اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

شناسایی ۵۲۴ هکتار از سواحل گیلان برای جنگل‌کاری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با تشریح گام‌های پنج‌گانه طرح کاشت یک میلیارد نهال، گفت: ۵۲۴ هکتار از اراضی ساحلی گیلان برای جنگل‌کاری در طرح مردمی کاشت یک میلیارد نهال شناسایی‌شده است.

شناسایی ۵۲۴ هکتار از سواحل گیلان برای جنگل‌کاری

صالح محمدی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت طی بازه زمانی، چهارساله اظهار کرد: گام‌ اول در اجرای این طرح شناسایی و انتخاب عرصه‌های کاشت نهال است و بخش علمی مربوط به تهیه نقشه و شناسنامه پروژه با کاشت هشت میلیون اصله نهال در مساحتی قریب به هفت هزار و ۶۴۱ هکتار در گیلان انجام پذیرفته است.

وی با بیان اینکه این عرصه برای زراعت چوب ۳۱۵ هکتار با ۳۰۶ هزار اصله نهال، توسعه و احیای جنگل مراقبتی با ۶۵۰ هکتار و با کاشت ۳۰۰ هزار اصله نهال پیش‌بینی شده است، افزود: توسعه زراعت چوب و بخش مردمی با ۶ هزار و ۷۲۰ هکتار، حاشیه راه‌ها و مسکن و شهرسازی با ۹ هکتار، توسعه فضای سبز صنایع و کارخانجات با ۵۴ هکتار، شهرداری‌ها با ۵۴ هکتار، پادگان‌ها و مناطق نیروهای مسلح با ۶۴ هکتار، بوستان‌های روستایی با ۹ هکتار، سازمان‌های مردمی با ۵۹ هکتار و سایر سطوح با ۲۲ هکتار در این برنامه پیش‌بینی‌شده است. 

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلانبه اراضی شناسایی‌شده برای جنگل‌کاری سواحل اشاره کرد و گفت: سواحل لنگرود با ۷۰ هکتار، رودسر با ۲۰۰ هکتار، رشت با ۴۲ هکتار، انزلی با ۱۲ هکتار و آستانه‌اشرفیه با ۲۰۰ هکتار برای جنگل‌کاری در این نهضت شناسایی‌شده است. 

محمدی با اشاره به برنامه‌های گام دوم در این طرح تصریح کرد: تهیه طرح، انتخاب گونه‌ها و برنامه‌های اجرایی گام دوم طرح در شهرستان‌های رودبار و در منطقه انگورچاله ۱۱۰ هکتار، در منطقه دوکت آستارا هزار و ۳۰۴ هکتار و در مناطق اسپیلی و بینه کنار سیاهکل ۴۰ هکتار توسعه جنگل و در خوروش سرا و قاضی دشت لنگرود ۵۰۰ هکتار واکاوی و نوکاری جنگل انجام شده و شناسنامه این طرح‌ها نیز تهیه شده است. 

وی با بیان اینکه گام سوم در طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال بسیار مهم است، افزود: این بخش بسیار حائز اهمیت است چرا که تولید نهال استاندارد بوده و تاکنون بیش از ۱۲ میلیون نهال استاندارد و آماده در استان گیلان وجود دارد و این کار در هشت نهالستان بخش دولتی با چهار میلیون و ۴۰۴ هزار و ۵۰۰ اصله نهال و در ۳۴ نهالستان بخش خصوصی با هشت میلیون و ۲۵۳ هزار اصله نهال محقق شده است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان به تعهد استان گیلان در سال ۱۴۰۲ برای نهضت مردمی کاشت جنگل اشاره کرد و گفت: امسال تعهد استان گیلان تولید ۹ میلیون و ۴۰۰ اصله نهال بوده و باید در سطح هشت هزار هکتار با کاشت هشت میلیون اصله نهال این عملیات انجام شود و پیش‌بینی می‌کنیم در این بخش بتوانیم به‌صورت کامل به تعهد خود عمل کنیم. 

به گفته محمدی، گام چهارم کاشت و نگهداری نهال است و آمادگی کامل برای آغاز این طرح در ۱۱ آذرماه هم‌زمان با سالروز شهادت میرزا کوچک جنگلی در منطقه سیاهکل برنامه‌ریزی‌شده است. 

وی با بیان اینکه گام پنجم در این طرح نظارت و ارزیابی بر فرآیند اجرای طرح است و مراقبت از جنگل بخش مهم این مرحله بوده، تصریح کرد: در سازمان جهاد کشاورزی گیلان با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته آمادگی کامل برای اجرای پنج گام طرح ملی مردمی کاشت یک میلیارد درخت وجود دارد و امیدواریم با اجرای این طرح مخابره کننده این پیام به سراسر کشور باشیم که جنگل برای داشتن زندگی با نشاط و سلامت بسیار تأثیرگذار است. 

پایان پیام/۸۴۰۰۷/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول