اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

عزم قزاقستان و قرقیزستان برای گردش مالی 2 میلیارد دلاری

قزاقستان و قرقیزستان قصد دارند حجم تجارت متقابل دوجانبه را از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار به ۲ میلیارد افزایش دهند.

عزم قزاقستان و قرقیزستان برای گردش مالی 2 میلیارد دلاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آستانه، قزاقستان و قرقیزستان قصد دارند حجم تجارت متقابل را از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون  دلار به ۲ میلیارد افزایش بدهند.

لجستیک، حمل‌ونقل، پروژه‌های مشترک، بخش مالی، کسب‌وکارهای کوچک و متوسط تنها بخش‌هایی از اقتصاد هستند که این دو کشور همکاری مثمرثمری دارند.

از نظر حجم مبادلات تجاری مشترک در فضای اوراسیا، قزاقستان در حال حاضر دومین کشور پس از روسیه بالاترین مبادلات تجاری را با قرقیزستان دارد.

امسال، تعامل میان دو کشور در مورد مسائل انرژی به ویژه، ساخت بخش «کازارمانسکی» نیروگاه برق آبی «نارین» و ساخت نیروگاه‌هایی که از منابع انرژی جایگزین استفاده می‌کنند، تشدید شده است.

به گفته تحلیلگران قرقیزستانی، سرمایه گذاری‌های گسترده بخشی از یک تلاش سیستماتیک برای ایجاد فضای کسب‌وکار منطقه‌ای مطلوب است.

«تاتتیبوبو ارگشبایوا» مدیر اجرایی جامعه وکلا قرقیزستان گفت: اکنون، از میان تمام کشورهای آسیای مرکزی، تنها قزاقستان دارای دادگاهی در مرکز مالی بین‌المللی «آستانه» است که به تعیین نقش دادگاه‌های داوری کمک می‌کند و همچنین به جذابیت سرمایه‌گذاری کمک می‌کند. تا به امروز، 97 تصمیم قبلاً توسط دادگاه AIFC اتخاذ شده است که در آن تجار و کارآفرینان از 27 کشور درخواست کرده‌اند.

به نوبه خود، شرکت‌های قرقیزستانی به طور فعال در حال توسعه بازار قزاقستان، اما بالاتر از همه در مناطق مرزی هستند. به طور خاص، در سال 2024 برنامه ریزی شده است که یک مرکز لجستیکی بزرگ در منطقه ژامبیل، در منطقه گذرگاه مرزی «قره سو» ایجاد شود. 

انتظار می‌رود که این پروژه، امکان آغاز پردازش مشترک محصولات غذایی را فراهم می‌کند و همچنین خوشه صنعتی را ارتقا و پتانسیل تجاری دو کشور را افزایش خواهد داد. یکی دیگر از منابع درآمد، سود شرکت‌های خصوصی قرقیزستانی است که با موفقیت در حال توسعه بازار آلماتی هستند.

«دنیس برداکوف» اقتصاددان قرقیزی نیز در این زمینه گفت: در واقع، بسیاری از مشاغل کوچک و متوسط، رستوران‌های زنجیره‌ای ما برای مدت طولانی در آلماتی فعالیت می‌کنند. علاوه بر این، سطح درآمد آنها چندین برابر بیشتر از قرقیزستان است.

برای حل مشکلات جابجایی کالا، سال آینده قزاقستان اقدامات گسترده‌ای را برای بازسازی پست‌های بازرسی در مرز با قرقیزستان انجام خواهد داد. به ویژه تجهیزات مدرن‌تر نصب می‌شود، سیستم‌های حسابداری الکترونیکی معرفی می‌شوند و عامل انسانی کاهش می‌یابد. همه این نوآوری‌ها باعث افزایش جریان وسایل نقلیه باری می‌شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول