامعه و افراد آن ساری و جاری می‌داند و زنده نگه داشتن این روح در کالبد اجتماع یقیناً موجب بالندگی پویایی و تعالی افراد آن نیز خواهد شد.

وی اظهار داشت: شعر و ادب پارسی به عنوان یکی از رشته های پیوندی دو ملت ایران و ترکمنستان است و در نظم و ترتیب کلمات و مصرع‌ها خود را به جهان عرضه کرده اکتفا کرده و تجسم سایر جلوه های فرهنگ ایرانی را به اهل خرد و هنر حاضر در جمعمان بسپارم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: امروز با نگاه حسرت آمیز به جغرافیای اطرافمان از جمله در غزه مظلوم شاهدیم که دورافتادگی انسان از لطافت فطری موجب شده که خوی حیوانی و درنده گری برآمده از خودخواهی صهیونیسم ظالم نه تنها جسم انسانها و زنان و کودکان بیگناه را دریده بلکه روح انسانیت را نیز به سرپنجه ظلم و خودخواهی رنجور و زخمی کرده است.

وی با بیان اینکه این خشونت و بدذاتی در نتیجه دوری از فرهنگ مبتنی بر فطرت پاک و ذات الهی به وجود آمده است  گفت: خود بزرگ بینی نژادی و حتی ایدئولوژیک در کنار تفوق خواهی ظالمانه بلایی است که انسان امروزی به آن مبتلا شده و تنها راه نجات از این بیماری مهلک بازگشت به فطرت الهی و ذات نوع دوستی انسان است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: دولت سیزدهم حسب رهنمودهای موکد رهبر فرهنگ دوست و ادیب نواز جمهوری اسلامی ایران حضرت آیت الله خامنه‌ای، عزم و تصمیم بسیار جدی برای گسترش و تعمیق روابط با همسایگان، خصوصاً در حوزه فرهنگ را در سرلوحه برنامه‌های خود دارند که امید است با همراهی زیر مجموعه های دو دولت این امر به طور عملی تحقق و گسترش بیشتری را شاهد باشد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول