اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

میز دانشجو| بهره مندی از بورس دولت‌های خارجی به چه صورت است؟

میز دانشجو در این قسمت به تشریح شیوه نامه بهره مندی از بورس دولت‌های خارجی می‌پردازد.

میز دانشجو| بهره مندی از بورس دولت‌های خارجی به چه صورت است؟

گروه دانشگاه خبرگزاری فارس ـ میز دانشجو در قسمت‌های پیشین به بورس صنعت پرداخت، در این  قسمت از میز دانشجو به شیوه نامه بهره مندی از بورس دولت‌های خارجی می‌پردازیم.

 فرآیند انجام کار در هفت مرحله انجام می‌شود:

در مرحله اول اطلاع از بورسیه‌های واگذار شده و شرایط بهره مندی از طریق اداره کل بورس و اعزام دانشجویان، وزارت امورخارجه و رایزنان علمی و سایر مراجع صورت می‌گیرد و در مرحله دوم به بررسی اعتبار علمی بورسیه‌های واگذار شده به لحاظ اعتبار دانشگاه، مقطع تحصیلی و رشته‌های مورد نیاز است.
مرحله سوم اطلاع رسانی از طریق سایت اداره کل بورس و اعزام دانشجویان است مرحله چهارم بخشنامه به دانشگاه‌ها برای درج در سایت دانشگاه ثبت نام متقاضیان انجام می‌شود در مرحله پنجم سامانه‌های معرفی شده در اطلاعیه بورسیه تحصیلی و بررسی، ارزیابی و تائید نهایی پذیرش توسط کمیته تخصصی ـ علمی، اداره کل بورس و اعزام دانشجویان در مرحله ششم اسامی پذیرفته شدگان نهایی به وزارت امور خارجه، رایزنان علمی، و ارگان ذیربط اعلام می‌شود. و مرحله آخر اولویت اعطای بورس تحصیلی با دارندگان دانشنامه کارشناسی و کارشناسی ارشد و متقاضیان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری است.

ـشرایط عمومی متقاضیان:

فرد متقاضی باید تابع جمهوری اسلامی ایران باشد و ایمان و اعتقاد به دین اسلام، نظام جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی، ولایت مطلقه فقیه را داشته باشد. 

تبصره۱: اقلیت‌های( دینی ادیان رسمی)  مندرج در قانون اساسی از این شرط مستثنی هستند. نداشتن ممنوعیت استخدام در دستگاه‌های اجرایی و محرومیت از حقوق اجتماعی به موجب آراء مراجع قانونی و سابقه محکومیت کیفری موثر.

عدم اشتهار به ارتکاب اعمال خلاف شئون شغلی و تحصیلی در طول تحصیل یا زمان اشتغال و داشتن سلامت جسمانی و روانی، برخورداری از توانایی جسمی و عدم اعتیاد به مواد مخدر و دخانیات، دارا بودن مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد مورد تائید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.

برای متقاضیان اقا، دارا بودن کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت دائم، و یا معافیت تحصیلی دارای« اعتبار ضروری» است و دارا بودن گواهی آزمون زبان انگلیسی از مراکز داخلی معتبر و مراکز بین المللی با دریافت حداقل ۵۰درصد نمره کل (با تشخیص اداره کل بورس و اعزام دانشجویان).

تبصره۲: برای کشورهای غیر انگلیسی زبان درصورت عدم ارائه گواهی آزمون زبان انگلیسی، ارائه گواهی مبنی بر تسلط در حد متوسط زبان رسمی آن کشور الزامی است. 

متقاضیان باید در مصاحبه حضوری که توسط اداره کل بورس و اعزام دانشجویان و کمیته تخصصی برگزار می‌شود، حتما شرکت کنند. افراد متقاضی باید علاوه بر شرایط فوق، شرایط خاص اعلامی از آن دولت را نیز دارا باشند

ـ سایر ضوابط و مقررات:

دانشجویانی که برای استفاده از بورس دولت‌های خارجی پذیرفته می‌شوند با تعهد و تضمین دو کارمند و یا در صورت تمایل سپردن وثیقه ملکی، که به دفتر حقوقی سازمان امور دانشجویان می سپارند باید، پس از اتمام تحصیلات در موعد مقرر به کشور باز گردند.

نوع تعهد: ۱ـ کارمند (برای مقطع کارشناسی ارشد ۱ نفر و مقطع دکترا ۲ نفر) ۲ـ وثیقه ملکی

میزان مبلغ تعهد: مقطع کارشناسی ارشد به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان ـ مقطع دکترا ۴۰۰ میلیون تومان

میزان خدمت: به میزان مدت زمان مقطع تحصیلی متقاضی است.

نحوه آزادسازی تعهد: اشتغال به کار در داخل کشور و ارائه سابقه بیمه به مقدار مدت زمان مقطع تحصیل بعد از زمان فارغ‌التحصیلی اشتغال در بخش دولتی با تائید مکتوب بخش دولتی مربوطه از الزام ارائه سابقه بیمه معاف است.

تبصره۴: متقاضی بعد از گذشت یکسال از تاریخ فارغ‌التحصیلی، می‌تواند برای انجام امور تعهد به کشور برگردد.

تصمیم‌گیری نهایی و انتخاب متقاضیان در هر مرحله از فرایند، توسط کمیته تخصصی انجام می‌شود و هرگونه درخواست انصراف، انتقال و آزادسازی تعهد توسط متقاضی، در کمیته تخصصی بررسی و تصمیمگیری می‌شود.

مسؤولیت هرگونه مغایرت اطلاعات و مدارک مورد نظر مانند معدل، مدارک تحصیلی مورد نیاز و سایر مدارک، متوجه متقاضی بوده و در صورت اثبات تخلف و صالحیت داوطلب در هر مرحله‌ای از پذیرش ابطال می‌شود. درخواست برای بورس دولت‌های خارجی، هیچگونه حقی برای متقاضی محسوب نخواهد شد.
درصورت انتخاب، به متقاضی هیچگونه مزایا و امتیازی علاوه بر آنچه توسط پذیرنده بورسیه اعلام شده است تعلق نمی‌گیرد. دارا بودن مدرک تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد مورد تائید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.استفاده از بورس دولت‌های خارجی در طول دوران تحصیل هر فرد تنها یکبار امکان پذیر است. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول