اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

خسارت 950 میلیارد ریالی باران به اراضی کشاورزی طرح کوثر

عضو هیات حل اختلاف استان خوزستان گفت: بارش اخیر سه هزارو 800 هکتار از مجموع پنج هزارو 500 هکتار اراضی کشاورزی طرح کوثر فاز رضوان را به طور کلی از بین برد و 950 میلیارد ریال به آن‌ها خسارت وارد کرد.

خسارت 950 میلیارد ریالی باران به اراضی کشاورزی طرح کوثر

سعید مراونه عضو هیات حل اختلاف استان خوزستان صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، اظهار کرد: بارش اخیر سه هزارو 800 هکتار از مجموع پنج هزار و 500 هکتار اراضی کشاورزی طرح کوثر فاز رضوان را به طور کلی از بین برد.

وی افزود: حدود هشت سال است که زهکش‌های شبکه کوثر توسط سازمان آب و برق لایروبی نشده است و همین امر سبب شده زهکش‌های فرعی به جای تخلیه و دفع آب باران، آب را از زهکش به اراضی وارد کنند.

عضو هیات حل اختلاف استان خوزستان با بیان اینکه شرکت کرخه و شاوور به عنوان شرکت بهره بردار و نماینده سازمان آب و برق متولی طرح کوثر است، گفت: این شرکت سالانه علاوه بر دریافت حقابه سنگین و جرائم غیر متعارف از کشاورزان اقدام به دریافت وجوه به عنوان هزینه تعمیر، نگهداری و لایروبی شبکه از کشاوزان می‌کنند.

مروانی بیان کرد: اکنون با گذشت دو روز از بارندگی و خسارت سنگین و غیر قابل جبرانی که به کشاورزان وارده شده است مسئولان سازمان آب و برق و مدیر شبکه کرخه و شاوور هیچ‌گونه اقدامی برای رفع آب گرفتگی مزارع انجام نداده و حتی به خودشان هم اجازه بازدید از مزارع و ابراز همدردی با کشاورزان ندادند.

وی عنوان کرد: سازمان آب و برق علیرغم همه اشتباهات و خساراتی که به کشاورزان در سنوات قبلی وارده کرده نیز پاسخگو نیست.

مروانی با بیان اینکه هزینه خسارت هر هکتار  در صورت اجاره نبودن زمین زراعی محدود 250 میلیون ریال است، افزود: با توجه به محرز بودن قصور سازمان آب و برق خوزستان انتظار می‌رود دادستان، استاندار و و فرماندار برای حل مشکل ورود کرده و جهت احقاق حق کشاورزان زیان دیده همچنین ترک فعل متولیان شبکه ضمن پرداخت خسارت با مسببین و مقصرین برخورد قاطع کنند.

وی با انتقاد از سکوت مدیریت جهاد کشاورزی اهواز به عنوان نماینده حوزه زراعت و مدافع کشاورزان، گفت: با توجه به حجم سنگین خسارت و پریشانی کشاورزان که تمام زندگی خود را پای این زمین گذاشتند طی این دو روز گذشته این دستگاه  نه تنها اقدامی برای رفع مشکل انجام داده بلکه حتی از محل هم بازدید نکردند.

مروانی بیان کرد: میزان خسارات وارد شده به کشاورزان تقریبا 950 میلیارد ریال است که در این شرایط اقتصادی جبران آن‌ها برای کشاورزان بسیار سخت است.

به گزارش خبرگزاری فارس، اراضی طرح کوثر فاز رضوان در محدود ه شهر الهایی و در روستاهای مراونه، سجادیه، ام عگله مراونه، بروایه و ام عگله سید سبوس است و علت زیر آب رفتن مزارع عدم لایروبی زهکش‌های شبکه است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول