اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

صلاحیت ۹٠ داوطلب انتخابات مجلس در استان قزوین، احراز نشد

رییس ستاد انتخابات استان قزوین گفت: در انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه های انتخابیه استان قزوین 349 نفر ثبت نام کردند که از این میان 90 نفر به دلیل بند 3 ماده 9 که همان داشتن 5 سال سابقه اجرایی، آموزشی و قضایی است، احراز صلاحیت نشدند.

صلاحیت ۹٠ داوطلب انتخابات مجلس در استان قزوین، احراز نشد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، عباس کاظمی در نشست سراسری جبهه علمی و فرهنگی بسیج اساتید کشور که ظهر امروز در تالار بوستان دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار شد، با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، تصریح کرد: در این دوره از انتخابات شاهد تغییر در قانون انتخابات هستیم و ظرفیت‌های جدیدی به این قانون اضافه شده و در صلاحیت‌های نمایندگان مجلس چند نکته مورد توجه قرار گرفته شده است.

وی افزود: نکته اول ضرورت داشتن پنج سال سابقه اجرایی، آموزشی و قضایی است، در واقع افرادی که در معرض انتخاب مردم قرار می‌گیرند علاوه بر صلاحیت‌های دیگری که باید داشته باشند ضروری است که 5 سال در یکی از بخش‌های اجرایی، آموزشی یا قضایی سابقه داشته باشند، پیش از این هر فردی می‌توانست به عنوان داوطلب ثبت‌نام کند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین اظهار کرد: در گذشته در شهرهای کوچک افرادی به عنوان داوطلب مطرح می شدند که سابقه ای نداشتند و با رای همان شهر به عنوان نماینده مجلس انتخاب و در عالی‌ترین شئون قانونگذاری قرار می‌گرفتند، این امر برای جامعه نخبگانی نگرانی ایجاد می‌کرد و به همین دلیل حداقل داشتن 5 سال سابقه به قانون اضافه شد.

این مسوول یادآور شد: با توجه به جدید بودن این قانون شبهاتی وجود داشت و برخی از داوطلبان به دلایل مختلف از جمله عدم آگاهی نسبت به قانون، نتوانستند اسناد مثبته را بارگزاری کنند بنابراین توسط هیئت اجرایی احراز صلاحیت نشدند.

کاظمی تاکید کرد: 349 نفر در استان قزوین در انتخابات مجلس شورای اسلامی به عنوان داوطلب ثبت‌نام کردند که صلاحیت 90 نفر به دلیل بند 9 ماده 31 قانون انتخابات مجلس یعنی همین مسئله احراز نشد و این افراد در صورت تکمیل مدارک احتمالا از طریق هیئت نظارت به تایید برسند.

وی گفت: همچنین یکی از موارد قانون جدید مصوبه شفافیت مالی سال 98 است که در این دوره مورد توجه قرار گرفته و بر این اساس همه داوطلبان نمایندگی مجلس باید حساب بانکی غیرتجاری را معرفی و منابع درآمدی خود را اعلام می‌کردند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین یادآور شد: یکی دیگر از موارد قانون جدید توجه به عدالت تبلیغاتی است که در این راستا هیئت بررسی تبلیغات براساس قانون تشکیل شد. مسوولیت این هیئت بر عهده رئیس ستاد انتخابات است و دادستان قزوین، مدیرکل صدا و سیمای استان قزوین، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس هیئت بازرسی انتخابات استان، دو عضو شورای استان و هیئت نظارت استان نیز از جمله اعضای این هیئت هستند.

کاظمی اذعان کرد: طبق این قانون، همه دستگاه‌های دولتی، مجموعه‌های ذیل ماده 5 قانون خدمات کشوری و شهرداری ها موظفند تمام ظرفیت‌های عرفی تبلیغاتی خود را با هزینه های  متعارف به هیئت بررسی عدالت تبلیغاتی معرفی کنند. ما نیز این ظرفیت‌ها را به صورت عادلانه در بازه زمانی هشت روز مانده به انتخابات در اختیار نامزدهای نهایی قرار می‌دهیم.

وی تاکید کرد: همچنین صدا و سیما موظف شد در هر حوزه انتخابیه در سطح کشور به صورت مستقل کانال تاسیس کند. در قزوین سه کانال حوزه البرز، آبیک و قزوین، تاکستان و بویین زهرا و آوج را خواهیم داشت و نامزدهای نهایی براساس تولیدات خود در قالب های اعلامی می توانند از فرصت تبلیغ برابر در فضای صداوسیما استفاده کنند که ظرفیت فوق العاده ای است.

رئیس ستاد انتخابات استان قزوین بیان کرد: این قانون توانسته فاصله را با سیاست کلی انتخابات مجلس کم کند و امیدواریم حوزه اجرا و نظارت نیز به گونه ای باشد که بتوانیم به این هدفگذاری برسیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول