اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

گزینه‌های تقویت بنیه علمی کنکوری‌های مدارس دولتی عادی روی میز شورایعالی انقلاب فرهنگی

براساس آمار، تعداد دانش آموزان مدارس دولتی عادی در میان رتبه‌های برتر کنکور چشمگیر نیست، از این رو ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی طبق فرمایش مقام معظم رهبری میز تقویت بنیه علمی دانش‌آموزان مدارس دولتی عادی را تشکیل داده است.

گزینه‌های تقویت بنیه علمی کنکوری‌های مدارس دولتی عادی روی میز شورایعالی انقلاب فرهنگی

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس ـ به گفته رئیس سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان، تعداد کمی از رتبه‌های برتر کنکور از دانش‌آموزان مدارس دولتی عادی هستند و باید گفت  تعداد دانش آموزان مدارس دولتی عادی در میان رتبه‌های برتر کنکور چشمگیر نیست.

با نگاهی به آمار رتبه‌های برتر کنکور در سال گذشته متوجه می‌شویم که مدارس دولتی در سال گذشته هم آمار چشمگیری در میان رتبه‌های برتر کنکور نداشتند، اما کنکور سال ۱۴۰۱ بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت متفاوت از سال‌های گذشته و با هدف برقراری عدالت آموزشی میان مرفه‌ترها و کم درآمدترها برگزار شد، در حالیکه به گفته الهام یاوری رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان از ۴۰ رتبه برتر کنکور، ۱۵ نفر جزء مناطق دو و سه آموزشی و اصطلاحا از مناطق کم برخوردارتر آموزشی بودند که از این بین نیز ۱۴ دانش آموز سمپادی هستند و تنها یک نفر دانش آموز مدرسه دولتی عادی بوده است.

براساس آمار اعلام شده مدارس استعداد درخشان در کنکور حدود ۳۷ درصد قبولی داده‌اند، نمونه دولتی ۲۲ درصد، غیردولتی ۱۹ درصد، دولتی عادی ۱۲ درصد، هیأت امنایی ۵ درصد و شاهد ۲ درصد قبولی در کنکور ۱۴۰۰ داشته‌اند.

بررسی آماری رتبه‌های برتر کنکور سراسری سال ۱۳۹۹ نیز نشان می‌دهد ۶۷ درصد رتبه‌های برتر کنکور در مدارس سمپاد تحصیل کرده‌اند، این آمار در کنکور سراسری سال ۱۳۹۸ نیز حدود ۷۰ درصد بوده است، به طور کلی مدارس دولتی تنها ۳۰ درصد از رتبه های زیر ۳۰۰۰ کنکور را به خود اختصاص می‌دهند.

* تأکید مقام معظم رهبری و برنامه ریزی برای تقویت بنیه علمی کنکوری‌های مدارس دولتی در شورایعالی انقلاب فرهنگی

مقام معظم رهبری در دیدار امسال با معلمان فرمودند: «وقتی به مدرسه دولتی کم اعتنایی کنیم، معنایش این است که اگر کسی بنیه مالی‌اش آنقدر نبود که بتواند در مدرسه‌ای که شهریه میگیرد ثبت نام کند، ناچار است که تن به ضعف بدهد؛ یعنی کسی که بنیه مالی ندارد، بنیه علمی هم نداشته باشد؛ این بی‌عدالتی محض است و به هیچ وجه قابل قبول نیست.»

از این رو بحث تقویت بنیه علمی مدارس دولتی عادی در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت.

موضوع را از سیدجلال موسوی معاون نظارت و راهبری ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز پیگیری کردیم، موسوی با بیان اینکه براساس فرمایش مقام معظم رهبری یک میز تقویت مدارس دولتی عادی در شورایعالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده است، گفت: شورا در این زمینه برنامه ای برای تقویت مدارس دولتی عائی دارد، ما میخواهیم عدالت کامل محقق شود براین اساس با تأکید دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی یک میز در شورا تشکیل شده که میز تقویت مدارس دولتی عائی است.

وی افزود: بیش از ۱۰ جلسه از جلسات این میز برگزار شده و امیدواریم تا پایان امسال بسته سیاستی تقویت مدارس دولتی عادی را آماده کنیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول