اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

شهید نواب صفوی طلایه‌دار مبارزه با اسرائیل در ایران بود

مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری آذربایجان‌غربی گفت: پیشاهنگ مبارزه با اسرائیل در ایران شهید نواب صفوی و در عراق علامه شیخ محمدحسین کاشف الغطاء بودند که در سال ۱۳۲۸ به بیت المقدس رفتند و سخنرانی کردند.

شهید نواب صفوی طلایه‌دار مبارزه با اسرائیل در ایران بود

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، میزگرد تخصصی "خیمه‌های مقاومت" دیشب با حضور تعدادی از کارشناسان و فعالان فرهنگی، ادبی، هنری و همچنین اصحاب مطبوعات و رسانه در ارومیه برگزار شد.

مصطفی قلی زاده علیار کارشناس فرهنگی اجتماعی و مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی در این نشست گفت: کتاب "دریای گوهر" اثر مهدی حمیدی شیرازی و شامل ترجمه‌هایی از آثار ادبی اروپا، در سال ۱۳۲۹ شمسی گردآوری و منتشر شده و در این کتاب شعری از شاعر یهیودی انگلیسی قرن ۱۷ م به نام میلتون" در موضوع "نجات اسرائیل (یهود) از ستم فلسطینی‌ها" و بازگشتشان به سرزمین موعود فلسطین آمده، که مربوط به ۲۰۰ سال قبل از تأسیس اسرائیل غاصب توسط می‌شود.

قلیزاده علیار افزود: صهیونیستها در دنیا اعلام کرده‌اند که ما استقلال خویش را از فلسطینی‌ها پس گرفتیم، و این درحالی بود که "فئودور هرتزل" یهودی صهیونیست در اواخر قرن ۱۹ در نشریه خود نظریه حکومت اسراییل را پایه ریزی کرد.

قلیزاده علیار گفت: پیشاهنگ مبارزه با اسرائیل در ایران شهید نواب صفوی و در عراق علامه شیخ محمدحسین کاشف الغطاء بودند که در سال ۱۳۲۸ به بیت المقدس رفتند و سخنرانی کردند.

وی خاطرنشان کرد: طلایه‌دار شعر ضد صهیونیست شادروان مریم جهانگیری شاعره ارومیه‌ای است و در سال ۱۳۲۸ شعری در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و بیت المقدس و در هجو و تقبیح یهود غاصب صهیونیستی سرود و طبق تحقیقات و پژوهش هایی که تا به امروز انجام گرفته مریم جهانگیری اولین شاعری است که در ایران علیه اسراییل و آشکار نمودن چهره واقعی صهیونیست شعر گفته است.

وی افزود: یهودیان کلیمی تفاوت بسیاری با صهیونیسم دارند و اولین سیاستمدار ایرانی حضرت امام خمینی بود (ره) که در مبارزه با صهیونیسم سخنرانی کرده و اصطلاح صهیونیسم را برای اولین بار به کار بردند.

قلی زاده علیار اذعان کرد: محمود درویش در سال اشغال فلسطین بدنیا آمده است.

قلیزاده تصریح کرد: محمود درویش فلسطینی و نزار قبانی سوری و بسیاری از شعرای عرب در زمره برترین شعرای ضد صهیونیسم جهان عرب بشمار می آیند و بزرگترین شاعر ضد صهیونیست ایرانی مرحوم مهرداد اوستا و حمید سبزواری بودند. مجموعه شعر "امام حماسه‌ای دیگر" از معروف‌ترین شعرهای مهرداد اوستا می‌باشد.

این کارشناس فرهنگی ادبی گفت: یکی از معروفترین شاعر های ضد صهیونیستی ایرانی دکتر "طاهره صفارزاده" است که به شاعر بیداری مشهور بود؛ شاعر شاعران زمان ما استاد محمدحسین شهریار نیز بارها در اشعار فارسی و ترکی اش جنایات صهیونیستها را رسوا کرده است.

در بین شاعران بعد از انقلاب اسلامی در ارومیه استاد بیت الله جعفری و مرحوم استاد عبدالحسین تنها در شعر حمایت از آرمان آزادی قدس و فلسطین و نابودی اسرائیل پیشگام بودند.

گفتنی در ادامه این جلسه، دیگر کارشناسان حاضر در جلسه نیز مطالب و نظرات خود را در مورد مبارزه با اسرائیل غاصب، طوفان الاقصی، مظلومیت مردم غزه و لزوم جهاد تبیین از جمله حسین علیزاده، محمدتقی آقازاده، میر حسین سعیدی، سید تیمور جامعی، میثم شهریاری، سرکار خانم محمدیاری‌، مهرداد عیوضی بیان کردند‌.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول